donderdag 15 januari 2009

Woon-werk en nog een werkritje

Vandaag heb ik wat meer kilometers gemaakt wegens een rit die ik moest maken voor het werk. En tja, dat doe ik dus ook met de fiets zolang het binnen een fatsoenlijke afstand is. De rit was een retourtje wat even ver is als m'n normale woon-werk-route. Geen punt dus om dat te fietsen.

Veel puzzelen heb ik vandaag niet gedaan. Ik had er geen tijd voor maar ook denk ik dat het nu wel zo'n beetje goed is.

Wel twijfel ik nog een beetje over de hoofdschakelaar. Ik heb een sleutelschakelaar bij Conrad besteld maar die is nogal lang. Wellicht dat ik die rechts ga plaatsen in plaats van links. Dat heeft direct nog een extra voordeel. Ik heb namelijk ook de afstandbediening aan de sleutel hangen. En die heb ik liever niet voor alle knoppen hangen.

Even een kladje voor mezelf:

Linker wielkast:
- Knoppenpaneel
- Fietscomputer
- 12V aansluiting (sigarettenaanstekeraansluiting)

Rechter wielkast:
- GPS
- Hoofdschakelaar?
- Extra 12V aansluiting?

3 opmerkingen:

Mick zei

Ik kocht gisteren 'n 'omvormer' bij de Action voor slechts 18 euri van 12V gelijkstroom naar netvoeding 220.
Geen idee nog wat ik er mee ga doen maar 't lijkt me erg handig (ooit) bij de auto.Zou je ook aan je fiets kunnen koppelen met je sigarettenaansteker-stopcontact.
Voor iedere ampère die je accu levert kun je dan X10 aan Whatt op 220v wisselspanning trekken.
Dus als je 'n 7 ampere accu hebt toch nog 70 Whatt voor...nou ja wat, 'n tv'tje of zo,of looplamp (maar die heb je al geloof ik).
Hoe dan ook handig om te hebben dacht ik (koop je nog geen rapidfire derailleurversteller voor).

WFvN zei

Ik denk dat je een te mooi plaatje voor ogen hebt.

Theoretisch gezien:
Stel dat het ding een rendement van 100% heeft (heef hij niet, maar goed)
Als jij een apparaat met een vermogen van 70W op aansluit, dan betekent dat dat je accu een stroom moet gaan leveren van 5,8 A.
Een 7Ah accu zou dat 1,2 uur volhouden (wederom puur theoretisch)

Praktische probleempjes:
Het rendement is niet 100%.
Dus zal:
- het opgenomen vermogen van de accu méér dan 70W zijn
- de benodigde stroom van de accu groter zijn dan de genoemde 5,8A
- de duur ook minder dan een uur zijn
- (belangrijkste!) je accu het vermoedelijk niet overleven en je standaard bedrading ook niet. 5,8A is gruwelijk veel (en dat is dus nog maar de theoretische, ideale waarde). Je accu gaat dat niet goed vinden, je bedrading ook niet. Dat moet wel een erg kort TV-programma worden.

Ik heb géén ervaring met het aansluiten van zo'n ding op een lichte 12V accu maar als ik even nadenk, dan ga ik die ervaring ook nóóit krijgen tenzij ik de neiging heb om een accu finaal op te blazen of zin heb in een flinke vracht stank van verkoolde bedrading.

Mick zei

Nee ben je mal, dan gaat je alarm ook vast nog af (als 'ie daar de kracht nog voor heeft).
Bovendien lees ik net dat die dingen "geen sinus maar 'n blokgolf" creëren
waar b.v. 'n laptoplader niet tegen kan en je zwz beter geen gevoelige electronische aparatuur op aan kan sluiten...
Toch, als de gaten er vanzelf niet invallen misschien n's de boormachine aan de auto-accu proberen of 'n electrische lier die ik heb op 220v (Maar dan ga ik m'n boekje te buiten want heb 't over de auto..).