donderdag 12 oktober 2006

'Rondje' Zwolle-Wezep-Zwolle-Hoogeveen-Zwolle; veel leuk commentaar

Voor een cursus moest ik vandaag naar Hoogeveen. De totaalafstand van huis naar werk, dan door naar Hoogeveen en weer terug naar Zwolle is voor mij goed te doen dus ben ik met de fiets gegaan. Routenet.nl had voor mij een mooie route uitgestippeld welke ik heb uitgeprint. Maar van Paulus mocht ik z'n Garmin Quest lenen/proberen (waarvoor hartelijk dank!!) dus daarmee heb ik gereden. De uitgeprinte route en 'De sterkste kaart van Nederland' had ik achter de hand. Dat laatste was dus niet nodig. Rijden met GPS bevalt uitstekend. Het scheelt echt enorm veel zoeken, turen etc. Verborgen ANWB-paddestoelen heb je dan niet meer nodig. Je kan je veel meer concentreren op de weg. Nog voor een afslag weet je waar je naartoe moet dus bij de afslag zelf hoef je alleen nog maar het verkeer in de gaten te houden en te kijken of je het fietspad op moet en waar die zit. De richting hoef je niet meer te bepalen, de paddestoelen en wegwijzerborden kan je lekker negeren.

De heenweg is nágenoeg voorspoedig verlopen. Onderweg ben ik één keer zo dom geweest om de antenne van de GPS per ongeluk uit te schakelen. Heel even heeft hij dus niets geregistreerd Verder ben ik slechts één keer verkeerd gereden. Waarom? In Hoogeveen kwam ik vlak bij de bestemming in een straat waar markt was. De GPS stuurde me rechtsaf terwijl ik linksaf moest. Ik werd een winkelstraat in gestuurd waar markt was. Door het volk wat er liep moest ik dus gewoon 'slentersnelheid' rijden. Ik reed achter een wandelend ouder echtpaar. De man kijkt achterom en zegt tegen z'n vrouw: "Kijk, er rijdt een raket achter je".
Na een metertje of 50 had ik in de gaten dat er iets niet goed zat dus ben ik gekeerd. Ik heb toen maar even aan een vrouw gevraagd waar 'De Tamboer' zit. Ze wees me in de richting waar ik vandaan kwam, dan een weg oversteken (waar ik uit gekomen was) en dan na een x aantal meters aan de rechter hand. Ik heb haar instructies opgevolgd en ben toen alsnog aangekomen.

De GPS gaf bij vertrek vanaf het werk aan dat ik de 53 kilometer naar Hoogeveen zou rijden in een tijd van 3 uur. Die 3 uur leek me wat overdreven. Ik had iets meer dan 2 uur geschat waarbij ik voor de zekerheid uitging van 2,5 uur. Aangekomen op de plaats van bestemming bleek ik het binnen 2 uur te hebben gedaan. Dat viel dus enorm mee. Blijkbaar gaat de GPS uit van zo'n 17 à 20 km/h gemiddeld. Vrij fors voor een 'normale' fiets denk ik maar goed, op velomobielen is hij dus ook niet berekend.

Bij 'De Tamboer' was ik dus een uur te vroeg. Ik heb lekker m'n laatste krentenbol opgepeuzeld. Vanuit een soort eetcafé kwamen twee 'gozers' van een jaar of 19 naarbuiten gestoven. 'Meneer!!! Mag ik u iets vragen?' Ik stem in. 'Rijdt dat ding op een motortje of moet je zelf trappen?' Ik antwoord hem eerlijk dat je gewoon moet trappen. De vraagsteller buldert uit in lachen. Niet richting mij maar richting z'n kameraad: "Bwahahahahahahahah!!!!!!!!!! Da's dan 50 Euro!!". Duidelijk is dus dat ze een wedje gelegd hebben. Ik plaag een beetje mee: "Zo, da's een dure vraag!' De jongens willen wel wat meer weten. 'Zo flitsend zie je ze niet veel.' Ik vertel hem dat er inmiddels toch zo'n 50 van rondrijden. Hij vraagt hoe hard de fiets nou rijdt. Ik geef aan dat ik net vanuit Wezep ben komen fietsen en dat ik het binnen 2 uur gedaan heb. Hij kijkt bewonderend en geeft toe dat dat best vlot is.
Niet veel later komt er een ander stel langs, een stel pubers waaronder 1 jongen en 2 meiden. Dat is op het moment dat ik 'De Tamboer' binnen ga maar ik hoor het commentaar van die jongen wel. Wijselijk zegt hij tegen de meiden 'Die fietsen zijn vet snel man.... die rijden wel 60...... 70............80' In mezelf denk ik 'tja... heuvelaf ja.'

