maandag 20 maart 2006

Nieuwe richtingaanwijzers?

De knipperlichten die ik vanmiddag bij de Fiatdealer heb gehaald, heb ik eens goed bekeken op de mogelijkheden.
Een Luxeon valt er vast in te bouwen maar dat betekent flink bijslijpen van de koelplaat. Ik heb eerst wat eenvoudigers geprobeerd.
De halogeen steeklampjes laten hun pennetjes helaas niet ombuigen; het glas breekt dan vrijwel direct. Het doel van het ombuigen was om een vergelijkbaar voetje te krijgen als de originele lampjes, dus de metalen aansluiting náást het glas in plaats van in het uiteinde. Als ombuigen van de metalen pennen niet lukt, zou ik natuurlijk ook zelf metaal eraan kunnen proberen te solderen. Dat heb ik dus gedaan. Wat koperdraad heb ik 1x om een pootje gewikkeld, toen een lus gemaakt en nog een keer om het pootje gewikkeld. De lus heb ik toen vastgesoldeerd om het pootje. Vervolgens heb ik de lus omgebogen zodat deze lang het glas liep. Dat heb ik ook bij het andere pennetje gedaan. Tot slot heb ik de pennetjes behoorlijk ingekort.

Het lampje wat ik nu verkregen heb, past qua dikte van het voetje nét in de lamphouder. Maar het lukt dus. Ik kan dus een 10W halogeenlampje in de knipperlichten van de Multipla drukken.

Velomobiel.nl was al eens aan het knutselen gegaan met de lampjes van de Fiat Punto. Het is hun ook al eens gelukt om een halogeenlampje weg te drukken in de Punto-lampjes. Ik heb begrepen dat ze daarvoor het puntje van het halogeenlampje wat hebben afgeslepen en de binnenkant van het lampkapje ook wat uitgeboord om ruimte te maken. Ik meen alleen dat het bij die lampjes gaat om lampjes met bajonetsluiting.

Ik ben wel razend benieuwd of de 10W halogeenlampjes een beetje fatsoenlijk leven beschoren zijn; of ze tegen de trillingen kunnen van een fiets. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik alsnog met Luxeons aan de gang gaan. Eerst denk ik dat ik maar eens ga experimenteren met deze halogeenlampjes. Eerst druk ik ze maar eens in de staart denk ik en als dat goed lijkt te gaan, dat ik daarna ook de neus aanpak.

Hieronder staan de 2 lampjes. Links het 10W halogeenlampje welke ik heb aangepast en rechts het originele 5W gloeilampje

Hieronder staan de 2 Multipla-lampen met in de linker de 10W halogeenlamp en in de rechter de 5W gloeilamp

Geen opmerkingen: