zaterdag 25 februari 2006

Nieuwsgierig en eigenwijs

Soms zijn het nare eigenschappen, soms ook niet.

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de bodemplaat van de Versatile opengetrokken om te kijken wat er gewijzigd is aan de kettinglijn en waar nou dat geluid vandaan komt. Goed, Gerrit T. had me al gezegd dat het van de kettingrollen af kwam. De bijbehorende uitleg voor het zeurende geluid is dat de kettingwieltjes 'gedraaid' zijn uit een massief stuk nylon staaf ofzo. Bij het draaien ontstaan wat ribbels. Tja, als de ketting langs die ribbels gaat, kan ik me voorstellen dat het geluid tot stand komt.
Maar omdat de Versatile het geluid niet liet horen vóór de servicebeurt maar wel erna, vond ik het toch wat vreemd. Als de kettinglijn veranderd is, betekent het nu dus dat de ketting tegen de zijkant (met ribbels) van de kettingrol aanloopt; wat hij voorheen niet deed. De kettingrollen waren wat van plek gewijzigd, zo is me verteld.
De foto hieronder laat zien hoe de kettinlijn liep op het moment dat ik de bodemplaat open trok. Bedenk er wel bij dat de fiets op z'n kant ligt waardoor de ketting dus wat naar beneden hangt.

Als je de ketting vanaf rechts (achterkant van de fiets) naar links ziet lopen, loopt de ketting omhoog in plaats van dat de ketting op gelijke hoogte loopt. Wat draaien aan de trappers en het geluid werd hoorbaar. Het was één van de 2 kettingrollen die zichtbaar zijn achter de kabels van de Rohloffnaaf.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de as met de kettingrollen helemaal omgedraaid waardoor de kettingrollen nu een flink eind naar onderen verplaatsten:


Ik kan het volledig verkeerd hebben maar ik vind de kettinglijn toch mooier lopen op deze manier. De ketting is nu ongeveer één cm naar onderen verplaatst (ten opzichte van de fiets is dat dan 1 cm naar rechts). Draaien aan de trappers gaf nu geen zeurend geluid. De bodemplaat heb ik er weer op gedraaid en heb een stukje gefietst. De fiets is nu héérlijk stil. Alleen de Rohloff zoemt of ratelt in de lagere versnellingen. Maar ook dat is sneller afgelopen door het lagere verzet wat er nu op zit. Met 20 km/h kan ik al stil rijden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hi Wilfred,
I had an extra noise with the chain idler when the little rubber
ring tore apart. I knew the noise from the Leitra where I made experiments with flevobike chain
idlers some time ago. When I put on a new rubber I somehow changed the arrangement of the two idlers
and had the same noise you were
telling about. So I rearranged them
as you did and the noise was off.
Greetings
Marco (V026)