Na 2 uur cursus ga ik weer op weg naar huis. De GPS geeft om 16.00h aan dat ik om 18.15h aan zal komen. Gezien m'n ervaring van de heenweg gok ik zelf dat ik 17.45h thuis zal aankomen.
De terugweg gaat ook heerlijk gemakkelijk. Ik rijd wel 2x iets verkeerd waarbij ik even het fietspad mis en op de rijbaan terecht kom maar verder geen probleem.
Ergens onderweg kom ik achter een tractor te rijden die met net iets meer dan 30 km/h rijdt. Dat gaat me nét te langzaam dus speer ik hem met 40 voorbij zodra ik gelegenheid heb. Die snelheid houd ik geen eeuwigheid vol maar wel lang genoeg.
In Zwolle rijd ik in de Aa-landen bewust verkeerd; de GPS wil me in een richting sturen die ik minder prettig vind. Maar omdat ik toch op bekend terrein zit, trek ik me dus niets aan van de GPS en ga de 'route herberekenen' weer even uittesten, dat gaat heel mooi want niet veel later heeft hij de route aangepast aan de door mij gekozen route.
Thuis aangekomen blijkt dat mijn verwachting van aankomst helemaal klopt, strak 17.45h sta ik met de fiets achter de garage.

Ik heb heerlijk gefietst.

Score van vandaag:

Volgens de Garmin Quest:
Totaalafstand: 111,1 km
Totaal gemiddelde: 25,2 km/h
Gereden gemiddelde: 27,7 km/h
Totaal tijd: 4:24
Gereden tijd: 4:01
Maximum snelheid 41,7 km/h

Volgens Sigma BC-1600:
Totaalafstand: 111,9 km
Gereden gemiddelde: 28,26 km/h
Gereden tijd: 4:01:22
Maximum snelheid: 41,9 km/h
Omdat ik weet dat de gemiddelde snelheid van m'n teller niet goed is, ook even berekend wat het gemiddelde is: 27,8 km/h
Los van de gemiddelde snelheid is de teller dus best nauwkeurig.

De teller van m'n Versatile staat nu op 9924 kilometer. Dat betekent dus nog 3 retourtjes woon-werk-verkeer plus nog 4 extra kilometers en ik heb de 10000 kilometer erop zitten.

Verder heb ik één accu leeggereden vandaag in 4:24h tijd waarbij ik de hele tijd met m'n koplampen aan gereden heb en de GPS er ook nog eens mee gevoed heb.
'Truus' in de GPS vind ik toch wel érg prettig; prettiger dan zonder 'Truus'. Alleen is m'n vrouw nou jaloers dat ik de hele dag met een andere vrouw in m'n Versatile gerden heb ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo wifried

hoe heb je de quest gemonteerd in je versa,kon je de display aflezen of ging je enkel op de stem af

MVG miniboy

WFvN zei

Ik heb gereden op de stem maar ook het schermpje in de gaten gehouden.
De Quest heb ik boven mijn linker elleboog aan de kap vastgezogen maar als ik zelf een GPS heb wil ik die recht voro m'n neus plaatsen, dus naast de fietscomputer.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dus het Quest-dekje heb waardoor ik énorm goed zicht heb op alles in de fiets. Met het originele zeiltje is dat niet het geval!