Vandaag ben ik met de meetfiets(er) van de Fietsersbond meegereden van Kampen naar Zwolle.
Bij het station in Kampen ontmoetten we elkaar. Na kennismaking en gereedmaken van de apparatuur op de meetfiets zijn we op pad gegaan. Dit was de laatste rit van vandaag die gereden moest worden. De overige 3 routes die gereden zijn was met veel wind tegen. De geplande snelheid van 20 km/h was niet altijd gehaald zo heb ik begrepen. De rit van Kampen naar Zwolle ging grotendeels met de wind nét schuinachter. 20 km/h aanhouden was voor de meetfietser met meetfiets niet zo'n probleem. Her en der heb ik nog wat dingen verteld over de route (ervaringen e.d.)
In Zwolle liep de route over de nieuwe Westenholterbrug, dan via het Kamperpad naar de Veerallee. De route zou eerst over de Rieteweg lopen maar die route is aangepast. Bij de Veerallee werd direct duidelijk dat de kruising daar zeer fietsonvriendelijk is. Fietsers worden eerst naar rechts gestuurd om vervolgens bij de Prinses Julianastraat over te steken en vervolgens weer naar links te gaan. Vervolgens zijn we verder gereden naar de Emmawijk en vervolgens de Parkweg in waar de bus van de Fietsersbond stond te wachten. De gereden tijd was nog betrekkelijk groot met zo'n 45 minuten als ik me niet vergis.
De terugweg vanaf het eindpunt bij het parkeerdek aan de Emmawijk ben ik bijna aangereden door een auto. Wat is het een waardeloze plek om over te steken. Het eindpunt was bij de oprit van het parkeerde; de Parkweg als ik me niet vergis. Ik wil naar Stadshagen vanaf dat punt dus moet ik eerst de Emmawijk oversteken, dan linksaf de fietsstrook op en dan weer rechtsaf de Harm Smeengekade op. Het oversteken van de Emmawijk is in de spits gewoon ronduit bar en boos. Auto's staan in enorme rijen opgesteld voor de verkeerslichten richting Willemskade/Harm Smeengekade. Zo ook nu. De rij auto's was voor mij gezien naar rechts ook nog vrij fors dus wilde ik tussen de auto's door oversteken. Van links kwam niks, de auto's voor de verkeerslichten stonden stil. Op het moment dat ik tussen de eerste rij auto's stond, ging de tweede rij auto's rijden; erg ongelukkig moment dus. Er zat echter een mooi gat waar ik met gemak tussendoor kon.... ware het niet dat de auto 'achter' het gat het gaspedaal nogal actief gebruikt en forser optrok dan ik had verwacht (want veel nut had het niet omdat hij toch direct weer achter een auto kwam te rijden en ook nog eens een bocht naar rechts moest maken). Na z'n voetje op het gas mocht dus z'n voetje vol op de rem. Met slippende voorwielen (geen ABS dus) minderde hij even vlot vaart als hij vlak daarvoor vaart had vermeerderd. Het ging gelukkig goed maar ik hield er wel rekening mee dat hij me aan zou rijden.
Erg vervelend dat het vrijhouden van kruisingen vaak niet tot automobilisten doordrongen is...... dan was dit niet nodig geweest, dan had ik vlotter over kunnen steken op het moment dat het verkeer stil stond én had de auto meer zicht op mij gehad. In ieder geval heb ik het vooroordeel bevestigd dat ligfietsen slecht zichtbaar zijn..... en ja, in dit geval is dat gewoon helemaal waar.
Gelukkig heb ik dit maar zelden.
dinsdag 31 oktober 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten