maandag 13 maart 2006

Koud

Vanmorgen zaten m'n versnellingen helaas weer vast. De onderste versnellingskabel was vastgevroren. Waarschijnlijk komt dat doordat er een klein sneetje zit in de buitenmantel waar de buitenkabel de stelmoer in gaat. Tja, dan kan water in de kabel komen en kan de boel vastvriezen. Ik denk dat ik de tip van Marco uit het vorige bericht ga opvolgen; gewoon aan de buitenkant ook wat vet smeren. Waar vet zit, kan geen water zitten. De kabel zal ik maar vervangen lijkt me zo.

Gelukkig kan je de Rohloffnaaf toch nog schakelen. Het schakelboxje even losdraaien en met een tang (heb ik altijd op zak) de naaf in een geschikte versnelling draaien. Ik heb gekozen voor de 8e versnelling. Dan kan ik in ieder geval met een acceptabel vaartje vooruit komen van 25 km/h. Optrekken gaat duidelijk zwaarder net als de bult op rijden maar goed, je kan niet alles hebben. Ik ben allang blij DAT ik kan schakelen. Met een derailleur was dat wat lastiger geweest.

Onderweg, toen ik tegen de IJsselbrug op reed vanuit Spoolde, zag ik dikke rookpluimen in de verte. Ook zag ik onder de IJsselbrug door dat een trein stil stond op de spoorbrug bij Hattem. Toen ik bovenop de IJsselbrug was, kon ik zien wat er aan de hand was. De voorkant van de voorste wagon had een brandje. Brandende dingen vielen vanaf de trein omlaag in het water. Mensen waren uitgestapt en liepen over de brug richting Hattem (de brandende kant stond aan de kant van Zwolle). De spoorbomen bij Hattem bleven dicht staan dus de stilstaande rij auto's werd snel groter. Nog verderop stond een Intercity te wachten omdat hij niet verder kon.

Een week of 2 geleden heb ik een bericht geplaatst over een vrachtwagen die auto's vervoert, op het fietspad geparkeerd stond op mijn woon-werk-route. Vandaag stond er bij hetzelfde bedrijf wéér zo'n wagen. Deze keer een Duitser. Deze man wist gelukkig wél hoe het hoort. Hij stond tussen rijbaan en fietspad opgesteld; fietsers én auto's konden gewoon hun weg vervolgen.

Geen opmerkingen: