woensdag 1 oktober 2008

Invalide?

Gisteren kreeg ik van een collega op het werk te horen over een brugklasleerling die héél serieus vroeg van wie dat invalidewagentje op de parkeerplaatsen was.
Thuis had het kereltje het gehad over zo'n klein wagentje. Vader had toen mogelijk een ander voertuig in gedachten dan mijn Versatile (maar misschien ook niet) en had tegen het kereltje gezegd dat de eigenaar dan vermoedelijk invalide was.

Nja, 'invalide' in de bovenkamer zou wellicht nog kunnen maar lichamelijk is er volgens mij weinig mis met me.

3 opmerkingen:

Mick zei

Uit de 'invalidenwereld' kunnen trouwens plotseling wondertjes van techniek en efficiente transmissie voortkomen.
Zo heb ik 'n zgn. 'aankoppel-handbike' voor weinig op de kop getikt voor tijdelijk eigen gebruik.
Daarin blijkt 'n prachtige lichtmetalen Sachs 2 versnellingsnaaf te zitten met cassette. Het mooie t.o.v. de 3X7/8 of 9 speeds van Sachs/Sram is dat deze naaf van -30% naar 100% schakelt en bovendien een vrijstand heeft:Die ga ik dus in m'n Alleweder bouwen want in de hoogste versnellingrange voor mij liever geen 'planetaire' verliezen!
En dat terwijl dankzij de vrij-stand vanuit stilstand álle tandwielen 'gereset' kunnen worden. Naar de stand waarop je 't makkelijkst wegrijdt: Zowel die van de cassette op de naaf als de bladen aan de trapas!

WFvN zei

Hm.... een 30% en een 100% versnelling en een 'vrij'?
Het is wel een groot verschil tussen 30% en 100% maar als je een 32-11 cassette achter neemt, dan kan je toch nog 'aansluiten' in de versnellingen.
Maar die vrijstand is inderdaad enorm handig. Gewoon op de parkeerrem zetten, vrij schakelen en dan je derailleurs weer schakelen in de gewenste 'optrekversnelling'. Prachtig!

Mick zei

Ja ik ben ook zeer ingenomen met deze 'ontdekking'.Helaas ben ik bang dat ze niet meer gemaakt worden en 't zal dan ook niet meevallen (betaalbare)vervangingen te vinden voor de Sachs/Maillard tandwielen waar er zes van op zitten...
Mijn gedachten gaan dan ook al weer uit naar 'n 'gewone'3X7 (die ik zo heb liggen)waar ik nokjes uit haal om de 3'versnelling te laten vrijlopen...En dezelfde truuk voort te zetten met 'n Shimano Hyperglide cassettenaaf.
Dat klinkt in principe simpel, maar hoeft 't natuurlijk niet te zijn..
Food for thought so to say.
Ik heb trouwens 'n tussenas met tandwielen in elkaar gefabriekt waarmee ik "11 tanden achter" hoop te voorkomen (net als 'n dure 65 tands voor trouwens).