woensdag 4 oktober 2006

Stoeltje en Ruitje op de kap en regen

Vanmorgen werd ik wakker en ik hoorde het buiten flink regenen. Het heeft de hele tijd flink doorgeplensd maar vlak voordat ik wilde vertrekken was het droog. Weer geen regen dus.

Op weg van werk naar huis wederom geen regen.

Thuis aangekomen voelde ik dat de spanzitting weer in de rug tegen een dwarsbuisje zat te drukken. Ik had inmiddels de zitting al een flink aantal keren opgespannen nadat ik het gaas al eens wat smaller had gemaakt. Vandaag heb ik de stoel daarom weer uit elkaar gehaald en weer een stuk smaller gemaakt. Uiteraard kwam de regen weer met bakken uit de lucht toen m'n stoeltje uit elkaar lag.

Eenmaal de zitting weer in elkaar heb ik hem weer gemonteerd. Ik kan nu weer flink aan het spannen gaan.

Niet lang daarna heb ik een boodschap gedaan. En eindelijk heb ik op de terugweg een redelijke regenbui gehad. Het ruitje lijkt nu op de juiste plek te staan. Ik heb veel minder regen binnen gehad. Nu bleef het beperkt tot een paar kleine sputtertjes. Het testen is nog niet helemaal klaar want ook wind, windrichting en hoeveelheid regen kan uitmaken. Maar tot dusver ben ik tevreden. Dit lijkt toch vrij goed te zijn.
Wat wel wennen is, is dat je met regen nog maar bar weinig ziet. Als het ruitje droog is (of juist hélemaal nat) dan kan je er goed genoeg doorheen zien maar als er allemaal druppels op het ruitje zitten, kan je er niet doorheen kijken. Nu heb je nog wel een spleet waar je doorheen kan kijken maar echt veel is dat niet.
Maar goed, vergelijk ik het met het dragen van een petje die netjes aansluit bij m'n Quest-dekje, dan is het niet zo gek veel anders. Maar goed, ook met de auto, lopend, op de normale fiets etc. heb je 'last' van regen; het belemmert gewoon je zicht.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Wilfred,

Vorige week heb ik ook het dakje gekregen en het ruitje is er ook meteen opgezet. Volgens mij ga ik sneller dan zonder dakje. Ik denk dat dit komt doordat ik zo lang ben en met mijn hoofd een eind boven de versatile uitsteek waarmee ik nogal wind vang en wat nu minder is.

Vandaag wel de vervelende ervaring gehad dat het dakje steeds los waaide. Als ik het dakje plat op de versatile legde bleef het wel zitten maar dan pas ik er niet zo goed onder. Ik moet er een kiertje achter laten anders zit het niet lekker.

Deze week ook al een hoosbui meegemaakt. Ik werd toch nog vrij nat in mijn gezicht. Het water spoot vanaf het raampje zo in mijn gezicht maar ik ben nog wel veel droger dan voorheen.

vriendelijke groet,

Tom Hospes

WFvN zei

Ik zit niet echt ver met m'n hoofd boven de kap uit; half hoofd en misschien iets meer maar niet veel meer. Bij mij maakt het wat dat betreft minder uit.

Een Mangorijder (Fred de Blok) had het ook al over een loswaaiend dakje. Hij heeft een extra stuk klittenband toegepast maar hoe precies, weet ik niet. Hij schrijft op het GentseLiggersForum:
[Wat gedaan een stukje klittenband gemonteerd op de kopse kant van de mango rolbeugel en aan de onderkant van het uiteinde van het dakje probleem lijkt opgelost]

Misschien kan je daar wat mee.

Wat betreft het nattegezichtverhaal. Had ik ook met het dakje. Ik heb nu het bijbehorende ruitje (25 euro bij Tempelman) op de kap gemonteerd (met klittenband). Het probleem lijkt nu verholpen. Veel gelegenheid heb ik nog niet gehad om het te proberen maar het lijkt goed.