donderdag 16 oktober 2008

Geluk bij een ongeluk?

Het is me al eerder gebeurd, m'n fietscomputer is vandaag weer vasgedraaid.

Toen ik vanmiddag van het werk vertrok, heb ik m'n fietscomputer gereset. Vervolgens heb ik m'n smartphone ervoor gehangen om wat met GPS te spelen. Thuis aangekomen wilde ik de gereden kilometers aflezen om Fietsen Scoort weer bij te werken. Alleen zag ik een snelheid van 23 km/h op de teller staan terwijl ik toch echt helemaal stil stond. M'n fietscomputer reageerde op geen enkele knop meer.

Maar gelukkig heb ik afgelopen maandag m'n totaalstand afgelezen in verband met de gebroken rem. Dus hoefde ik alleen maar de afstanden van dinsdag en vandaag bij die afstand op te tellen om de huidige totaalstand te krijgen.

22608 + 30 + 28 = 22666 kilometer.

Dus straks batterij eruit en er weer in. En invoeren die afstand en natuurlijk ook weer de juiste wielmaten.
Gelukkig houd ik dit soort zaken op mijn blog bij zodat ik ze ook weer op kan zoeken.

Racers: 1510 mm (dacht ik)
HPV: 1483 mm

7 opmerkingen:

Mick zei

Geniet Wilfred, maar becijfer met mate.

Wijnandt zei

Wijze woorden, Mick. Op m'n eigen blog hou ik alleen de maandprestaties bij, dit om mijzelf te dwingen voldoende te fietsen en daardoor het oude lijf in zo goed mogelijke conditie te houden.

Maximum snelheden noem ik niet in m'n blog: ze zijn zo laag dat anderen die niet interessant vinden, en ik wil mezelf niet richten op alleen maar hard fietsen.

'k Herinner mij nog dat iemand de goede raad gaf om de km/u uitlezing op de fietscomputer af te plakken.

Anoniem zei

Ik heb op mijn Fuego (nog) geen teller, maar toen ik vanmiddag verbaasd door een bromfietser werd gevraagd of ik altijd 40 km uur reed, wou ik er graag een gehad hebben...:)

Anoniem zei

jah wilfred, becijferen met mate!!
anders komt 't niet goed!!

WFvN zei

Ik werk graag met cijfers.
En wat betreft het becijferen, ik doe m'n best en naar eer en geweten. Dus dat komt vast wel goed.

Wat betreft de opmerking van wijnandt:
Ik houd dus juist óók de gegevens bij om m'n lichaam in de gaten te houden.

Tja, de totaalstand die ik gefiets heb, vind ik leuk om te weten. De maximum snelheid die ik gehaald heb is ook puur voor fun maar meer ook niet. Mijn dagelijkse gemiddeldes vind ik alleen als 'trend' interessant. Mijn cruisesnelheid vind ik echter héél interessant. Die is uiteraard wel afhankelijk van diverse factoren waaronder van het weer. Maar omdat ik bepaalde stukken dagelijks rijd, kan ik toch heel wat uit halen.
M'n regelmatige commentaar over lage snelheden kon liggen aan banden maar inmiddels begin ik de indruk te krijgen dat het mijn lichamelijke conditie was die beroerd was als gevolg van een slechte geestelijke conditie.
Ik ben daar nu bijna een jaar mee aan het werk en het lijkt z'n vruchten af te werpen. M'n conditie (lichamelijk en geestelijk) wordt (voor mij) merkbaar beter. En dat zie ik aan de teller.

Een lagere snelheid kan véél betekenen:
- stroeve banden
- slechte aandrijflijn
- aanlopende remmen
- toe- of uitspoor
- harde wind
maar ook
- slechte nachtrust
- te weinig gegeten
- stress

Punt is dan alleen om uit te vogelen welke de oorzaak is/was. Sommige dingen kan je niets aan doen (wind), sommige dingen direct (mechanische problemen) en sommige dingen moeten op de langere termijn (zoals stress).
Maar ik vind het dus echt belangrijk. En dat zie ik dus niet aan de gereden afstand maar wel aan de cruisesnelheden.

eduardbotter zei

Ik denk dat je fietscomputer op tilt is geraakt door straling uit je smartphone. ook als je niet belt wordt er zo nu en dan informatie tussen telefoon en centrale uitgewisseld. misschien kan je de telefoon beter uit de buurt van de fietscomputer houden

WFvN zei

Hm.... daar had ik niet aan gedacht. Dat _zou_ wellicht een oorzaak kunnen zijn inderdaad (ze zullen mobieltjes vast niet zonder reden in bijvoorbeeld bepaalde gebieden van het ziekenuis verbieden). M'n mobieltje zit echt pal voor de fietscomputer op een centimeter of 3 afstand.

Alleen is het me in december 2007 ook al gebeurd en toen had ik m'n smartphone nog niet.