woensdag 18 oktober 2006

GPS en Fujin

Gisteren was schoonmamma jarig. Op dinsdag heb ik een 'lange' werkdag. Marrianne wilde liever niet al te laat bij haar moeder zijn en is dus al eerder op de dag naar Hengelo gereden met de auto (en onze dochter). Ik zou dan op eigen gelegenheid naar Hengelo komen vanuit het werk.

Omdat het beremooi weer zou worden volgens Teletekst, heb ik besloten om lekker met de fiets te gaan. Vanuit Wezep naar Hengelo is zo'n 75 kilometer. Ik heb er 80 van gemaakt omdat Marrianne graag een andere route wil rijden dan over Nijverdal met 'die grote bult'. Ik heb nu dus een andere route gereden, grotendeels de route die we ook met de auto doen. Die route gaat na Raalte via Heeten en Nieuw-Heeten.

Met de Garmin Quest van Paulus ben ik op pad gegaan. Vantevoren had ik al de route uitgestippeld. Het weer was echt zo mooi als beloofd dus dat beloofde een fijne rit. De spullen van school heb ik op school achter gelaten en heb alleen het broodnodige meegenomen op de fiets. Droge kleding en de fietsendrager had ik al de avond ervoor in de auto gedaan. Voor onderweg op de fiets had ik 4 krentenbollen, 6 mueslirepen en energydrink bij me.

Het fietsen met de Fujin gaat duidelijk langzamer dan met de Versatile. Ik had ingeschat dat ik 3,5 uur onderweg zou zijn. Ik zou daarmee tussen 18.00h en 18.30h aankomen.

Bij Heino begin ik een wat drukkend gevoel op de blaas te krijgen. Bovendien heb ik al ongeveer een uur gereden maar heb nog niets gegeten. Ik besluit een stop toch maar even uit te stellen tot na Heino zodat ik op een gepaste plek een boom van wat vocht kan voorzien. Maar eenmaal voorbij Heino besluit ik toch nog maar even door te rijden.

Onderweg bij Raalte heb ik een verkeerde afslag genomen; ik wilde Raalte inrijden omdat ik die route al heel wat keren eerder gereden heb, ook meende ik dat ik dat al op de uitgestippelde route gezien had. Maar al snel zag ik op de GPS dat dat niet de bedoeling was en ben dus omgekeerd en heb de route weer opgepikt.

Een eindje verder, net na Raalte, zie ik aan de andere kant van de weg een racefietser. Ik hoopte dat hij in dezelfde richting zou gaan als ik: richting Nieuw-Heeten. En jawel, hij blijft in het vizier.
Omdat ik nog heel wat kilometers te gaan had, heb ik verder niet harder getrapt dan verstandig was. M'n plan om een plas- en eetpauze in te lassen wil ik even niet aan denken. Het enige wat ik wil is langzaam de andere fietser dichterbij zien komen. Ik rijd dus door.

Net vóór Heeten kom ik achter de racefietser te rijden. In Heeten heb ik geen trek om in te halen; dat heeft daar toch weinig zin omdat ik daar met heel wat meer verkeer en afslagen te maken krijg. Net na Heeten ga ik weer in eigen tempo verder rijden en steek de Racefietser voorbij. Ik heb hem verder ook niet meer gezien, hij heeft ook geen achtervolging ingezet.

De rest van de rit doe ik even kort en bondig. Ik rijd een stuk of 5x lichtelijk verkeerd. Soms door borden bij werk aan de weg die zeggen 'fietsers oversteken' wat niet nodig bleek te zijn, twee keer reed ik binnen de bebouwde kom net iets te vlot (nog geen 30 km/h) waardoor ik een afslag miste. Gelukkig heb je dan de mogelijkheid tot 'herberekenen route' of dat niet te doen en gewoon op het schermpje te kijken en te zien of je een parallelweg rijdt die ook weer terug kan naar de oorspronkelijke route. Dat laatste is redelijk vaak het geval. Gelukkig heb je een mini-kaartje met genoeg detail om dat te kunnen zien. Heerlijk zo'n GPS-apparaat. Niet meer stoppen om de route op te zoeken.
Tussen Markelo en Goor zit een bult, iets wat Marrianne dus liever niet heeft. Richting Hengelo is het hoogteverschil niet zo gek hoog en niet zo gek lang. Aan de kant van Goor naar beneden gaat heerlijk vlot. Voor de heenweg is dit wel geschikt voor Marrianne maar teruggaande zal Nijverdal denk ik een betere keuze zijn; dat is éven flink steil maar dan rustig aan en niet een lange welliswaar minder steile maar wel meer slopende helling.

Uiteindelijk kom ik na 3 uur en 15 minuten aan in Hengelo. Dat is 18.05h. Zeker niet verkeerd dus. En de eet- en plaspauze? Die heb ik maar overgeslagen. Ik ben non-stop (oversteken van de weg en verkeerslichten uitgezonderd) naar Hengelo gereden.

Gereden afstand: 80,4 kilometer (plus een stuk of 2 maar ik heb wat te laat de GPS gereset).
Totaal gemiddelde: 24,4 km/h
Gereden gemiddelde: 25,2 km/h
Totaaltijd: 3:17h
Gereden tijd: 3:11h
Maximum snelheid: 46,9 km/h
Stilstand: 5 minuten en 51 seconden.

Ik heb een héérlijke rit gehad.

3 opmerkingen:

Bruno Van den Bussche zei

Met Versatile nr 7 is het rijden voorlopig gedaan. De remmen weer eens over getrokken. Probleem is evenwel dat in het rondje waar de kabels onder de Versatile vastzitten twee verroeste schroefjes zitten die niet meer te verwijderen zijn. Uitboren? En nieuwe door flevobike laten opsturen? Ik wacht op een antwoord van Flevobike. De remmen moeten toch herdacht worden. Waarom niet een rem per wiel zoals bij een aantal trikes? Dat spaart bochtenwerk van de kabels...
Nu met de Wizzard van mijn vrouw op de baan.

Groetjes, Bruno.

WFvN zei

Bedoel je die 2 'schroeftonnetjes' waarmee de remkabels in dat 'katrol' vastzitten?

De remmen apart nemen wordt in ieder geval bij 2 Versatiles toegepast. Ik doe dat toch liever niet. Ik zie liever dat de remhendels zodanig aangepast worden zodat het breken niet meer voorkomt.

Wat betreft veroeste schroefjes: heb je wel 'rost-off' of iets vergelijkbaars geprobeerd? Er zijn middeltjes die roest aardig goed verwijderen kunnen. Je zal nog wel het wieltje moeten demonteren om ook aan de 'achterkant' goed grip te kunnen krijgen op het schroeftonnetje (indien daar het probleem ligt)

Bruno Van den Bussche zei

Johan Vrielink stelt voor een groot onderhoud te doen nu ik toch al aan 13500 km zit. De Versatile moet nu in Dronten geraken... (anti-roestmiddel al geprobeerd, lost niets op...ook het roest niet...)