dinsdag 21 februari 2006

Eerste servicebeurt (tevens dakje)

M'n Versatile staat in Dronten bij Ligfietsshop Tempelman voor de eerste servicebeurt. Kilomterstand 4847.

Wat er allemaal gaat gebeuren, weet ik niet helemaal.
In ieder geval heb ik gevraagd om een 29-tands tandwiel aan de Rohloff die het huidige 32-tands blad gaat vervangen. Zo heb ik een iets lichter verzet.
Verder worden de scharnieren van de kap vervangen.
De achterveerpoot is echt niet in orde; de veerweg is nog niet de helft van wat het moet zijn. Roland (monteur) heeft een wel een idee wat er aan de hand is. In de veerpoot zit één of ander busje die mogelijk losgeraakt is (tegenwoordig worden die busjes geborgd, dat is bij mijn Versatile nog niet het geval) en de veerwerking hindert.
De fiets voelt in een bocht naar rechts aan als een dweil. Ik dacht eerst aan de spaakspanning maar die lijkt toch niet zo slap te zijn als ik dacht. Nja, ze kijken eraar.
Naar de voorkant en naar de achterkant van de fiets wil ik extra draad voor verlichting. Die zal ook worden aangebracht.
Nieuwe voorbanden; de huidige banden zijn aan vervanging toe. Mochten ze een dikkere anti-lekband hebben, dan kan die op de voorwielen gelegd worden
De oude achterbrug is anders geconstrueerd dan de nieuwe (die tevens op de Greenmachine zit). De oude lijkt soms toch niet genoeg af te dichten bij het draaipunt bij de Rohloffnaaf. Daardoor kan mogelijk zand naar binnen komen. Als er zand in de achterbrug komt, schijnen bepaalde teflon busjes snel weg te slijten. Er moet dus een nieuwe afdichting in komen. Het is niet helemaal duidelijk of dat kan met de nieuwe materialen. Mogelijk moet er een nieuwe achterbrug op m'n fiets komen. Ik zie wel; maakt me verder ook niet uit; nieuwe en oude achterbrug zien er gewoon goed uit.

Dan het dakje...... Tja, het zal denk ik niet als donderslag bij heldere hemel komen als ik zeg dat het dakje nog niet klaar is. Gerrit Tempelman was vandaag naar Flevobike; mogelijk zou hij wel terugkomen met het dakje maar daar heb ik niet op gewacht. Dat zie ik eerdaags wel als ik m'n Versatile ga ophalen.

4 opmerkingen:

Hans zei

Wilfred,
Ik ben benieuwd of de slijtage aan teflonbusjes in de achterbrug ook de oorzaak is van de rammel die je al eens hebt genoemd - en die ik ook hoor in V25.
Net zo benieuwd ben ik naar je mening over het dakje.
Nog even geduld, dus.
Groeten en .. geduld op de autoservicestroken :-)
Hans.

WFvN zei

Nee. Die rammel zit er vanaf het begin in; dat is gewoon de ketting die tegen de aluminium achterbrug tikt. Ik hoor hem inmiddels niet meer maar hij is er nog wel; bij de Oliebollentocht merkte Ymte de rammel op.

Ik weet niet of je dezelfde rammel hoort als ik. Ik heb een andere combinatie tandwielen dan jij waardoor de ketting lager loopt en dus meer kans maakt op tikken tegen de achterbrug.
Maar ze kijken ook naar de achterbrug. In ieder geval krijg ik dus ene kleiner tandwiel wat de kans op rammel weer kan verkleinen. Ben benieuwd.

Wijnandt zei

Aha, dus dat was jouw Versatile die ik vandaag bij Tempelman zag staan. De VM stond op z'n kop en ik begreep van dhr. Tempelman dat er geprobeerd wordt een spatbordje over het achterwiel te monteren. Dat zou dan de smurrie uit de kier tussen achterbrug en carosserie weghouden.

Zelf heb ik mij beperkt tot het weer ophalen van m'n roeifiets die nu het nieuwe Revolver schakelsysteem heeft. Schitterende techniek; m'n verwachtingen daarover zijn hooggespannen.

En ik heb nog een Bioracer lange broek gekocht, ter aanvulling van m'n fietsgarderobe.

WFvN zei

Als je na elf uur geweest bent, ja, dan was het zeer waarschijnlijk mijn fiets. Duidelijk herkenbaar aan de kleur; daarvan rijden er momenteel 2 rond; de mijne en 1 van een Amerikaan maar die fiets zal je hier niet zo snel zien.

Maar een spatbordje over het achterwiel? Bij mijn fiets? Weet ik nog niets van. Ik zie wel.