woensdag 8 oktober 2008

Vooroordelen?

Je kent ze wel, uitspraken als 'ligfietsen zijn gevaarlijk' en 'oudjes zijn langzame, bange rijders'. Vandaag ben ik in een situatie geweest waarin beide vooroordelen niet lijken te kloppen tenzij het een gevalletje 'de uitzondering die de regel bevestigt' was.

Toen ik van werk naar huis reed, wilde ik vanaf de Gerbrandystraat linksaf de Zuiderzeestraatweg oprijden. Ik moest echter wachten op ander verkeer. Toen het eenmaal vrij was, kon ik linksaf slaan. Ik kwam direct 2 'legaal' spookrijdende fietsers tegen in verband met het open liggende fietspad aan de andere kant. Ik moest dus wat rustig aan doen. Na de 2 fietsers te hebben gepasseerd, vervolgde ik mijn weg. Dat was via het fietspad welke daar een leuke S-bocht heeft. Al met al een paar dingen achter elkaar waardoor ik nog rustig reed.

Direct na die S-bocht ligt een inrit naar een bedrijf aan de rechter kant. Toen ik die inrit over wilde steken, kwam er van links een Mercedes wel wat sportief/vlotjes vanaf de Zuiderzeestraatweg (uit de andere richting dan ik) de inrit oprijden. De man had mij blijkbaar niet tijdig opgemerkt. Niet helemaal vreemd omdat er tussen het fietspad en de rijbaan wat auto's geparkeerd stonden, ik had hem ook nog niet opgemerkt. Maar het gevolg was dat we allebei toch wel wat actie hebben moeten ondernemen om geen aanrijding te krijgen. Ik ben fors in de ankers gegaan en heb naar rechts gestuurd, in de rijrichting van de auto dus. Uiteindelijk kwam ik vóór de auto tot stilstand, een anderhalve meter de inrit van het bedrijf op. Gelukkig kwam ook de auto nog op tijd tot stilstand (tenminste, op tijd omdat hij mij niet geraakt heeft maar hij stond al wel een heel eind over/boven het fietspad gereden).

Ik kon de bocht naar het fietspad niet meer maken dus heb ik achteruit 'geflinstoned'. De man reed ook even een stukje achteruit en draaide zijn bocht een stukje terug. De man (jaar of 60-65 jaar schat ik, niet jong meer maar verder wel helemaal fit; geen krakkemikkig oud mannetje dus) kon mij nu toespreken door z'n opgendraaide raampje. Ik ben inmiddels (na verhalen en ervaringen) klaar om een hele stortvloed aan vooroordelen e.d. over me heen te krijgen. De man zei echter alleen 'Sorry, ik had je niet gezien'. Géén 'je bent ook zo laag' of iets dergelijks dus. Ik heb toen aangegeven dat het gelukkig verder goed is gegaan (tenminste, ik bedoelde te zeggen dat het in ieder geval niet ècht fout is afgelopen maar dat andere klinkt wat vriendelijk). Ik kon zijn excuus waarderen. Dat hij mij niet zag is geen reden om zo vlot het fietspad over te steken; in plaats van mij had er ook een kind op een fietsje kunnen rijden; die haal ik daar met enige regelmaat in). Maar hij leek te menen wat hij zei. Wellicht doet hij er in de toekomst wat mee en zal hij die vergissing niet weer maken.

Het zet je in ieder geval wel weer aan het denken. Hij heeft mij niet gezien, ik hem net zo goed niet, tja, tot een vrij laat stadium in ieder geval. 'Sportief' rijgedrag is iets waar ik mij ook wel schuldig aan maak. Dat kan wel maar niet overal. Dat is weer duidelijk.

En duidelijk is dat de eerder genoemde 2 vooroordelen vandaag niet golden.

3 opmerkingen:

Okkie zei

Wat een verschil met de iets jongere heer die mij gisteren maar met "jullie" bleef aanspreken. Vooral onze onzichtbaarheid, onze onverantwoordelijke snelheid en onze breedheid (ik rijd op een open tweewieler!) vond ie maar niks.

Op de vraag waarom ie - na een poos achter mij gereden te hebben - juist voor de kruising met verhoogd plateau ging proberen in te halen, antwoorde hij met de wedervraag: waar moet ik je anders inhalen! Waarom moest het zo krap? Dan kan ik je in mijn rechterbuitenspiegel zien! En waarom bleef je dan pal naast mij rijden? Omdat ik niet hard die drempel op kan! Waarom ging je me dan inhalen? Waar moet ik dat anders doen! Zucht. Terug bij af.

En dat allemaal omdat ik zo slecht zichtbaar was... En zo hard reed...

Yep. Ik ging 34 in een 30-zone. Ik ben maar weer wat rustiger verder gereden.

Note to self: Ook al kun je er makkelijk bij, klop niet op een zijraampje. Kost meer tijd dan het oplevert.

WFvN zei

Toch komisch dat hij het heeft over ónze onverantwoordelijke snelheden.
Goed, wat is onverantwoord en tja, 34 km/h in een 30-km/h-zone is te hard, helemaal waar.
Echter.....

De gemiddelde fietscomputer staat volgens mij beter afgesteld dan de gemiddelde autoteller. Als jij op jouw teller (heb je hem goed geijkt?) al 34 km/h reed, dan zal meneertje vast richting de 40 km/h op z'n teller hebben gehad.

WFvN mompelt iets over een pot en een ketel en iets met zwart zien

Maar wat een kulargumenten kwam hij mee aanzetten dan. Goed, ik verbaas me er niet over helaas. Inmiddels verbaas ik me méér over de veel acceptabelere reactie van de man die ik gisteren 'ontmoet' heb. Het zou andersom moeten zijn met mijn verbazing.

Okkie zei

Ik had ook niet het idee dat het een goed gesprek was. Meneer had volgens mij bij de eerste blik al een hekel aan mij, fietsers in het algemeen en zeker ligfietsers. Het meest opvallende was dat ie mij maar bleef aanspreken met "jullie". Een soort omgekeerd koninklijk meervoud? ;-)

En ja, mijn tellertje klopt vrij aardig, maar van mij mag hij daar 40 rijden hoor. Als ie mij ook maar een beetje ruimte om te leven geeft.