zaterdag 21 oktober 2006

Op verzoek: gebundelde ervaringen met de Garmin Quest

Versatilerijder Tom H. wil graag meer weten over de Garmin Quest. Ik ga er proberen een kort en bondig (dat gaat vast niet lukken) maar duidelijk verhaal van te maken.

Ontvangst:
van de Quest in de Versatile vind ik goed. Ik heb niet de indruk dat de kunststof kap ook maar enige negatieve invloed heeft. Ik heb met de ingebouwde antenne gereden waarbij ik deze niet uitgeklapt had; het schijnt dat je die in het horizontale vlak moet plaatsen voor betere ontvangst maar de ontvangst was goed genoeg. Ook heb ik een externe antenne gebruikt maar dat lijkt ook niet nodig. Ik heb wel eens wat mindere ontvangst gehad maar dat kwam door een dik bladerdek.

Beeldscherm:
Zeer goed af te lezen. In de Versatile is dat lastiger omdat daar minder daglicht binnenkomt. In de Versatile (of andere velomobiel) heb ik hem constant gevoed met de Versatile-accu. De verlichting van de Quest blijft dan branden. Op mijn Fujin had ik hem niet extern gevoed maar het beeldscherm is in daglicht (en zeker in zonlicht) goed af te lezen. Ik kan me helaas niet herinneren of de verlichting ook inschakelt op het moment dat er een kruising nadert.

Geluid:
Als je geen 'oortje' of luidspreker gebruikt, dan laat de Quest zich horen met piepjes als er een afslag nadert. Die piepjes zijn niet luid genoeg in de Versatile. In de Versatile zou ik dan ook aanraden om toch met 'oortje' of luidspreker te rijden. De meegeleverde luidspreker vind ik luid genoeg als hij in de hardste stand staat. Daarbij lag de luidspreker op de bodem van de fiets. Als je de luidspreker aan de openslaande klep monteert bij je oor in de buurt, dan zal hij veel zachter gezet kunnen worden. Met het oortje heb ik geen ervaring.
Op de Fujin heb ik dus gereden zonder gesproken instructies van 'Truus' maar heb ik geluisterd naar de piepjes en gekeken op het scherm. Het scherm zat op de Fujin pal voor m'n neus. 'Truus' heb ik niet echt gemist op de Fujin. In de Versatile zou ik 'Truus' wel missen omdat de piepjes niet luid genoeg zijn; het geluid van de Versatile is toch teveel en overstemt de piepjes van de Quest. Verder heb ik 'Truus' n de Versatile extra gewaardeerd omdat het schermpje niet voor m'n neus zat maar boven m'n linker arm. Ik wil nog kijken dat ik de Quest pal voor m'n neus kan plaatsen.

Montage:
Goed, de Quest wil ik dus voor m'n neus hebben. Dat betekent dat ik nog wel aan het knutselen moet gaan. Ik heb een tweetal ideeën: 1) Glad plaatje tegen de onderkant van de kap kleven en daar de zuignap op zetten. Dat zal wel een RAM-zuignap met arm moeten worden omdat de standaard meegeleverde zuignap een te kort armpje heeft. 2) De aluminium bevestigingsbeugel voor de fietscomputer verwijderen en daar een breder exemplaar voor in de plaats zetten waarbij er 2 bevestigingspunten gemonteerd worden zodat de fietscomputer maar ook de Quest daaraan gemonteerd kunnen worden (met de fietsstuursteun).

Bediening:
De bediening van de Quest is betrekkelijk eenvoudig maar...... je moet er wel even mee aan de gang voordat je door hebt hoe het in z'n werk gaat. Ik ben een 'trial-and-error'-persoon. Ik houd van heerlijk op knopjes drukken en niet van lezen van handleidingen. Ik heb wel wat gesnuffeld in de handleiding maar verreweg het meeste heb ik ontdekt door gewoon aan het 'pielen' te gaan. De plek waar je routes kan uitstippelen bijvoorbeeld is lastig te vinden totdat je ontdekt dat je de knop helemaal linksonder gewoon ingedrukt houdt. Het menu vind ik niet geheel logisch opgebouwd. Weet je het eenmaal dan bedient hij betrekkelijk vlot.

