zaterdag 28 oktober 2006

Spaken spannen en een telefoontje van de fietsenmaker

De spaakspanning van de voorwielen van m'n Versatile vond ik zo langzamerhand toch wat te laag dus heb ik vandaag de wielen van de Versatile gehaald en ze weer op spanning gebracht. Het ene wiel kon ik met gemak een halve slag extra geven, de andere een kwart slag. De wielen waren nog mooi recht, ook na het opspannen. Dat was dus een snelle klus.

Ook het achterwiel heb ik aangepakt. Dat gaat een stuk lastiger. Allereerst al het demonteren, daarvoor moet de achterveerpoot los. Goed, dat is maar één bout losdraaien, dan kan de achterbrug omlaag kantelen. Vervolgens nog een bout losdraaien uit de as en het wiel kan eraf. Probleem is alleen dat het achterwiel ongelagerd is.... tenminste, het wiel zelf. Bij de voorwielen zitten 2 lagers in de naaf die rondom de stilstaande as draaien maar bij het achterwiel is het de as die draait en staat het achterwiel stil ten opzichte van de achteras. De Tacx spaakspanbeugel kan ik dus niet gebruiken voor het achterwiel. Ik heb daarom eerst alle spaken een kwart slag gegeven (meer leek niet nodig). Om te zien of het wiel nog recht was, heb ik het wiel weer moeten monteren onder de Versatile. De trekhaakbeugel heb ik gebruikt als steunpunt; de fiets heb ik daarmee op 2 bakstenen laten steunen zodat het achterwiel los kwam van de grond. Direct heb ik ook de onderste steen gebuikt als 'ijkpunt' voor het richten van het wiel. Dat was duidelijk meer nodig dan bij de voorwielen.

Ik weet niet wat de ervaringen zijn met diverse spaakspansleutels bij andere mensen maar de veel geprezen Tacx spaaksleutels (die op 4 punten om de spaaknippel grijpen) vind ik vrij slecht. Daarmee heb ik al een paar nippels verknald. Gelukkig had de Simson-spaakspansleugel nog wel goed genoeg grip.

Ergens tijdens het klussen werd ik gebeld. Het was de lokale fietsenmaker. Ze kennen me daar vrij goed. Een verkoper (zelf ook ligfietser) belde me op met een vraag. Hij had een klant in de zaak die een Sinner Comfort rijdt en een nieuwe had besteld. Op de oude zitten richtingaanwijzers maar die waren niet fel genoeg volgens de eigenaar. Hij wilde dus fellere richtingaanwijzers hebben op z'n nieuw bestelde Comfort. De verkoper wist dat ik felle richtingaanwijzers op m'n Versatile heb zitten dus waagde hij een telefoontje naar mij in de hoop dat ik verder kon helpen. Hij hoopte dat ik een kant-en-klaar product had. Maar waar hij al bang voor was kreeg hij te horen: zelfbouw met een paar uur werk.

Geen opmerkingen: