zondag 25 januari 2009

Remkabels vervangen en ABS-prutje

Het moment dat mijn nieuwe fiets geleverd gaat worden komt steeds dichterbij. Nog 3 weken te gaan, dan stopt het moment dat mensen kunnen bieden op mijn Versatile.

De remwerking van de Versatile was nog niet helemaal naar m'n zin. De remhendels voelden wat 'lam'. Dus heb ik de boel maar eens geïnspecteerd. Wat de exacte oorzaak was, weet ik nog niet helemaal maar ik vermoed wel dat ik wat teveel diepe plassen heb meegenomen op ritten sinds ik de kabels de vorige keer vernieuwd heb. Maar ik heb het gevoel dat er iets anders niet helemaal lekker zat. Wat, weet ik niet. Maar wel weet ik nog dat het aanbrengen van de remkabels me de vorige keer niet helemaal naar m'n zin was. Ik moest de ene remkabel enorm aandraaien om gelijke remkracht te krijgen. Ook had ik de remhendels zelf niet helemaal gelijk qua kracht gekregen. Kortom: dat was toen niet echt super geslaagd. Verder heb ik naderhand nog de nieuwe remblokken gemonteerd. Dat was een verbetering maar niet voortdurend.

Ik heb daarom de remkabels vervangen. Deze keer ben ik wat zorgvuldiger te werk gegaan. Eerst heb ik de remkabels helemaal geplaatst zoals ze horen maar zonder de boel aan te draaien.
De volgende stap is dan de koppelschijf in de juiste positie zetten.
Daarna de remkabels goed strak trekken aan het uiteinde zonder kop, zodat de buitenkabels goed in hun 'houders' schieten. Vervolgens heb ik de uiteindes vastgedraaid. En pas daarna de 2 moertjes bij de koppelschijf vastgedraaid.

Uitgebreid getest heb ik nog niet maar de remhendels voelen nu in ieder geval weer soepel aan. Afstellen moet ook nog gebeuren want de fiets trekt nog wat scheef. Dus de ene rem staat wat strakker dan de andere. Maar ik ben er niet mee doorgegaan. Het is me veel te koud op dit moment. Morgenochtend op de heenweg naar het werk maar een paar keer stoppen en bijstellen.

Nog wel een kleine wijziging in een kladje wat ik ergens in het verleden gemaakt heb. De lengte van de remkabels heb ik lichtelijk gewijzigd.
De lange stukken tussen stuurhendel en bodem was 70 cm en is 70 cm gebleven. De stukken tussen rem (bij het wiel) en de bodem was 40 cm, die heb ik nu 50 cm gemaakt. Dan heeft die kabel een net iets minder strak bochtje maar maakt hij een wat mooier boogje.

Verder nog wat over de versteviging van de schroefgaten van de middelste bodemplaat. De voorste ABS-blokjes die ik in de bodem gelijmd hebben, doen uitstekend hun werk. De achterste blokjes ook. Tenminste, die hebben de schroeven netjes vastgehouden terwijl ik voorheen nogal eens een schroefje verloren ben. Dus in dat opzicht is het doel bereikt. Alleen zaten de achterste blokjes blijkbaar niet stevig vast aan het aluminium. Tijdens het losdraaien van de schroeven, begon bij het ene schroefje het blokje mee te draaien. Die was dus losgelaten van de bodem. Die heb ik nu vastlijmd met twee componentenlijm. Hopen dat dat houdt.

Geen opmerkingen: