donderdag 8 januari 2009

Versatile VS Quest

Tja, het moment begint eraan te komen dat ik m'n nieuwe fiets in ontvangst mag nemen. Goed, het duurt nog wel een paar weken maar het komt nu toch echt dichterbij.
Van Velomobiel.nl heb ik onlangs dan ook een mailtje ontvangen met de mededeling dat ik mijn wensen moest doorgeven over meer-/minderwerk etc.

Gisteren zijn we daarom naar Dronten gegaan. Eerst zijn we langs spuiter Kruik geweest om een kleur uit te zoeken. Op de bestellijst heeft tijden de kleur wit gestaan maar daar gaat een verandering in komen. De witte gelcoating gaat een extra huidje krijgen.

Daarna zijn we naar Velomobiel.nl gegaan om de wensen door te geven voor de Quest.
Ik denk niet dat het veel mensen zal verbazen dat ik de opdracht heb gegeven om achterlicht, bedrading, en andere elektronica te laten vervallen.
Wel heb ik gevraagd of ze een remschakelaar willen monteren (maar verder niet bedraden). En de InoLED Extreme wil ik ook graag geplaatst hebben maar.... niet aangesloten. Het dashboardkastje wil ik graag los geleverd hebben zonder dat deze bewerkt is. Ik ga ook hier zelf de gaten voor de schakelaars bepalen.

Ook het Quesdekje gaat door mij onder handen genomen worden. Ik heb een volledig onbewerkt dekje meegevraagd. Deze ga ik net als bij het aangepaste dekje voor m'n Versatile iets lager afsnijden aan de bovenkant. Zo heb ik een klein randje aan het afdekklepje wat als overlap kan dienen voor het grote deel wat over het instapgat geplaatst wordt.

Verder heb ik nog gevraagd om zaken als een 2e spiegel, koppeling voor de Cyclone en Versatile dakje. Ook heb ik aangegeven waar ik gaten wil hebben voor de diverse Luxeons die ik in ga bouwen. Ook de Luxeons die VM.nl normaal monteert, heb ik laten vervallen.
Net als bij de Versatile ga ik 3W amberkleurige Luxeons monteren voor de richtingaanwijzers. Op dit moment heb ik daarvoor 4 gaten gevraagd op de standaard plek die VM.nl hanteert. Ik overweeg trouwens om voor deze amberkleurige Luxeons eens niet met de LM317 te gaan werken maar met een step-down-converter waar Hans Wessels de lijstlezers op heeft gewezen

Voor het achterlicht ga ik 4x 1W roodkleurige Luxeons gebruiken. 2 wijzen naar achteren, 2 wijzen opzij. Deze ga ik weer voorzien van dim-, normaal-, mist- en remlichtfunctie. Dit ga ik wel weer uitvoeren met de LM317

Het 'stadslicht' (de 2 witte 5mm LEDs die boven de InoLED zitten) wil ik vervangen door 2 witte 1W Luxeons. Ook deze gaan wat extra functies krijgen. 20 mA voor stadslichtfunctie. Dan nog een iets zwaardere stand van iets tussen 50 en 100 mA en dan nog de mogelijkheid om ze volop te laten branden als seinlicht. Of dat gaat bevallen, dat weet ik nog niet. Ik ga er namelijk geen lensjes bij gebruiken. Ze stralen dus in alle richtingen uit.
Ook dit voer ik weer uit met de LM317.

Aan het stuur wil ik 4 schakelaars monteren als het kan. De standaard schakelaar voor de richtingaanwijzer, die voor de claxon maar ook nog 1 voor seinlicht en 1 voor de toeter van het alarm. Die geeft een compleet ander geluid dan de Sonitron (Versatile-tuter) die ik in de Quest besteld heb.

Als verzet heb ik (hoe kan het ook anders) het meest lichte verzet gekozen. Met achter een 11-34 cassette. Met de Versatile heb ik een nog lichter verzet dan dat en dat bevalt mij uitstekend.
Met deze cassette kan ik in het hoogste verzet 53 km/h rijden bij een kadans van 90. Bij een kadans van 100 (voor mij stevig doortrappen) is dat 59 km/h. Snel zat.

Banden? Standaard monteren ze op de voorwielen de HPV-banden. Maar die laat ik vervangen door een stel Kojaks. Die laatste heb ik nog geen ervaring mee maar het schijnen lekker vlotte bandjes te zijn. Ik zal het zelf wel ondervinden.

Verder heb ik nog wel wat meer plannen maar het is allemaal teveel om op te noemen. In ieder geval heb ik weer lekker wat kluswerk.

Maar hoe zit het nou met die Versatile VS Quest uit de titel van dit bericht?
Toen ik een 26" Quest nog eens goed bekeek, moest ik toch wel even slikken. In het verleden heb ik eens op verzoek een bericht over bagagemogelijkheden in de Versatile geschreven.
Hoewel de Versatile maar 2,43m lang is, heeft hij wel een forse bagageruimte. Zeker als je een mannetje bent die niet al te lang is, zoals ik. De zitting kan dan lekker ver naar voren, wat meer ruimte achter je betekent.
Tegenwoordig gebruik ik een nog grotere fototas. Die past nog nèt achter m'n zitting in de bak rechts van het achterwiel. Maar diezelfde tas ga ik van z'n langzalzeleven niet in een Quest kwijtraken, behalve als ik hem op schoot neem.
De Quest heeft ook best wel wat bagageruimte maar die is met de invoering van het 26" achterwiel toch wel een fors stuk minder geworden. En de dingen die erin passen, kunnen beter wat langer en smaller/dunner zijn.

In ieder geval moet ik nog wel wat dingen gaan aanpassen.... bij mezelf in dit geval. Want ik vermoed dat ik toch wat problemen ga krijgen als ik dezelfde spullen wil meenemen die ik ook in de Versatile bij me heb. En die fototas? Tja, die zal toch weer door een ander model vervangen moeten worden. Ik heb 2 kleinere tassen, misschien dat die er wel in passen. Ik zal wel zien.

Maar op gebied van bagageruimte is de Versatile wat mij betreft de onbetwiste winnaar.

Geen opmerkingen: