donderdag 23 maart 2006

Anti-condensmat eerder aangekomen dan verwacht

Gisteren heb ik bij caravanhandel De Jong in Hattem een anticondensmat besteld. De vermoedelijke levertijd zou liggen tussen 1 à 2 weken. Vandaag kreeg ik echter een sms-je van m'n vrouw. De Jong had gebeld dat m'n matje al binnen was. Ik verbaasde me er heel erg over. Toen ik Ventisit belde, kreeg ik niet alleen te horen dat ik het materiaal niet los kon kopen maar dat het ook nog eens lastig verkrijgbaar was. Nja, als één dag lastig is........ Mij hoor je niet klagen!

Vanuit m'n werk ben ik direct even langs gegaan om het matje op te halen. Het matje was opgerold. De lengte van het matje was 1,4 meter breed, de rol had diezelfde lengte; te lang om in de Versatile te passen (een Quest zou er wel raad mee weten denk ik).
Een andere klant die het zag gebeuren, merkte op 'tja, kon je er nou maar een trekhaak aan gehad, dan kon je hem wel meenemen'. Ik wijs hem op de Cyclonekoppeling en zeg dat het dus wel mogelijk is maar dat ik de kar niet bij me heb. Tevens meld ik hem dat die mat hoe-dan-ook mee zal gaan in m'n fiets. De man bekijkt de fiets nog eens goed en merkt op dat dat vast wel comfortabel rijdt. Ook vraagt hij naar de gangbare snelheid van m'n fiets. Hij complimenteert me nog met de fraaie kleur en gaat daarna bij de zaak naar binnen.

Ik heb het matje afgerold, een keer dubbelgeslagen zodat de lengte uit zou komen op 70 cm. Vervolgens heb ik hem weer opgerold en gewoon in de staart van de Versatile gedrukt. De andere bagage paste er ook gewoon netjes bij dus ik kon naar huis.

Ik ben niet rechtstreeks naar huis gereden, ik ben eerst nog naar de stad gereden naar Lappenland. Daar heb ik van die bandjes gehaald zoals gebruikt worden voor bijvoorbeeld aansjorbandjes van rugtassen. Dat zou dienst gaan doen als rand rondom het matje.

Thuis ben ik aan het knutselen gegaan. Ik wilde de oude matjes overtrekken maar ze waren zodanig vergaan en vervormd dat dat absoluut geen zin meer had. Dus ben ik de vloer van m'n Versatile gaan opmeten. Toen heb ik de vorm van de matjes uitgetekend op een stuk tentzeil (wat ik nog had liggen van m'n Alleweder, ik had datzelfde materiaal gebruikt voor het zeiltje) en uitgeknipt. De zeiltjes pasten netjes op de bodem.

Vervolgens heb ik die 2 zeiltjes op de anti-condensmat gespeld.

De volgende stap was uiteraard het uitknippen. Daarna heb ik de randen van de matjes afgezigzagd (zo goed en zo kwaad als het ging maar het doel was de randen dunner te krijgen). Tot slot heb ik de bandjes om de uiteindes genaaid.



En zie, ze passen. Ik heb een nieuwe, luxere mattenset in m'n fiets liggen.

3 opmerkingen:

Wijnandt zei

Jzs!... wat 'n luxe en wat 'n perfecte verwerking...

M'n welgemeende complimenten!

'k Voel me bijna 'n armoedzaaier in m'n kale VolksWAW015, en durf mij voorlopig niet in Zwolle e.o. te vertonen...

Anoniem zei

En nou nog een mooi logootje erin naaien...

WFvN zei

wijnandt: dank voor het compliment.
sjef: een logo erop drukken zal beter gaan; het materiaal naait nogal verrot, daarbij wordt het door de naaimachine een beetje 'geplet' en vervolgens geplet gehouden door het garen. Het verende karakter wordt dan behoorlijk verminderd en ook de dikte van de laag. Dus nee, toch maar geen logo erin naaien. hoewel met de hand natuurlijk zou kunnen..... maar ik ben handmatig niet echt geweldig met naald en draad.