Software in de Quest:
Handig zijn de zogenaamde 'points of interest'. De eerste serieuze rit met de Quest was naar een congrescentrum. Die staat standaard geprogrammeerd. Je kan dus de instructie geven om van de huidige locatie te navigeren naar dat 'point of interest'. Ook kan je een willekeurig punt op de kaart aanklikken of het adres opzoeken.
Dat opzoeken gaat ook betrekkelijk eenvoudig. Je wil bijvoorbeeld op zoek naar een bepaalde straat in een bepaalde plaats in een bepaald land. Je krijgt eerst de vraag in welk land. Er zitten een paar landen in dus met de cursor kan je naar boven/beneden en het gewenste land aanklikken. Vervolgens moet je de woonplaats intikken. Gezien er geen toetsenbord in zit, wordt het alfabet in beeld weergegeven. Met de cursor kies je dan letter voor letter (dat gaat vrij vlot) de plaatsnaam. Stel dat ik bijvoorbeeld Zwolle zoek dan is na intikken van de Z alleen nog een lijst met plaatsnamen met een z in beeld, komt de W erbij dan wordt de lijst nog kleiner. Zie ik m'n plaats in de lijst staan, dan stop ik met de naam intikken en selecteer ik de plaats uit de lijst. Vervolgens op gelijke wijze nog het nummer intikken en rijden maar. Eventueel kan je ook meerdere 'via'-punten invoeren op gelijke wijze.

Software op de PC:
De standaard meegeleverde software heeft behoorlijk wat kaartmateriaal. Meer dan ik nodig heb in ieder geval. Heel Nederland staat erop. Maar.... de ellende met élk GPS-navigatie-apparaat is dat de fietspaden veelal ontbreken. Fietspaden naast wegen waar auto's mogen rijden staan er overigens vaak wel op.
De software genaamd 'Mapsource' is goed te bedienen. Je kan Routes en Tracks aanmaken. De Quest kan echter alleen met Routes overweg. Het handigst zijn de automatische routes. Je geeft begin- en eindpunt op en laat de software de route berekenen. Eventueel geef je wat 'via'punten op als je voorkeur hebt voor een route of 'verboden gebieden/wegen' als bepaalde gebieden vermeden moeten worden (kan ook met de Quest zelf). Ook kan je 'waypoints' aanmaken (kan ook met de Quest zelf). Eenmaal de route klaar dan even uploaden naar de Quest.
In plaats van een route kan je ook een track maken. Deze berekent niet de weg, daar zal je zelf de route moeten maken, je kan dan dus handmatig fietspaden laten gebruiken. De Quest kan niet overweg met Tracks maar met gratis software kan je een gemaakte track wel converteren naar een route. Het gebruik van tracks bevalt mij niet zo. De reden is vrij eenvoudig. Bij een track ziet de Quest een bocht als een afslag. 'Truus' (als je die gebruikt) zegt dan bijvoorbeeld 'sla hier linksaf' terwijl je gewoon met de weg mee gaat. Niet zo'n probleem natuurlijk. Maar als ik een track aanmaak waarbij ik een kruising bijvoorbeeld moet oversteken waarbij de weg op de kruising een lichte bocht naar rechts maakt dan zal de Quest mij de instructie geven rechtsaf te slaan in plaats van rechtdoor. Maar omdat ik toch een 'grote-wegen-rijder' ben zal ik niet snel een track aanmaken maar gewoon de geautomatiseerde routes gebruiken; dan heb je dat probleem niet. Verder kan een blik op het schermpje natuurlijk ook een boel onduidelijkheid wegwerken maar daarvoor is het wel zo prettig als de Quest pal voor je neus zit.

Een probleem met het kaartmateriaal is dat het niet altijd actueel is. Dat komt natuurlijk door situaties die gewijzigd worden maar ook door andere dingen. Bij mijn werk zijn er bijvoorbeeld wegen gepland (al jaren lang) die er nog niet liggen. Al eeen jaar of wat geleden kende bijvoorbeeld Routenet.nl die wegen al. Ook op het kaartmateriaal van de Quest staan die wegen al geprogrammeerd. Je kan dus op zo'n plek de instructie krijgen dat je moet afslaan terwijl de weg er nog helemaal niet is. Het omgekeerde komt ook voor. Hier in mijn woonplaats is sinds kort een nieuwe fietsbrug. Die fietsbrug is er dus al met ook een gewijzigde situatie voor auto's. Deze is echter niet op het kaartmateriaal aanwezig. Vermoedelijk ligt het dus aan de gemeente die wel/niet bepaalde plannen doorgeeft aan de 'kaartmakers'. Grote ellende verwacht ik er overigens niet door want als je verkeerd rijdt (of een andere route kiest dan aangegeven is) dan kan je de Quest de route laten herberekenen zodat je via een andere route je bestemming kan benaderen. Dit werkt overigens NIET met tracks.
Maar goed, de software is vrij eenvoudig vind ik. Eventueel kan je nog topografische kaarten inladen waar meer/andere fietspaden op staan. De combinatie van de standaardkaarten en de topokaarten maakt de boel toch vrij compleet.

