donderdag 2 maart 2006

Meer sneeuw

's Ochtends word ik gewekt door de wekkerradio die staat op Radio Oost. Vanmorgen was er een verkeersbericht. File op de snelweg richting de plaats waar ik werk. Ik kijk wat later uit het raam en zie vrachten sneeuw. Toch gok ik erop met de fiets te gaan. Ik vertrek nu 6.50h van huis terwijl ik normaal ongeveer 7.10h van huis ga. Dit blijkt achteraf geen onverstandige keuze.

Ons achterpad ligt vol met sneeuw maar ik kon wel weg komen met de Versatile. Zo'n gripbandje op het achterwiel heeft wel wat effect. Voor het huis is de weg redelijk goed begaanbaar maar helaas moet ik vrij snel afslaan richting het fietspad die dwars door de wijk gaat. Daar is het een stuk minder goed rijden. Blij met m'n 3 wielen, kan ik toch 24 km/h aanhouden terwijl andere fietsers voorzichtig met misschien 12 km/h vooruit komen.
Een eind verderop rijd ik over de sluis bij Spoolde; dan sla ik daar normaal gesproken direcht rechtsaf over het fietspad. Dat heb ik nu niet gedaan omdat er niet geveegd/gestrooid leek te zijn. Ik ga over de rijbaan eerst van de bult af en sla pas onderaan rechtsaf Spoolde in. De weg is daar niet echt goed; her en der wat platgereden door auto's maar verder ook niet.

Op een gegeven moment kom ik bij Katerveer. Daar begint het lastig te worden; voordat ik bij Katerveer ben, kom ik onder de snelweg door, dan moet ik omhoog rijden terwijl ik een bocht naar links en dan naar rechts moet maken. Dat lukt maar net; ik heb net genoeg grip om te blijven rijden. Ik ben blij met m'n kleinere tandwiel welke bij de servicebeurt in m'n fiets gemonteerd is; dat lagere verzet komt nu goed van pas. Katerveer is totaal niet geveegd/gestrooid. Dat is dus lastig fietsen. Op een gegeven moment kom ik bij de IJsselbrug aan; daar moet ik een bocht naar rechts maken terwijl ik de helling op rijd. Dat lukt niet meer; ik moet door ongerepte sneeuw ploeteren tegen de bult op waarna ik dus het fietspad op moet draaien welke welliswaar geveegd is maar de weggeveegde sneeuw ligt als een dikke ribbel langs het fietspad; ik moet over die ribbel heen maar dat lukt dus niet meer. Uitstappen dus, fiets over de ribbel drukken en verder fietsen maar weer.

Op de IJsselbrug fietsen gaat ook niet echt vlot maar ik kom vooruit. Terwijl ik van de IJsselbrug af rijd, zie ik in m'n achteruikijkspiegel een veegauto over het fietspad rijden. Ik heb niet goed de gelegenheid om het voorbij te laten tot ik bij het kruispunt kom. Ik heb groen licht en rij het kruispunt op; ik stuur op de schone rijbaan (dwar op mijn richting) even wat naar rechts om de auto voorbij te laten. Ik kan dan genieten van geveegd fietspad. Helaas is dat van korte duur want 15 meter verder slaat hij linksaf richting Hattem.

Ik rijd verder over een fietspad wat wel geveegd lijkt te zijn.... een paar uur terug..... er is wel een opstaande rand herkenbaar aan weerszijden van het fietspad maar op het fietspad ligt toch enkele centimeters sneeuw. Dat fietst zwaar. De rijbaan lijkt een stuk beter begaanbaar en het autoverkeer lijkt niet harder te rijden dan 40 kilometer per uur (80 km/h toegestaan). Ik besluit gebruik te maken van het recht om daar te fietsen met m'n velomobiel. Tussen de IJsselbrug en Hattemerbroek heb ik dus de rijbaan genomen. 1 Busje van werklui die achter mij komt te rijden, meent te moeten toeteren. Ik knipper één keer met m'n richtinaanwijzer naar links ten teken dat hij me maar moet inhalen als m'n snelheid hem niet aanstaat (die was overigens ergens tussen de 20 en 25 km/h; zeker geen gekke snelheid). De auto haalt me even later in als de weg vrij is van tegenliggers. Dan komt er een Volvo achter me rijden op gepaste afstand. Deze wacht met inhalen tot we onder de A50 doorkomen; dan zijn er geen tegenliggers en is de weg vrij van sneeuw; veilig moment dus. Er zijn wel meer auto's die me op gepaste wijze hebben ingehaald. 1 Auto echter niet. Ik hield het rechter spoor aan om in te rijden om links toch zoveel mogelijk ruimte vrij te houden. Voor die ene auto had ik dat beter niet kunnen doen. Hij haalt me rakelings in; meer dan 30 cm zal het niet geweest zijn. De reden dat hij zo strak langs me heen stuurde was dat er ook een tegenligger aan kwam. Als zo'n lamzak nou gewoon even geduld heeft en 10 seconden wacht voordat hij gaat inhalen..... Maar goed, het ging allemaal goed.

In Hattemerbroek werd de rijbaan slechter begaanbaar dus ben ik daar het fietspad weer opgegaan. Ook dat werd na een meter of 300 weer zwaarder terwijl de rijbaan weer beter was. Uit de fiets, fiets door de berm de rijbaan opdrukken dus. Vanaf daar ben ik over de rijbaan verder gegaan. De meeste automobilisten gedragen zich echt verantwoordelijk vind ik.

Toen ik van de Zuiderzeestraatweg af moest om de weg in te slaan richting school, was het weer dikke ellende. Veel sneeuw, niet geveegd en slechts een stuk of 4 auto's waren me voorgegaan. Ik kwam vooruit maar wel slippend en zwabberend. Bij de oprit van school moest ik ook weer uitstappen want daar kwam ik niet tegenop. Op het schoolterrein lag er ook zodanig veel sneeuw dat er niet te fietsen viel dus heb ik de fiets de laatste 50 meter vooruit geduwd.

Rittijd: 49 minuten.Gemiddelde snelheid: 14,9 km/h Echt niet verkeerd gezien de omstandigheden. Doordat ik 20 minuten eerder vertrokken ben, kwam ik op ongeveer hetzelfde moment aan als normaal; gewoon netjes op tijd dus. Ik was als 4e werknemer op school. Er was een handje vol leerlingen maar de rest (van collega's en leerlingen) druppelden langzaam binnen tot ruim ná tijd. Ach, moet een keer kunnen. Maar toch.... ik kom van 12 km afstand en ik kom op tijd; dan moet iemand die dichterbij woont toch ook op tijd kunnen komen?

Ik hoop dat ik vanmiddag thuis kom.... het sneeuwen gaat maar door....

Geen opmerkingen: