woensdag 1 maart 2006

Skibril is geen succes

Vanmiddag op de terugweg sneeuwde het. Dus direct de skibril uitgeprobeerd. Dit leek goed te gaan.... in het begin.... maar na enige tijd begon de bril langzaam aan de zijkanten vanbinnen te condenseren en naarmate de tijd vorderde, trok het steeds verder dicht. Op een gegeven moment kon ik alleen nog door de onderrand van de bril kijken door m'n hoofd helemaal achterover te houden. Ik kan niet zeggen dat dat zo comfortabel fietst. Dus de skibril vind ik nog slechter dan een gewone bril; die laatste kán je tenminste nog aan de achterkant met de vinger afnemen tijdens het rijden; met een skibril is dat niet mogelijk.

De grootste ellende van de condensproblemen komt uit de fiets. Het is in de fiets warmer en vochtiger. Warmte stijgt op en komt dus ook achter de bril. Zolang er genoeg ventilatie is, is dat geen probleem. De sneeuw echter bevordert het condenseren nog sterker waardoor met sneeuw de problemen groter zijn.
Ik schrijf de skibril nog niet helemaal af; als het erg koud is maar het niet sneeuwt, zou de skibril nog wel handig kunnen zijn tegen een koud voorhoofd.

4 opmerkingen:

allewedertje zei

Ik weet niet wat voor soort van skibril je hebt, maar ik heb er 1tje die rondom is voorzien van verluchtingsgaatjes. Die dampt dus absoluut niet aan, ook niet als je stilstaat. Voor (natte) sneeuw werkt dat stukken beter dan een bril voor mij.

WFvN zei

Mijn skibril heeft onderaan echt een stel spleten; bovenaan ook maar daar zit nog een flinterdun laagje schuimrubberachtig spul op om te voorkomen dat sneeuw in de bril komt.

Ik ga er vanuit dat jij met zeiltje rijdt op het moment dat je met sneeuw rijdt. Hoe ver zit jij met je neus van de voorkant van het zeiltje af? Ik zit in m'n Versatile er vrij dicht op; zeg dat de voorkant van m'n pet gelijk zit met de rand van de opening.
Hoe groter de opening, hoe kleiner de kans op beslaan gok ik. Bij mij is het behoorlijk afgesloten.

allewedertje zei

Hmmm, kwa afstand zit ik ongeveer op dezelfde lengte van de voorkant van het zeiltje af. Het is dus vooraan ook redelijk behoorlijk afgesloten.

Anoniem zei

WFVN schreef: "zou de skibril nog wel handig kunnen zijn tegen een koud voorhoofd."

Ik zou dan eens aan een buff denken. Ik gebruik die onderm'n helm en past bijv. ook onder je pet. Je kunt het op verschillende manieren omdoen. Ik vind het een heel handig ding. Goed tegen de koude ondanks dat het zo dun is.

Wim