Het gebruik van herberekenen:
In één woord: HEERLIJK.
Ik ben al een paar keer verkeerd gereden. De Quest stond ingesteld dat hij me vroeg om wel/niet te herberekenen. Op de kaart keek ik even hoe ik verkeerd gereden was. Stel dat ik een parallelweg te pakken had met een eindje verderop de mogelijkheid om de route weer op te pakken, dan liet ik niet herberekenen. Als ik te ver van de route af zat, heb ik hem wel laten herberekenen.

Het feit dat de boel eigenlijk niet geschikt is voor de fiets heb ik ook een keer duidelijk meegemaakt. Op een rotonde werd ik bij 3/4e eraf gestuurd (Truus zegt dan: "Rijd de rotonde op en ga de 3e afslag rechts"). Dat was echter verboden voor fietsers (rond wit bord met rode rand en zwarte fiets erop). Dat was even schrikken en in de ankers, keren en de rotonde nog een keer rondrijden. Toen heb ik de fietsafslag genomen. Deze liet mij een flink aantal meters extra rijden terwijl het 'verboden stuk' nog geen 30 meter was. Maar goed.... Je ogen en oren moet je gewoon blijven gebruiken. Gelukkig kan je wel méér je ogen/oren gebruiken dan wanneer je met een gewone kaart of routebeschrijving rijdt.

De Quest kan dan misschien niet met tracks rijden, hij kan ze wél maken. Tijdens het rijden slaat hij de route op als een track. Deze kan je vervolgens op de computer weer bekijken. Snelheden en hoogtes vallen ook netjes terug te vinden. Ook leuk is dat je de route kan laten weergeven op Google Earth (niet de online versie maar de versie die je op je pc kan zetten). Je kan dan achteraf bijvoorbeeld heel leuk zien waar je verkeerd gereden bent en hoe het de volgende keer (als die komt) beter kan.
Maar een voorbeeldje van de route in Google Earth:

Je kan met Google Earth ook nog verder inzoomen tot op straatniveau. Dezelfde blauwe lijn zie je dan door de straten lopen.

Tja.... het was te verwachten: toch weer een groot verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt Wilfred wat een verhaal heb je er weer van gemaakt,

Ik twijvel nog steeds tussen de Quest en de 60cx. Maar ik zal me in Notter nog eens goed laten voorlichten en dan moet ik de knoop maar eens doorhakken.

vriendelijke groet,

Tom hospes

Anoniem zei

Hoi Wilfred,
Heb je verhaal over de Garmin gelezen.
Ikzelf rij soms met mijn TOMTOM in de Quest. Dat gaat uitstekend, als je tenminste niet alleen maar over de fietspaden wil, want die kent ie niet allemaal.Voordeel is ook, net als Garmin, dat TOMTOM snel een nieuw route berekent als je verkeerd rijdt. TOMTOM kan je ook nog in de auto gebruiken. Daarnaast heb ik een cdtje liggen met TOMTOM erop, dus als je een pda hebt of tweedehands aanschaft voor rond de 100 euro (zie ebay) heb je een prima navigatiesysteem.

Het mooie is dat ik een pagina gezien heb waar een dominee(!!) een programma heeft gemaakt wat je in staat stelt om waypoint aan te geven binnen Google Earth en vervolgens die op te slaan binnen TOM, zodat je dan de route kunt narijden. Kost wel even tijd om de route te maken, maar dan heb je ook wat. Kortom, TOMTOM komt steeds beter in de buurt van Garmin.

Groet

Henk Brekelmans
Heino

Rob Broek zei

Hallo Wilfred,

Kijk eens op http://www.gpsvisualizer.com/map

Deze site kan on-line gereden garmin routes in een google map plotten. Ik gebruik het zelf om mijn verhalen op m'n site op te leuken.

Met vriendelijke groet,
Rob Broek

WFvN zei

Tjonge wat veel instellingen daar. Hij pakt alleen de standaard GPS-tracks van Garmin niet; dat moet een tekstbestand worden zo te zien.

Ik denk toch dat ik het maar gewoon houd bij Google Earth (de downloadversie waarbij je ook in vogelvlucht over het landschap kan gaan). Dat gaat zonder eerst te hoeven verdiepen in al die instellingen van de website die je noemt. Met de Garmin Software kan ik de geladen track(s) gewoon met twee klikken van de muis in Google Earth laten zien. Google Earth wordt dan automatisch gestart en de route wordt netjes weergegeven op de kaart waarbij ook de route ingezoomd in beeld komt.

Ik zal even een stukje route plaatsen.

Anoniem zei

Hallo wilfred,

Gisteren de garmin 60cx gekocht. Tot nu toe bevalt hij uitstekend. Nogmaals dank voor je uitgebreide uitleg.

vr.gr. tom