dinsdag 14 maart 2006

Aangehouden door politie

Ik rijd elke dag 2x door Frankhuis. Regelmatig zie ik daar politie (in
burgerwagen en soms ook met herkenbare politiewagen of -motor) auto's
aanhouden. Waarom is me niet duidelijk; die auto's reden niet te hard bij
mijn weten en gedroegen zich verder ook niet vreemd o.i.d. Vanmorgen stonden
ze er weer.

Vanmiddag op weg naar huis, kom ik door een industrieterrein en daarna door
Frankhuis. Op het industrieterrein werd ik ingehaald door een grijze Opel
Vectra (ofzo) stationwagon. Ze bleven even naast me rijden. Ik keek opzij en
zag de bestuurder in mijn richting kijken. Daarna reed de auto door. In
Frankhuis stond de auto aan de kant van de weg met de neus richting de weg;
op dezelfde plek als ik de politie al vaker heb zien staan. De bestuurder
sprint de auto uit en steekt z'n hand omhoog ten teken dat ik moet stoppen.
De eerste gedachte was dat de man mij de weg wilde vragen o.i.d. De man was
in het donker blauw gekleed en had een donkere muts op z'n hoofd. Pas na een
seconde of 2 besefte ik het me dat het politie was. Ik moet zeggen dat ze
niet echt herkenbaar zijn op die manier. Geen strepen op de schouders, geen
reflectie, geen 'politie'-teken op de muts of jas; helemaal niets. Alleen de
broek met herkenbare zwarte streep gaf enigszins aan dat het politie was
maar dat zie je op afstand ook niet altijd even goed.
Maar goed, sterk vermoedend dus dat het politie was, ben ik gestopt.

De man hurkt rechts naast m'n fiets en zegt me 'goede middag'. Ik antwoord
hetzelfde terug. De volgende vraag is 'Hoe geeft u richting aan?'. Die vraag
heb ik snel beantwoord door gewoon m'n duim op de rechter knop van de
richtingaanwijzers te drukken. 'Tik-tak-tik-tak-tik-tak' en de rechter
lampjes knipperen vrolijk op het ritme mee. Hij vervolgt 'Ik vraag het u
omdat m'n collega en ik het niet zagen, ze vallen niet echt op'. Tja, ik
wist dat al wel en ben nog steeds op zoek naar een betere oplossing maar
antwoord verbaasd met 'oh?' De man heeft het verder niet meer over de
richtingaanwijzers. Hij is meer geïnteresseerd in de fiets zelf. 'Mooi ding.
Stevig polyester?' Ik antwoord hem dat de kap van ABS is en de onderkant van
Twintex; lekker stevig. De vraag hoe hard dat nou gaat blijft ook niet uit.
Tja.... de 82 km/h van de bult af heb ik hem niet onthouden maar heb ook de
normale snelheden van 30 km/h genoemd. Hij kijkt wat verbaasd en verwonderd.
Hij complimenteert me nog een keer en wenst me een goede dag. Ik doe
hetzelfde terug en vervolg mijn weg.

Ik moet toch maar eens gaan kijken voor een oplossing. Ik ben al eens aan
het kijken geweest maar een oplossing heb ik nog niet bedacht. Tja, waar
Velomobiel tegenaan liep was dat halogeenlampjes niet passen in de
behuizingen. Dat is wel jammer want je hebt dan veel meer licht, zeker als
je ook nog eens een wat zwaarder lampje monteert. Maar helaas,
halogeenlampjes gaat het waarschijnlijk niet worden. Volgende gedachte is 3W
luxeons. Het verbruik is netjes en geeft toch een flinke bonk licht. Ik zal
wel aan het knutselen moeten gaan om de boel netjes te maken maar ook daar
ga ik nog eens rustig over nadenken. Maar ik (en velen met mij) ben het met
de agenten eens dat het niet echt genoeg licht geeft. (ze hadden me trouwens
niet hoeven proberen te bekeuren.... want dan zouden ze véél Fiats van de
weg mogen halen gezien dit Fiat-lampjes zijn)

Geen opmerkingen: