donderdag 8 januari 2009

Logica van sneeuwruimen

Ik loop wat achter met berichten wegens drukte. Dus vandaag even een inhaalslag. Dit is nu m'n 2e bericht welke eigenlijk dinsdag geplaatst had moeten worden. Maar ach, dat kan nu ook.

Maandag had het gesneeuwd. Dat beloofde een barre tocht te worden. En inderdaad, m'n snelheid lag bedroevend laag. Maar dat is niet vreemd als je met een driewieler door sneeuw moet ploegen. Ook al was het laagje sneeuw niet al te dik, het remt enorm af.

Toen ik vanaf de Oude IJsselbrug het fietspad van de Zuiderzeestraatweg opreed, hoopte ik dat daar ijverig gestrooid en geveegd/geschoven was. Aan wat bandensporen van een auto te zien, was er wel gestrooid. Maar veel effect had het niet gehad. Geen wonder want dat fietspad wordt 's morgens bijna niet gebruikt (in tegenstelling tot de route de andere kant op).

's Middags had ik me voorbereid op nog zo'n zware tocht. Maar tot m'n grote vreugde was er geschoven of geveegd. Het fietspad was van Wezep tot de oude IJsselbrug helemaal schoon.

Dinsdagochtend dacht ik ook weer wat vlotter naar het werk te kunnen komen. Maar dat viel tegen. Het fietspad aan de ene kant (voor mij de terugweg) van de weg was maandag dus wel schoon gemaakt maar de andere kant niet. Ik moest dus nog een keer door de sneeuw ploegen die inmiddels aardig vastgereden was.

Waarom zou het fietspad in de ene richting wel van sneeuw ontdaan zijn en de andere kant niet? Ik vind het wat vreemd.

Geen opmerkingen: