woensdag 15 februari 2006

Weinig kilometers

Vandaag had ik een studiedag in Ede. Gezien de afstand toch wel redelijk groot is (voor mij), ben ik met de auto gegaan. Ik kan een enkele reis best fietsen; echt niet zo'n punt maar dan nog een studiedag en een terugreis ga ik denk ik niet trekken. Het enige wat ik vandaag gefietst heb, is naar de supermarkt; in totaal zo'n 1,5 kilometer denk ik.

Op de studiedag (natuur- en scheikundeconferentie) liet een Belg een flink aantal leuke, eenvoudige proeven zien met goedkoop materiaal. Één proef betrof een achterkant van een fiets (trappers, stukje frame en achterwiel) met dynamo op het achterwiel. De accu was aangesloten op de transformator van een gesloopte magnetron. Hij liet door met z'n hand de trappers rond te bewegen, een spaarlamp oplichten. Hij meldde dat hij liever een dynamo met meer vermogen had; de zijne was 6V/3W. Ik heb hem toen gewezen op de SON. Daar was hij best happy mee.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat zou een mooi systeem zijn: als je 's avonds licht wilt, moet je ervoor fietsen. Misschien dat het er nog eens van komt als de fossiele brandstoffen op raken.

Zaterdag ga ik trouwens een 4ehands cheetah ophalen in elst; opknapper voor in de zomer, lekker sleutelen

Sjef