woensdag 22 oktober 2008

Lek nummer 21

Het gaat goed met het aantal kilometers in deze vakantie. Ik heb nu al 4 werkdagen 'gecompenseerd' met andere ritjes. Eergisteren naar de Marslanden, goed voor zo'n 20 kilometer. Gisteren een rondje Zwolle-Zwartsluis-Kampen-Zwolle, goed voor 55 kilometer en vandaag nog een retourtje Kampen, goed voor 30 kilometer. Totaal dus 105 kilometer.

Op de heenweg ben ik vandaag maar weer eens m'n normale route gereden, tenminste, voor zover ik dat kon. Vlak voor 's Heerenbroek werd ik naar de andere kant van de weg gestuurd. Dus door 's Heerenbroek ben ik aan de rechterkant over het fietspad gegaan. Alleen was er aan de linkerkant maar weinig te zien dus besloot ik om over te steken op een rustig moment. Helaas moest ik ter hoogte van het tankstation weer naar de andere kant. Daar werd ligt de boel namelijk wel flink overhoop. Ik hoop dat het wat moois gaat worden.

Een paar honderd meter voor de afslag naar IJsselmuiden zag ik een kar met 2 paarden ervoor me tegemoet komen. Ik minderde wat vaart, bleef uiterst rechts rijden. De paarden leken wel een tikkie onrustig maar niet zodanig dat ik dacht dat ik voor problemen zou zorgen. Niets bleek minder waar. Toen ik ongeveer bij ze was, schrokken ze hevig. Ik remde voor de zekerheid toch nog meer af maar helaas.... ze zetten het op een lopen.... met kar en al zijn ze de berm in gerend. De man op de bok heeft nog wel wat energie erin moeten steken om zijn dieren weer rustig en op de weg te krijgen. Een eerste poging die in eerste insantie leek te lukken, ging toch weer verkeerd want een tweede keer renden ze de berm in.
Paarden en ligfietsen het kàn heel goed samen gaan maar het kan ook behoorlijk slecht samen gaan.

Na mijn boodschap in Kampen ben ik weer terug gereden. Een eind voor mij zag ik een wat sportievere fietser rijden. Hij ging de dijk op. Omdat mijn normale route niet goed begaanbaar was, heb ik ook maar de dijk genomen en heb ik de achtervolging ingezet. De man reed best lekker door. Hij leek maar weinig dichterbij te komen. Maar toch ben ik hem op een gegeven moment 'ineens' met een redelijk snelheidsverschil voorbij gegaan.

De route via de dijk is verder probleemloos verlopen.

In Stadshagen heb ik, net na de Rozentunnel, wel wat last gehad van werk aan de weg en een aanhanger die gewoon dwars op een parallelweggetje geparkeerd stond. Ik ben daarom daar gewoon de rijbaan op gegaan.

Thuis aangekomen zette ik m'n Versatile in de garage. Ik zag toen echter wat bubbelen op het achterwiel: een lek.
Ik had toch antilekvloeistof in deze band gedaan? Dat wist ik eigenlijk wel zeker. Dus heb ik het achterwiel van de rem gehaald en het lek naar onderen gedraaid. Maar het lek ging niet dicht.

Blijkbaar zat er niet genoeg antilekvloeistof meer in de band. Tja, dan wil het lek niet dichten natuurlijk. Maar ik heb gelukkig nieuwe antilekvloeistof gekocht dus geen nood.

Het lek heb ik wel geplakt omdat ik toch de band van de velg moest halen. Ik heb 50 mL nieuwe vloeistof erin gespoten en direct de KHE Premium om de velg gelegd.

Alleen ben ik even niet helemaal zeker hoe het zit met het aantal lekken waarbij ik wel/geen antilekvloeistof heb toegepast.

Wel is zeker dat het vorige lek bij 21351 zonder antilekvloeistof was. Dat betekent dat ik minimaal 2775 kilometer lekvrij heb gereden met banden met antilekvloeistof erin.

Aanbrengen Super Sealant: 14910
Lek 16: 16036 - Wel antilekvloeistof maar te groot gat
Lek 17: 17500 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 18: 17580 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 19: 20022 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 20: 21351 - Geen antilekvloeistof
Lek 21: 22797 - Wel antilekvloeistof maar te weinig.

Samenvatting:
Kilometerstand: 22797
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna
4x gewoon lek door vrij groot en scherp steentje; verder geen lekpreventie toegepast.

1x gewoon lek met Joe's Super Sealant in de binnenband maar die was nu toch echt bijna volledig droog geworden; in wezen geen lekpreventie meer dus.

1x lek doordat de band versleten was

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime
1x lek door uitpuilen van de binnenband door een snee in de buitenband

1 opmerking:

Mick zei

Mijn laatste lekke band (linksvoor) onlangs was van het type 'anachronistisch'. Tegenwoordig vindt zoiets eigenlijk niet meer plaats geloof ik: Het bleek dat het buitenste ijzerdraadje dat de buitenband in de velg houdt was gebroken en door de binnenband had geprikt.
Ik heb de velomobiel overgenomen met 'n stapel Swallow banden die de vorige eigenaar gratis kreeg van de producent voor het rondrijden met reklamestickers van dit merk.
Volgens mij wordt de huidige generatie buitenbanden met gevlochten staalkabel versterkt tegen aflopen en niet meer met 'n lullig enkelvoudig ijzertje.
En als ik me niet vergis zelfs n.a.v. de eerste velomobielen die grotere axiale krachten op de band uitoefenen bij 't nemen van bochten!