woensdag 11 oktober 2006

Ervaring met de Garmin Quest

De Garmin Quest kan blijkbaar geen tracks aan maar alleen routes. Omdat ik toch een andere route wil rijden dan de navigatiesoftware van de Quest voorstelt, heb ik handmatig een andere route uitgestippeld die mij over fietspaden e.d. stuurt. Ik heb bewust de route toch nog iets anders gemaakt dan ik tegenwoordig rijd.

De stem geeft alsnog richtingen aan: 'Ga na 30 meter links' en dergelijke. Echter heeft hij wel wat problemen met handmatige 'tracks'. Als ik een flauwe bocht naar rechts aangeef door in de bocht een 'knikpunt' in de track aan te geven, dan krijg ik de melding 'ga hier rechts' terwijl ik gewoon rechtdoor moet op de weg. Niet helemaal handig. Maar misschien dat er een mogelijkheid is dat je ook wel kan aangeven dat bepaalde punten niet genoemd moeten worden. Verder geeft de navigatiesoftware ook niet automatisch commentaar, je zal zelf erom moeten vragen door op een knopje te drukken.

Over de route die ik bewust verkeerd heb ingesteld. Die route was m'n oude route tijdens de omleiding door wegwerkzaamheden. Ik wilde graag zien wat de GPS zou doen als ik verkeerd zou rijden. 'Over 300 meter rechtsaf'.... 'Over 250 meter rechtsaf' en toen sloeg ik al eerder rechtsaf dan ik op de route had ingesteld. 'Over 270 meter rechtsaf' dus blijft hij de oude route noemen. Op een gegeven moment kom ik op een plek waar ik volgens de route van links hoor te komen en dan linksaf moet slaan; omdat ik 'verkeerd' gereden ben, moet ik nu rechtdoor op dat punt. De GPS geeft aan 'Na 10 meter linksaf'. De route wordt dus weer opgepikt alsof ik hem goed gereden heb. Maar ook hier dus wat verwarrend commentaar van de GPS.

De terugweg heb ik gereden met automatische navigatie. Hierbij heb ik echter wel 4 'via's' opgegeven om toch zoveel mogelijk aan te sluiten bij mijn normale route. Ook ben ik hier 2x van de route afgeweken. De instructies na herberekenen van de route was me niet geheel duidelijk overigens.

Thuis heb ik met de bijbehorende software op de PC m'n track bekeken en laten zien in Google Earth. Omdat hij niet constant een meetpunt in de tabel zet, lijk ik rotondes af te snijden en dat soort grappen. Op één plek lijk ik een enorme omweg te hebben gemaakt. Bij Katerveer kom ik onder een aardige partij bomen door. Wellicht dat de GPS daardoor toch wat van slag was want op Google Earth lijkt het net alsof ik een flink eind langs de Willemsvaart richting de IJssel ben gefietst vanaf Katerveer. Dat is echter niet het geval.

De pratende 'Truus' als bijrijder is toch wel prettig. Je hoeft niet zoveel op de kaart te kijken. Morgen wil ik op de rit naar het werk toe toch ook eens volledig zonder Truus rijden en zien hoe dat bevalt. Morgen middag weet ik dan hoe ik aan het rijden wil. Tot dusver gaat mijn voorkeur uit naar de 'intelligente' routeplanner waarbij ik zelf nauwelijks hoef na te denken. Of ik morgenmiddag ook Truus inschakel, weet ik niet. Dat moet morgenochtend blijken. Ook zal morgen blijken hoe het is om in onbekend gebied te rijden met GPS.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Wilfred,

Heb je die garmin quest al lang en/of heb je die nog maar net. Ik ben zelf ook aan het orienteren om een gps aan te schaffen. Nu vraag ik me af waarom jij voor een quest hebt gekozen en niet bijvoorbeeld een gps 60cx om maar iets te noemen.

alvast bedankt,

tom hospes

WFvN zei

Het is niet mijn apparaat maar die van Paulus; ik mag de Garmin Quest van hem lenen.

Hij heeft uiteindelijk voor de Quest gekozen vanwege de ingebouwde 'Truus' die je de weg vertelt.

Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de 60cx en de Quest. Goedkopere dingen zoals Tomtoms, Mio's, PDA's, smartphones e.d. vallen voor mij af. In de Versatile wil het best vochtig worden en dat vindt elektronica lang niet altijd prettig. Verder is een robuust apparaat ook zeker geen overbodige luxe. Dan heb ik het nog niet gehad over het batterijgebruik; een outdoor apparaat is doorgaans toch een stuk zuiniger.

Wat zoek ikzelf? Een GPS die je op straat/adresniveau kan sturen en dus dat je terplekke een eindbestemming kan opgeven in plaats van eerst uitgebreid een track uit te moeten zetten.
Dan waarom de Quest? Eigenlijk 2 redenen: 1) horizontale layout wat praktischer is in een velomobiel; ik wil hem recht voor m'n neus monteren naast de fietscomputer en 2) de ingebouwde Truus.
Waarom de 60Cx? De sirf3-chipset die voor een beduidend betere ontvanst zorgt en de normale AA's die erin gaan; wel zo praktisch.

Ik ben met de Quest van Paulus aan het uitvogelen of ik Truus nu wel of niet wil (lees: nodig heb). Als ik Truus toch wel erg comfortabel vind, dan zou de Quest dus op nummer 1 komen te staan.
Wat betreft dat sirf3-gedoe, ik heb Garmin een mailtje gestuurd met de vraag of er binnenkort ook een opvolger van de Quest te verwachten valt waar een sirf3 chipset in zit. Ik heb daar nog geen reactie op gehad.

Anoniem zei

Hoi Wilfried
ik rij ook met een garmin quest op mijn stinger en wil deze ook zeker overzetten op mijn bestelde versatil, wat het toestel betreft niets dan lof maar je moet er veel mee werken vooralleer je het onder de knie hebt wat het is geen simpel apparaadje ,deel ook door tijds gebrek heb ik er nog zeker niet al de mogelijkheden uit gehaald ,dit toestel voldoet zeker aan hetgene dat je zoekt ,begeleiding tot op adres ,20 uur batterij en waterdicht

groeten Johan (miniboy)

WFvN zei

Vandaag heeft hij me toch niet helemaal aan het juiste adres afgeleverd; hij stuurde me links waar ik rechts had gemoeten. Maar goed, ik ben er gekomen, het was in de straat zelf. Het verhaal staat wel in een ander item op m'n weblog.

De Quest heeft bíjna alles wat ik wil... De Sirf3 chipset én de mogelijkheid voor normale batterijen. Maar ik vind dit alsnog een prettig ding om mee te werken.