Nee, het warme weer houdt me zeker niet van de straat. Vandaag heb ik ook gewoon weer m'n woon-werk-ritje gereden. M'n snelheid lag weer wat hoger dan de afgelopen dagen. Niet geheel vreemd omdat de temperatuur dus hoger lag.
Maar wat betreft dat van de straat houden. Ik ben nog altijd druk puzzelende hoe ik het mooist de elektronica voor m'n nieuwe fiets kan maken. Telkens weer komt er een kleine wijziging in het schema.
Toen ik vandaag wat aan het puzzelen was met een alarm, kwam ik tot de ontdekking dat het helemaal niet handig is om de schakelaar om tussen de 2 accu's te wisselen, links in het dashboard te plaatsen. Goed, wel handig omdat je daar goed bij kan maar omdat de knop niet zo gek vaak nodig is (behalve bij het laden), is een andere plek niet zo'n punt.
Het motoralarm heeft een paar draden nodig maar in ieder geval 2 voedingsdraden. 1 rechtstreeks van de accu en 1 na de contactsleutel. De 'rechtstreekse' draad, die loopt in het oude schema vanaf de wisselschakelaar voor de accu's vanaf het dashboard naar de neus en kan dan verder naar achteren lopen, waar het alarm moet komen. Alleen heb ik ook 2 draden vanaf de accu via de neus naar het dashboardkastje lopen. Omdat ik maar één accu wil gebruiken, moet er dan ook nog eens nóg een draad lopen van dashboardkastje naar het alarm. Dat zijn dus 2 +draden van accu naar dashboardkastje en vervolgens weer 2 draden terug (1 +draad vóór het contact en 1 +draad ná het contact). Niet praktisch dus. Plaats ik de schakelaar voor het stuur, dan heb ik daar direct beide benodigde aansluitingen. Dan hoeft alleen nog maar de +draad door te lopen naar het dashboardkastje en vervolgens na het contact weer een +draad terug naar de neus. Dat scheelt me daar dus 2 draden.
Het is alleen even kijken of ik goed bij dat punt voor het stuur kan komen. Wel zo handig als ik de schakelaar gemakkelijk kan omzeten als ik aan het laden ga.
dinsdag 13 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Zo'n alarm lijkt me voordelen hebben maar tegelijkertijd ook weer 'n bron van zorg.Want wat is er nu 'leuker' dan dit te laten afgaan voor de kleinbehuisde geest?
Gelukkig kan ik de AW in 'n afgesloten fietsenkooi plaatsen op het werk. En verder stop ik nergens voor (daar heb ik weer andere fietsen voor).Behalve op de parkeerplaats bij 'n vaste super in 'n plaatsje waar weinig kinderen wonen...
Ik snap je zorg. Ik heb die met je gedeeld. Ja, je leest het goed: ik doe dat niet meer.
De praktijk heeft tot dusver uitgewezen dat dat heel erg meevalt. Het gebeurt _wel eens_ maar dan praten we over nog niet 2x per jaar. En dat terwijl er 2 'uitnodigende' fel gele stickers op de donkere lak zitten (dus opvallen doen ze wel) met de mededeling dat de fiets elektronisch beveiligd is. 'Even testen' is er dus toch maar bar weinig bij. Of misschien is de mensheid tegenwoordig toch wat minder klein van geest aan het worden ;-)
"The proof is in the pooding" zoals de engelsen oneerbiedig zeggen.
Misschien kan ik op die remmende voorsprong meeliften door 't aanbrengen van alleen de stickers...
Wie weet helpt het :D
Een reactie posten