maandag 27 maart 2006

Héérlijk weer

Vanmiddag op de terugweg naar huis, had ik wind pal in de rug. 40 km/h op de teller laten verschijnen was dan ook geen probleem, ook niet het in beeld houden van 40 km/h. In m'n achteruikijkspiegel zag ik een racefietser die de aanval had ingezet maar dat mocht niet baten. Nog voordat hij bij me in de buurt kwam, had ik m'n Versatile al flink aangetrapt.

Op een kilometer of 4 van huis kreeg ik een flinke onweersbui op m'n dak (lees: hoofd, binnenkort zal dat letterlijk 'dak' worden zodra ik het Versatile-dakje heb). Dikke druppen kwamen naar beneden in grote aantallen. De wind kwam stevig opzetten. Voor de wind is dat totaal geen probleem. Op een gegeven moment reed ik de bebouwde kom binnen. Dan wordt het qua wind wat rustiger. Echter kom ik op een gegeven moment op een plek waar de wind toch weer aardig gelegenheid heeft om 'vaart te maken'. Daar had ik de wind vanaf de linker kant. Stevige rukwinden drukten tegen de Versatile en het water kwam met bakken uit de lucht. Veel fietsers reden langzaam, deden moeite om overeind te blijven, niet van de weg te raken en beschermden hun gezicht. Hoezo last van regen? Hoezo last van wind? Ik heb een velomobiel en merk er maar een fractie van. Hoewel..... niet veel later moest ik een bocht naar links maken; dus ik moest tegen de wind in draaien. Mijn vaart was behoorlijk. Toen ik indraaide heb ik toch de remmen maar even wat meer gebruikt dan normaal. De fiets gaat in de bocht uiteraard scheef hangen en kan de neiging hebben (bij hard de bocht door) om het binnenste wieltje op te tillen. Aan diezelfde kant zat nu ook de wind.... Ik wil niet meemaken dat ik een bochtje draai en vervolgens de wind m'n fiets schept om me vervolgens omver te rollen. Ik heb gelukkig alle wielen op de grond gehouden.

Eenmaal die bocht door, reed ik schuin tegen de wind in. Dan kan ik weer lekker vaart maken. Met 35 kilometer per uur ben ik over het asfalt gesjeesd. Fietsers leken niet meer dan slakken qua snelheid.
De weg is vlak bij huis lang, recht en bestaat uit mooi asfalt. Daar trap ik dan ook altijd lekker door. Vandaag met de hevige wind tijdens de bui, heb ik m'n Versatile wel flink voelen schudden en trekken over het asfalt. Telkens kwam langs een blok huizen waardoor de wind even minder was om vervolgens tussen dat blok en het volgende blok even extra hard te blazen. M'n Versatile schoot op zulke momenten toch wel een flink aantal centimeters opzij. Dat was overigens het enige; een zijdelingse beweging. Van schuiven kan ik niet spreken, van kantelen/hellen ook niet echt. De fiets bleef mooi stabiel. Toch heb ik het wel rustiger aan gedaan want het is niet mijn bedoeling om andere fietsers omver te rijden doordat m'n Versatile ineens een centimeter of 30 opzij gedrukt wordt door de wind.

Ik ben veilig thuis gekomen. Ik had wel wat spetters op m'n borst en schouders gekregen maar ik kan niet echt zeggen dat ik nat was.

Eindelijk weer eens een echt 'velomobielweertje'. De smoes van anderen om niet te fietsen 'ja maar het regent zo vaak' is echt grote onzin. Vandaag heb ik een echte bui van betekenis gehad. Daarvan heb je er maar een paar per jaar. Daarbij komen nog wat kleinere buien voor die lang niet altijd noemenswaardig zijn. Maar goed, laat ze maar de auto nemen.... Laat ze maar van suiker zijn. Ben ik in wezen ook..... ik velomobiel ;-)

[update]
Ik ben vandaag een 2e keer op en neer naar het werk geweest. Het eerste retourtje eindigde met een gemiddelde van 27,04 km/h. Ik ben net terug en heb het gemiddelde omhoog gehaald naar 27,70 km/h, dat betekent dat ik het 2e retourtje met een gemiddelde van 28,4 km/h gereden heb. Wind-mee gaat geweldig lekker. Recht tegen de wind in duidelijk lastiger. Op een gegeven moment reed ik iets boven de 26 km/h. Wind van recht of schuin opzij (en of het nou van schuin voor of schuin achter is, boeit niet) is gewoon heerlijk. In beide gevallen kan je lekker doorjakkeren.Wel heb ik een paar keer flinke rukwinden gehad binnen de bebouwde kom tussen huizenblokken door waardoor de Versatile een centimeter of 30 aan de kant gedrukt werd maar hij bleef stabiel.

Onderweg op de heenweg ben ik trouwens twéé lagere voertuigen tegengekomen. Allereerst bij Westenholte, daar zag ik een (ik denk) Donkervoort rijden. Die wagens lijken nog lager dan een Versatile. Een snelle search met google vertelt me dat die bakken zo'n 1,10 meter hoog zijn terwijl de Versatile nog onder de 1 meter blijft. Maakt ook niet uit, die wagens zijn lááááááág.
Een eindje verder, tussen de IJsselbrug en Hattemerbroek kwam ik de witte Quest van Gerrit S. tegen (met hem erin uiteraard). Hij had een snelheid van 40+ km/h op de teller staan. Later die avond zou ik dat ook halen in dezelfde richting.

Geen opmerkingen: