dinsdag 21 maart 2006

Nieuwe matten in de Versatile in de planning

In de Versatiles liggen matjes van het bekende Z.O.S. (zeer open schuim) op de bodem. Ik had al ervaring met dit materiaal als zitmatje in m'n Alleweder. Het materiaal was naar mijn zin véél te snel verteerd. Ik zat na een jaar niet meer op een matje maar op een hoopje pulver van het matje. Toen ik datzelfde materiaal als 'vloerbedekking' in de Versatiles zag liggen, had ik direct ernstige twijfels. Niet ten onrechte zo is me gebleken. Mijn fiets is nog maar 9 maanden oud en van de matjes is nog maar bar weinig over. De vorm kan ik gelukkig nog herkennen maar van een matje-in-matige-staat kan ik niet spreken, laat staan van matje-in-goede-staat.

Ik heb ook ervaring met het materiaal wat Ventisit gebruikt voor( ondermeer) matjes op ligfietsstoelen. Dat materiaal lijkt veel duurzamer te zijn. Ik heb zo'n matje op mijn Fujin liggen. Het materiaal heb ik nog niet zoveel gebruikt als het eerste vergane ZOSmatje in de Alleweder maar als ik kijk naar de staat van het Ventisitmatje op m'n Fujin, dan denk ik echt dat dat materiaal veel beter is; het matje ziet er nog als nieuw uit.

Dat materiaal wil ik dan ook graag gebruiken als 'vloerbedekking' in m'n Versatile. Allereerst heb ik gebeld met Ventisit. Ik vroeg ze of ik een meter van het materiaal kon kopen. Dat kon helaas niet, ik kon alleen complete producten kopen. Bovendien hadden ze problemen met de leverbaarheid van het materiaal.
Van Bas Dekker had ik al eens begrepen dat het materiaal in de watersport (boten) en in caravans gebruikt werd als ventilatiemateriaal voor zitkussens e.d. Hij had het materiaal ergens in het verre noorden van het land weten te koen bij een bedrijf. Gezien dat voor mij niet echt voor de deur is, ben ik verder gaan zoeken.

Op mijn woon-werk-route kom ik 'langs' een grote caravanzaak; het is voor mij 500 meter een zijweg inrijden en later ook weer terug; een omweg van 1 kilometer dus. Ik ben daar vandaag naartoe gegaan om te vragen of ze het materiaal verkopen. Een verkoper wees me naar een hoop rollen zwart materiaal. Ik dacht dat ik het juiste had.... totdat ik bij de rollen was aangekomen. Het zijn 'aquamatten'. Dit materiaal lijkt meer een 'geperst' hoopje vezels en niet het 'gevlochten' materiaal met duidelijke honingraatstructuur. Maar naar wat verder vragen bleek dat ze het wel verkocht hadden. Ik heb toen gevraagd naar hun leverancier van het huidige materiaal (wat mij niet aanstaat maar mogelijk kon die mij wel verder helpen). Na nog wat verder praten met de mensen, kwamen ze erachter dat ze HET materiaal dus bij hun leverancier kunnen bestellen. Het materiaal wordt verkocht als 'anti-condensmat'. Deze is in 3 maten verkrijgbaar:

080x210 cm € 39,95
140x210 cm € 59,95
160x210 cm € 69,95

Ik heb ongeveer 60x100cm nodig voor één Versatile. Met de middelste maat kan ik er in ieder geval 4 sets uithalen. Voor beide Versatiles dus een nieuwe set en een reserveset of desnoods een andere toepassing.

Overmorgen ga ik zo'n mat van 140x210 bestellen (prijs-technisch gezien ook nog de voordeligste afmeting). De huidige matten heb ik overgetekend op patroonpapier want erg lang zullen ze het niet meer uithouden.

2 opmerkingen:

Wijnandt zei

Wilfred, ehhh..., misschien domme vraag, maar waarom liggen er matten in je Versatile? Ik heb alleen 'n 3,5 cm dik Ventisit matje op m'n WAWstoeltje -bevalt uitstekend- en wat matten in m'n automobiel. Maar matten in de velomobiel, daar heb ik nooit eerder van vernomen.

WFvN zei

Waarom liggen er matten in een auto? Waarom ligt er een mat bij een voordeur?
Zonder gein, de fiets blijft er wat netter door; vuiligheid komt eventueel onder de mat te liggen. En ook niet onbelangrijk, véél velomobilisten (niet alleen Versatilerijders) herkennen wel een plasje water onder in de fiets.
Met name vuil/zand/water maakt soms een vieze bedoening. Jij zal dat wellicht ook merken in de (nabije) toekomst met je WAW als je hem veel gebruikt en dan niet alleen bij goed weer. Met m'n Alleweder werd het vaak een troepje van zand e.d. onder in de bak. Spullen die ik meehad werden er zeker niet schoner op. Zo'n mat houdt de spullen schoon en droog. Het water en het vuil liggen onder de mat terwijl de spullen er bovenop liggen. Nog een bijkomend voordeel is een stuk mogelijke herrie die wordt weggenomen; het dempt enigszins. Nu is de Versatile best een stille fiets (er zijn mensen die en andere mening hebben maar een Quest maakt bijvoorbeeld niet minder geluid, wel ánder geluid maar niet minder; ook is de Quest overigens geen herriebak). Ik heb standaard wat spullen in m'n fiets liggen zoals een paraplu, een fietsslot met bijbehorende ketting. Dat rammelt een stuk minder met die matten. De matten zijn dus multifunctioneel. Het is gewoon een stukje luxe wat je bij de fiets krijgt. Ze hadden wel wat beter na mogen denken over de materiaalkeuze in dit geval, ik had van z'n leven geen ZOS gekozen. Ik heb nog geen ervaring met de anti-condensmatten zoals Ventisit ook gebruikt in deze toepassing maar ik heb er best veel vertrouwen in. Ik heb zojuist de mat besteld, deze heb ik met een beetje mazzel binnen 2 weken. Daar kan ik dan 4 sets matten uitknippen voor de 2 Versatiles. Dat is dan 15 euro per mattenset; dat valt goed te overzien. Na een paar maandjes rijden kan ik uiteraard meer zeggen of ik met dat materiaal een betere keuze heb gemaakt.