maandag 5 januari 2009

Lek nummer 24: 24114 km

Ga je 's morgens van huis met om het achterwiel een C-Rock en daarin een nieuwe binnenband met daar weer in wat Super Sealant en denk je veilig te rijden.
Maar helaas...

Op de terugweg reed ik over de rotonde bij Taxi Centrale Zwolle (TCZ) om 3/4e rond te gaan richting Holtebroek, voel ik m'n fiets ineens driften met de achterkant. Hoewel, driften, het leek erop maar was toch net even anders. Toen ik de rotonde ging verlaten en het stuur naar rechts draaide, werd het duidelijk. M'n fiets zwabberde alle kanten op. Gelukkig reed ik met niet te hoge snelheid waardoor het zwabberen nog goed op te vangen door tegen te sturen.
Ik ben gestopt en keek naar m'n achterband. Die was dus duidelijk niet meer op 4 bar of meer maar leek meer gelijke druk te hebben als de atmosfeer. Kortom: lek.

Versatile op de stoep getrokken. Reservesetje en de pomp uit m'n fiets gehaald. Versatile in het gras op z'n kant gelegd en de C-Rock verwijderd. Dat ging, ondanks de vaste hieldraad, toch nog gewoon met de blote hand, dus zonder gereedschap.
Reservesetje (ik bleek een KHE Premium in de staart gezet te hebben) om de velg gelegd en de fiets weer rechtop gezet. Pompje uitgeklapt en pompen maar.
Ik ben gestopt bij 4 bar. Pompje wilde ik inklappen, toen bleek dat het dwarsstukje, om de voet op te plaatsen, afgebroken was. Pech....

Spullen in de fiets en rijden maar weer.

Thuis heb ik de lekke band bekeken. Geen wonder dat de Super Sealant z'n werk niet gedaan heeft. Zowel de binnenband als de buitenband hebben een scheur van maarliefst 8 millimeter lengte.
Dus de nieuwe binnenband en de bijna nieuwe C-Rock zijn afgeschreven. Ik ga in de winter namelijk niet rijden met een band waar al zo'n enorme scheur in zit. Niet dat ik bang ben dat de band verder scheurt maar wel dat er via dat gapende gat vrij snel troep naar binnen komt om de binnenband lek te prikken.

Maar goed, voor de statistieken:

Aanbrengen Super Sealant: 14910
Lek 16: 16036 - Wel antilekvloeistof maar te groot gat
Lek 17: 17500 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 18: 17580 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 19: 20022 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 20: 21351 - Geen antilekvloeistof
Lek 21: 22797 - Wel antilekvloeistof maar te weinig.
Lek 22: 23240 - Wel antilekvloeistof maar de buitenband gebarsten
Lek 23: 23589 - Voldoende antilekvloeistof maar een snee van iets meer dan 2mm lengte

Samenvatting:
Kilometerstand: 24114
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna
4x gewoon lek door vrij groot en scherp steentje; verder geen lekpreventie toegepast.

1x gewoon lek met Joe's Super Sealant in de binnenband maar die was nu toch echt bijna volledig droog geworden; in wezen geen lekpreventie meer dus.

1x lek doordat de band versleten was

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime
1x lek door uitpuilen van de binnenband door een snee in de buitenband
1x lek door sneetje van meer dan 2mm in de buitenband. Wel antilekvloeistof (Joe's) erin

Met de Vredestein C-Rock:
1x lek na _weinig_ kilometer (ik heb hem een paar dagen gebruikt voor woon-werk-verkeer). Nieuwe binnenband met antilekvloeistof. Snee van 8 mm, band afgeschreven

Geen opmerkingen: