woensdag 29 maart 2006

Luxeon in een Multipla knipperlicht

Ik had nog een 1W witte Luxeon liggen welke ongebruikt op de plank lag. Omdat ik in de planning heb om 3W amberkleurige Luxeons in de Multipla knipperlichten te plaatsen, is het wel zo handig om te weten of ze erin passen en hoe. Ik ben daarom de 1W Luxeon gaan martelen om hem passend te maken.

Ik heb de koelplaat van de Luxeon zodanig kleiner gemaakt totdat hij net in de voet van de behuizing van het Multipla knipperlicht paste. Hiertoe is de koelplaat gereduceerd tot hij een diameter over had van 1,6 cm. De soldeereilandjes waaraan je normaal de draden soldeert, zijn daarbij gehalveerd.
Vervolgens heb ik 2 gaatjes door de koelplaat geboord om de draden naar de achterkant van de koelplaat te kunnen voeren. Weer wat koelplaat minder dus. Hopelijk is er nog wel genoeg koelplaat over. Het scheelt wel dat de lamp als knipperlicht gebruikt gaat worden waardoor er geen constante opwarming plaats zal vinden maar gedurende een aantal seconden met pulsen.

Om de Luxeon aan te sluiten op de stekerverbinding van de lampvoet, heb ik een stuk experimenteerprint met lange banen gebruikt. Een strookje van 3 banen breed past net in de lampvoet. De middelste baan heb ik weggedremeld om eventuele kortsluiting te voorkomen. Beide banen klemmen nu elk in een klem waar normaal de lamp in geklemd wordt. Aan het plaatje experimenteerprint heb ik de draden van de Luxeon gesoldeerd. Op eenvoudige wijze kan ik nu de Luxeon in de behuizing prikken. Wel zal ik waarschijnlijk nog een drup lijm moeten gebruiken om de koelplaat netjes in de behuizing te houden.

Hieronder 2 afbeeldingen van het geheel:



Geen opmerkingen: