woensdag 15 oktober 2008

Remkabels en nog meer ABS-prut

Zojuist heb ik de remkabels vervangen van de Versatile. Omdat ik toch bezig was, heb ik gewoon de volledige set remkabels van de voorwielen vervangen, binnen- en buitenkabels dus.

Hiervoor moest ik de middelste bodemplaat losschroeven. Ja, losschroeven want alle 4 schroeven zaten nog netjes strak in de bodem gedraaid. De ABS-blokjes die ik er (met behulp van ABS-prut) in gelijmd heb, zijn tot nu toe netjes blijven zitten en houden de schroeven goed vast.

Iets waar ik me al een tijdje aan 'erger' is de kabeldoorvoer van de remkabels door de wielkasten heen. Ergeren is een iets te groot woord ervoor maar het staat me in ieder geval niet aan zoals het nu zit.
De remkabels zitten op een vrij logische plek door de wielkasten geboord maar om het geheel spatwaterdicht te maken, is een kabeldoorvoerrubber in het gat gekit. Op zich een goede poging maar de uitwerking is toch niet helemaal geweldig. De doorvoer zit namelijk precies in een knik van de wielkast waarbij de kabel er ook nog eens schuin doorheen gaat. Het wringt wat en het doorvoerrubber schiet dan ook regelmatig los waardoor er een behoorlijke kier tussen kabel en wielkast ontstaat. Ik heb verder nog geen last gehad van opspattend water via die gaatjes maar toch..... ik wil dat het goed is.

Regelmatig heb ik met moeite die rubbertjes weer terug gepriegeld. Dat gaat niet van harte. Dus heb ik besloten om dat ook maar eens aan te pakken.
De rubbers heb ik verwijderd, de kit waarmee het ooit vastgezeten heeft, heb ik ook weggekrabd.
Om de nieuwe buitenremkabels heb ik 2 diktes krimpkous geschoven. De ene past net om de buitenkabel heen, de andere past enigszins ruim om de buitenkabel èn de dunnere krimpkous.

De kabels heb ik vervolgens door het gat gestoken en de remkabels verder helemaal normaal gemonteerd op die 2 doorvoerrubbers na.
De krimpkousjes zitten over elkaar en heb ik met het midden in het gat geschoven.
Met ABS-prut ga ik nu het gat dichten tussen de krimpkous-remkabelcombinatie en de wielkast.
Ik heb bewust twéé krimpkousjes om de kabel geschoven met het oog op de toekomst. De buitenste krimpkous zal mogelijk vast gaan kleven aan het ABS-prutje wat ik er rondomheen smeer. De binnenste niet, die zal niet met het ABS-prutje in aanraking komen (de krimpkous lijkt overigens niet op te lossen in de Pattex hard-PVC-lijm).
Maar zodra ik de huidige remkabel eruit trek met de binnenste krimpkous, dan zal een nieuw aan te brengen remkabel gemakkelijk door het overgebleven gat kunnen schuiven omdat ik dan een krimpkousdikte ruimte heb tussen de nieuwe remkabel en de buitenste krimpkous. Of het gaat werken zoals gepland, dat weet ik niet maar dat merk ik in de toekomst wel.

Nu eerst wachten totdat m'n ABS-prutje klaar is om toegepast te worden.

Nog even een kladje voor mezelf trouwens:
Lengte van de buitenkabel van handvat naar bodem is 70 cm
Lengte van de buitenkabel van remarmpje naar bodem is 50 cm
[edit] De onderste heb ik gewijzigd van 40 naar 50 cm op 25-01-2009]

Bij een volgende vervangbeurt heb ik dus in totaal 2,2 meter buitenkabel nodig.

3 opmerkingen:

Mick zei

Blokjes onder de bodemplaat vermoedelijk omdat die al 'uitgehard' zijn en je papje dan alleen b.w.v. 'voegmiddel'dient en de uithardingstijd korter werd i.p.v. mijn veronderstelde "nopjes",vermoed ik zomaar eens.Toch zul je daarmee wel in je - zijn!

Zelf zou ik nog in staat zijn om om (2X maar nu eens geen veschrijving)isolatieband of duck-tape te wikkelen om de remkabels en zo 1 (de kleinste) krimpkous uit te sparen...

Maar ja, jij rijdt ook met zilvergaren in je kleding en ik 'doe het' met aluminium. Zo zit de wereld in elkaar.

WFvN zei

Ik ben inderdaad goed in m'n nopjes met de 'nopjes'/'blokjes'. Ik hoop alleen dat ze op het aluminium ook goed blijven zitten. Tot nu toe nog wel dus [klopt af op ongelakt hout]

Wat betreft dat krimpkous: de binnenste krimpkous kan ik bij vervangen van de kabel gewoon van de kabel afschuiven; ik heb de boel verder niet 'gekrompen'. Met een beetje mazzel kan ik zelfs de buitenste krimpkous nog weer gebruiken als het ABS-prutje er niet teveel grip op heeft gekregen. Maar dat weet ik dus niet.

Wat betreft die zilverdraad: de naam doet veel vermoeden maar de kosten zijn er gelukkig niet naar. 10 euro 'gewone' prijs en een paar dagen na de aanbieding kon ik nog een restje krijgen voor 5 euro. Veel plezier voor weinig geld dus!

Mick zei

Nee hoor, dat zal 'n misleiding van een der "woordspelingen der natuur" zijn, ik heb geen ABS-nopjes gemaakt.Laat staan blokjes.
Bij m'n FAW zit -helaas- álles gepopt...Maar de platen blijven wel vastzitten.
Vandaag trouwens door de hagel met m'n 'handbike/freewheel'-versnellingsnaaf naar 't werk geweest (en redelijk tevreden hoewel ik nog niet alle kransen pak).