vrijdag 21 december 2007

Fietscomputer aan vakantie toe? Condities en Oliebollentocht

Vanmorgen wilde ik m'n fietscomputer (Sigma BC-1600) resetten zoals ik wel vaker 's morgens doe voordat ik naar het werk ga. Zoals alle andere keren houd ik het knopje linksboven ingedrukt om alle 'tijdelijke' gegevens te wissen.

Na de knop een paar seconden ingedrukt te hebben, ben ik gaan rijden. Ik had de kinderkar achter m'n fiets hangen met de 2 kids erin. Dat in combinatie met m'n ronduit beroerde conditie kan een lage snelheid opleveren. Maar toen ik op glad asfalt nog steeds 6,5 km/h leek te rijden volgens m'n fietscomputer drong tot me door dat er iets niet goed was. M'n fietscomputer was 'vastgedraaid'. In de gegevens was geen beweging meer te krijgen. De knoppen reageerden niet, niet afzonderlijk, niet in combinatie met elkaar (tja, je moet toch wat proberen). Dus batterij eruit en snel er weer in. Helaas was dat niet snel genoeg dus ben ik al m'n gegevens kwijt. Met name de totaalafstand is iets wat ik graag bijhoud.

Ik moet dus wat 'extrapoleren' om de totaalstand te schatten. Gelukkig noteer ik elke laatste dag van de maand de totaalstand van m'n fietscomputer. Dus dat is van 30 november 2007. Ik weet hoeveel kilometer ik gefietst heb voor het werk (dat houd ik bij op http://fietsenscoort.nl. Ik mis dan alleen nog de 'privékilometers' van deze maand. Ik heb daarom de privékilometers van de andere maanden maar eens vergeleken met de totaalkilometers per maand. In de wintermaanden lijk ik iets meer dan 100 kilometer per maand privé te rijden dus heb ik 100 kilometer geschat voor deze maand.

Geschatte kilometerstand op dit moment is daarmee 18221 kilometer. Ik moet deze stand morgen nog even invoeren.

Verder is het met mijn conditie slecht gesteld maar ook de Versatile kan wel weer een kleine nakijkbeurt gebruiken. In ieder geval moet de bevestigingsring voor de achterbrug weer aangedraaid worden want er zit naar mijn zin wat teveel speling op. Ook denk ik erover om de olie van de Rohloffnaaf te vervangen. Het schijnt niet te hoeven maar hij schakelt de laatste dagen beduidend minder prettig. Hij pakt soms de verkeerde versnelling, soms trapt hij door. Het gebeurt niet elke rit maar het is afgelopen 2 weken wel een paar keer gebeurd.

Maar goed, mijn conditie is dus beroerd. M'n fietssnelheid ligt belachelijk laag. Dat is niet het enige waar ik m'n conditie uit afleid; ook m'n hartslag spreekt boekdelen. M'n halsslagader kan je constant zien kloppen in een hoger tempo dan voor mijn doen normaal is als ik een normale conditie heb.
Omdat ik niet eens fatsoenlijk 25 km/h kan rijden op dit moment, overweeg ik dan ook om de oliebollentocht dit jaar te laten vallen. Ik hoop dat een paar dagen vakantie vooraf me goed zullen doen maar veel hoop heb ik niet. Wordt m'n conditie niet beter (ik wil weer minimaal 27 km/h kunnen rijden met normale inspanning), dan is het verstandiger om niet mee te rijden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik lees al een tijdje iets over beroerde conditie.
Als het te maken heeft met te weinig training of oververmoeidheid , dan weet je waar het vandaan komt.

Weet je echt niet hoe het komt lijkt het mij verstandig mij eens te laten onderzoekn op klierkoorts.

Blijkt dat je hier weinig of geen uiterlijke symptonen van hebt en je ook niet echt ziek voelt , enkel wel snel moe na geleverde inspanningen.

Grtz Bjorn

WFvN zei

Hallo Bjorn,

Dank voor je reactie.
M'n slechte conditie heeft denk ik niets te maken met te weinig training; ik fiets doorgaans meer dan 130 kilometer per week dus daar zit het niet. Oververmoeidheid van teveel fietsen is het ook niet. Klierkoorts zegt me weinig maar ik gok dat het toch wat anders is. Op het werk wil het allemaal niet helemaal vlotten en dat heeft bij mij de spreekwoordelijke emmer in anderhalf jaar tijd tot de rand gevuld (niet de primaire taak van het werk overigens maar allerhande bijzaken die me niet vrolijker hebben gemaakt).

Ik denk dat de zaken 'stress' en 'slecht slapen' de grootste boosdoeners zijn (die op hun beurt weer het gevolg zijn van...)
Hier wordt momenteel hard aan gewerkt.

Mocht dat toch niet de (hoofd)oorzaak blijken, dan ga ik je opmerking zeker in gedachten houden.