dinsdag 10 oktober 2006

Nieuwe oogjes voor het dakje

Vanmorgen was het zicht vrij slecht. Niet vanwege mist of regen maar vanwege de ruitjes. De ruitjes waren beslagen waardoor ik maar bar weinig daar doorheen kon zien. De spleet tussen de twee ruitjes is niet echt groot maar met een snelheid van 30 km/h en hoger wordt die spleet kleiner omdat het ruitje dan naar beneden gedrukt wordt. Verder heb ik het Quest-dekje weer gemonteerd waardoor ik met m'n hoofd ook minder kan doen om m'n blikveld te vergroten. Met m'n hoofd naar links en rechts lukt niet meer. Naar beneden met m'n hoofd om door de spleet wat verder omhoog te kijken kan ook niet omdat ik dan met m'n ogen achter het Questdekje kom te zitten.

Dit was voor mij reden om de nieuwe oogjes op de kap te monteren. Zoals Flevobike al had aangegeven met de lipjes naar elkaar toe zodat het ruitje bol komt te staan. Dat laatste valt dus behoorlijk tegen; zo bol als op hun website staat, staat hij bij mij bij lange na niet, ik kan bij mijn fiets meer spreken van net-niet-vlak-meer.
De lipjes ga ik iets bijbuigen zodat ze rechtop komen te staan, dan komen ze nog meer naar elkaar toe waardoor de bolling iets meer zal worden.

Zo ziet het eruit op de foto van Flevobike.

[edit]
Inmiddels heb ik de opstaande lipjes wat bijgebogen. Het ruitje staat nu in ieder geval wat hoger maar om nou te spreken van een bolling in het ruitje.... Oordeel zelf en zie het verschil in bolling bij mijn Versatile en die op de website van Flevobike.

Verder ga ik vanmiddag even naar de metaalhandel om 2 nieuwe boutjes te halen om de oogjes op de kap mee te monteren. De meegeleverde boutjes zijn eigenlijk een paar millimeter te kort. Dus wil ik ze van een halve centimeter langer hebben.

2 opmerkingen:

Hans zei

Questdekje, Versatiledak, windscherm... het zekere voor het onzekere !
Bij mijn Versatile staat het ruitje in het dak ook niet bol. Ik denk dat de afstand tussen de gaten voor de bevestigingsoogjes te groot is. Weet jij welke afstand door de fabrikant wordt opgegeven?
Groeten en veel droge kmś gewenst,
Hans.

WFvN zei

Bij het dakje werd mij verteld:
1) Aan de achterkant op de rolbeugel leggen
2) De afstand opmeten van de naad van de kap tot het hart van de oogjes van het dakje
3) Gaatje boren op het midden van de zijkant van de verstevigingsrib

Er blijft dan maar weinig ruimte over om op een andere plek te boren. Het is in dat geval geheel afhankelijk van waar de verstevigingsribben gekit zitten.

Dat was overigens met de oude oogjes. Daarbij kwam dus automatisch het ruitje gewoon vlak te zitten.

Ik heb nu de lipjes wat verbogen zodat ze vertikaal omhoog wijzen in plaats van schuin naar buiten. Daarmee staan ze dus nog een paar millimeter meer naar elkaar toe. Er zit een lichte bolling in het ruitje maar dan ook écht licht.

Ik zal straks de blog even bijwerken met een foto van hoe hij nu staat.