woensdag 8 oktober 2008

Fietsen met muziek

Een tijd geleden ben ik een zoektocht gestart naar een mono-bluetooth headsetje om muziek te kunnen luisteren tijdens het fietsen. Bewust mono, voor één oor dus, om met het andere oor nog contact te houden met het verkeer. De zoektocht is uiteindelijk geëindigd met een stereo headset waarbij ik het in de planning had om maar één oordopje in een oor te drukken.

De praktijk:

Ik fiets dus toch met twee oordopjes in. Het contact met het verkeer via het gehoor is wel wat minder geworden maar in de auto is dat niet anders. Gezien ik met de Versatile ook spiegels heb, is het niet echt een groot probleem gebleken.

Er zijn mensen die niet graag met koptelefoon op rijden in verband met het gehoor. Het risico bestaat dat je de muziek te hard zet en daarmee je oren beschadigt. Ik heb dat bewust in de gaten geprobeerd te houden. In ieder geval heb ik het volume van m'n telefoon al omlaag gezet. Daar kom ik tijdens het rijden niet aan. Alleen de BT headset kan ik nog iets harder zetten maar niet zo gek veel.
Maar wat betreft kans op gehoorbeschadigingen; ik heb het idee dat de windruis, die langs je oren komt, ook niet geheel gezond is.

Maar goed, gisteren begon het linker oordopje kuren te vertonen. Ik hoorde nauwelijks nog geluid via die kant. Omdat ik van de linker kant toch niets meer hoorde, heb ik links het oordopje uit m'n oren getrokken. Toen pas werd me duidelijk wat het verschil in geluid is tussen de muziek van m'n telefoon en de windruis. Het linker oor kreeg veel meer herrie te verwerken van de aandrijving van de fiets en de windruis dan m'n rechter oor van de muziek.
De oortelefoontjes die ik bij m'n BT headset gekregen heb, zijn van die 'ear buds'. Die dingen sluiten de gehoorgang enigszins af. Windruis en geluiden uit de fiets worden daardoor behoorlijk gedempt.

Gelukkig had ik gisteren een tussenuur. Ik heb direct een nieuw setje gekocht. Alleen heb ik het idee dat de nieuwe oortelefoontjes (Philips) minder goed afsluiten. Er zitten wel 3 maten pluggen bij maar ik heb verschillende maten geprobeerd en dezelfde maat als bij m'n oude setje past het best (dôh....)

Maar ik kan in ieder geval weer fietsen met muziek in beide oren.

Geen opmerkingen: