donderdag 16 maart 2006

RIS, het vervolg.... LIS

Toen ik vanmorgen van de IJsselbrug afreed, zag ik in m'n achteruitkijkspiegels 2 fietsers op enige afstand. Bij het Wok-restaurant zag ik dat beide fietsers in mijn richting reden maar de ene reed duidelijk sneller dan de ander; vermoedelijk twee eenzame fietsers, net als ik.
De snelste rijder had er flink de benen in. Na een kilometer zag ik wie het was, het was de hybridefietser met PDM-kleding aan. Ik hield aardig snelheid; zo'n 35 km/h. De fietser leek (net als ik gisteren) vastbesloten om aan te sluiten Na enige tijd gebeurde dat ook; een paar honderd meter voor Hattemerbroek. Hij heeft toen tot Hattemerbroek praktisch in m'n achterwiel gereden maar het werd hem toch te gortig, hij moest lossen en ik zag hem langzaam in m'n achteruitkijkspiegel verdwijnen. Mijn eigen snelheid zakte langzaam naar 30 km/h.
In Wezep moest ik wachten op een vrachtwagen met zand die dwars op het fietspad stond omdat hij een oprit in wilde rijden wat om één of andere reden niet kon. Hij stond een tijd stil (fietspad blokkerend), stak daarna een halve meter achteruit, reed weer een halve meter vooruit en bleef weer staan. Ik heb al die tijd gewacht maar ben er toen toch maar achterlangs gegaan. De PDM'er was inmiddels ook op de plek aangekomen en stak net na mij achter de vrachtwagen langs.
Het nadeel van het grotere gewicht van een velomobiel is dan weer duidelijk want ik moest echt flink kracht zetten om even hard te versnellen als de PDM'er. Ik ben echter op het asfalt gebleven voor de auto's. Dat is dan een mooie gelegenheid om door te trappen naar 38 km/h, dat lukt me niet op het fietspad, bestaande uit tegels. Wederom was dat teveel voor de PDM'er. Hoe dan ook, de man heeft wel een beregoede conditie. Gisteren heb ik me ook bijna het snot voor ogen getrapt (grotendeels omdat ik tegen de IJsselbrug op véél meer gegeven heb dan ik normaal doe) maar kon hem gelukkig wel bijhouden. Vandaag waren de rollen omgekeerd. Tja, op de vlakke weg wordt het voordeel van de stroomlijn weer duidelijk.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik het zo lees kom jij alleen maar verdwaalde zandauto's, carpoolers en overstekende honden tegen op het fietspad. Ik erger me er ook groen en geel aan, maar nog het meeste aan mensen die uit een straat komen rijden, niet het fietspad inkijken, en als je dan een bijna-botsing hebt beginnen zeuren dat ze je niet zien omdat je zo laag bent. Grrr.
De opknapfiets zal dan ook met een vlaggetje uitgerust worden.

WFvN zei

Oooooh.... die mensen die het fietspad opsjezen om vervolgens op het fietspad te wachten voor de haaietanden van de rijbaan, kom ik ook veel tegen. En inderdaad, bloedirriant. Vandaag op de terugweg ook weer 1.

Vlaggetje? Dat commentaar dat je te laag bent, krijg je zélfs als je een vlaggetje hebt. Als mensen niet kijken, zien ze zelfs een olifant met kermisattractie op de rug over het hoofd.

M'n vrouw heeft eens het verwijt van een collega gehad dat die collega haar bijna van de sokken gereden had op een rotonde. 'Ik zag je nauwelijks.... je moet een vlaggetje op je fiets zetten!'. M'n vrouw hoefde alleen maar naar haar fiets te wijzen waar een fel kindervlaggetje op ruim 1,8 meter hoogte boven de grond vrolijk in de wind stond te wapperen. Vlaggetjes? Het énige nut dat ze hebben is dat je mensen terplekke tegen kan spreken over dat 'te laag zijn' want ze zien je toch niet, met of zonder vlaggetje. Maar ook dan heeft het vlaggetje nog weinig nut. Er zijn strepen genoeg op het wegdek die ze wonderbaarlijk genoeg wél zien. Laat die strepen toch een paar millimeter lager zijn dan een ligfiets *kuch*zware understatement*kuch*

Een vlaggetje is een lijp onding op een ligfiets. Doe jezelf en anderen een plezier; monteer dat ding niet. Hij zwiept als een idioot omdat hij niet gebouwd is op ligfietssnelheden. Goed, het nadeel is dat jij afremt maar alsnog is de snelheid te hoog waardoor het vlaggetje gevaarlijk als een zweep door de lucht zwiept.

Anoniem zei

Ik weet wat je bedoelt; vaak wordt er uberhaupt niet gekeken; of je nou op een ligfiets of op een hoge bi zit.
Zelf heb ik ooit eens een vlaggetje gehad en vond het een onding. Zwiept inderdaad erg op en neer. De fiets waar ik nu een vlaggetje op wil zetten zal gebruikt worden door mensen die niet vaak ligfietsen (en dus niet hard rijden), voor rustige toertochten.
Het is meer een indekking van: ik heb een vlaggetje dus niet zeuren dat ik onzichtbaar ben.