maandag 13 maart 2006

Nieuwe versnellingskabels, verder info over dakje

Ik meende te zien dat er remkabels gebruikt waren voor de Rohloffnaaf; ik herkende de spiraalvorm in het metaal. Omdat ik graag zo snel mogelijk de kabels weer in orde wilde hebben, heb ik wat vragen gesteld op de ligfietslijst.
Arjan Vrielink (van Flevobike) las mijn bericht en zei dat ik bij Flevobike langs kon komen om zelf de kabels te vervangen. Daar heb ik gretig gebruik van gemaakt. Ik was toch vroeg vrij vandaag en ben direct uit het werk naar Dronten gereden. Na een tijdje te hebben geklust (ik had nog nooit kabels van een Rohloffnaaf vervangen/geplaatst dus was het even kijken hoe het moest, gelukkig had ik op school al een demonstratiefilmpje van Rohloff bekeken) was de fiets weer in orde.
Vermoedelijke oorzaak van het euvel (knikken van de buitenkabel) was iets te korte kabels. Ik heb de kabels nu op aanraden van Arjan 2 cm langer gemaakt. De kabels lopen nu netjes recht de houder van de Rohloffbox in.
De kabels die eraan zaten, waren toch echte Rohloffkabels. De constructie van de buitenkabel is grotendeels hetzelfde als van de standaard remkabels. Enig verschil is wel de binnenvoering; die is bij de Rohloffkabels gemakkelijk uit de buitenkabel te trekken.

Flevobike, bedankt voor de gelegenheid om m'n fiets weer helemaal in orde te krijgen.

Verder heb ik het nieuwe dakje gezien. Het dakje is gemaakt van hetzelfde materiaal als de Quest/Mangodekjes. Het geheel is 3D-geperst. Aan de voorkant zit een mooi Versatile-logo ingeperst. Op de kap zit het dakje vast met een scharnierend iets. Voor de Versatile is dat overbodig omdat de hele kap open gaat bij uitstappen terwijl het bij een Quest natuurlijk een eis is dat het dakje opgeklapt kan worden. Op de rolbeugel zit het dakje vast met klittenband.
Het ruitje was bij dat exemplaar erin gepopt, dat was even provisorisch gedaan; de 'commerciële' versie zal dat netter krijgen vastgemaakt.
Momenteel ligt wat materiaal bij Radical-Design om afgewerkt te worden.
Verder vindt Flevobike (terecht) dat het materiaal van het dakje wel mooi is maar te UV-gevoelig en te snel verkleurt. Dat zien ze ook graag verbetert, dus ook daar wordt nog naar gekeken.

Ik ben van plan om één dakje te bestellen met twéé sets montagepunten voor op de fiets. We hebben twéé Versatiles staan, zo kunnen we beiden het dakje proberen en kan het dakje dus op beide fietsen gemonteerd worden. Mocht het dakje ons beiden bevallen, dan kunnen we altijd nog een dakje bijbestellen.

4 opmerkingen:

Hans zei

Wilfred,
Ik durf het haast niet te vragen... heb je misschien een foto van het dakje gemaakt?
Ik heb in het Rohloff boekje gekeken naar de instructies voor het vervangen van de kabels. Dat leek me een enorme klus. Dus: mijn complimenten aan jou :-)
Groeten,
Hans

WFvN zei

Ik ben direct uit het werk gegaan en had dus geen toestel bij me. Geen foto dus helaas.

Wat betreft dat vervangen van die kabels, valt echt enorm mee. Er zijn alleen een paar dingen waar je aan moet denken zoals eerst het terugtrekken van binnenkabel en binnenmantel voordat je de buitenkabel op lengte maakt. Verder moet je daarna eraan denken dat je de binnenkabel terugtrekt als je de binnenmantel op maat maakt. Dan is het een kwestie van de binnenkabel op 20 cm lengte afknippen en monteren. Goed, daarvoor heb je twee gaatjes waarin je de kabels kan prikken; doe je ze omgekeerd, dan schakel je ook omgekeerd maar da's niet zo'n punt; gewoon even goed kijken. Ik ben wel even zoet geweest maar een volgende keer is de klus zo geklaard. Ik hoefde niet eens af te stellen want ook dat was in één keer goed.

Anoniem zei

Hoi Wilfred,
er gingen eerder geruchten dat het dakje ook zou gaan passen op een Alleweder. Is dit waarheid geworden, of past het dakje naast de versatile alleen op de Quest en Mango?
groeten,
Koos

WFvN zei

Het dakje zal denk ik zonder problemen te gebruiken zijn op een Alligt Alleweder. Die heeft een rolbeugel waarop het dakje kan rusten aan de achterkant. Een Flevobike Alleweder heeft niet zo'n rolbeuge. Daar zal dus een beugeltje op gemonteerd moeten worden om het dakje op te laten rusten. Ik weet niet of daar ook iets voor geproduceert wordt, ik heb er in ieder geval nooit iets over gehoord. Ik denk dus dat je daarvoor zelf aan het klussen moet gaan. Het hoeft maar weinig voor te stellen; veel moeite hoeft het niet te kosten om het dakje op een Flevo Alleweder te monteren.