dinsdag 21 februari 2006

Fietspaden bestaan niet

Het is me helemaal duidelijk. Wij fietsers hebben waanideeën. Wij denken dat die stroken en paden met een fiets erop, fietsstroken en fietspaden zijn.
Laat ik dit voor ééns en altijd uit de wereld helpen. Het zijn géén fietspaden/fietsstroken maar auto-service-paden en -stroken. Tenminste, die conclusie kan ik eigenlijk alleen maar trekken als ik kijk hoe er met het fietspad omgegegaan wordt.

Vandaag op m'n ritje naar Dronten. In kampen was men op de auto-service-strook bezig om bomen te snoeien. Hun wagen stond breeduit geparkeerd op de service-strook. Ik als fietser moest maar door de berm. Half op de strook parkeren was er niet bij; de wagen nam de volle breedte in beslag.
Een eind verder was de auto-service-strook helemaal afgesloten voor fietsers. Daar werd ook aan bomen gesnoeid e.d. Helaas stond er geen alternatieve route aangegeven. Goed, aan de andere kant van de weg was ook een auto-service-strook waar je als fietser nog wel gebruik van kon maken. Ik heb gekozen voor de rijbaan.

Toen ik Kampen uitgereden was en richting de sluis ging, stond er een sleepwagen 2 op elkaar gebotste auwto's te laden e.d. Wederom werd de auto-service-strook voor de volle breedte benut.

Gisteren op m'n ritje naar Den Ham werd ook ijverig gesnoeid op de auto-service-strook. Ook daar was de berm opzoeken nodig.

Op m'n woon-werk-route is het ook vaak raak. Auwto's die half geparkeerd staan op de auto-service-strook, auto's die erop staan om ingeladen te worden (personenauto's bij een tuincentrum; een paar plantjes die erin moeten), auto's van bouwlieden die hun wagens parkeren op de auto-service-strook, vrachtwagens die laden en lossen op de auto-service-strook. Auto's die dwars op de auto-serice-strook stil staan om te wachten voor de hoofdrijbaan voordat ze erop kunnen rijden.

Goed, samengevat hebben die auto-service-stroken dus grofweg de volgende functie:
- Parkeren
- Laden en lossen
- Werkzaamheden
- Wachtstrook voor het oprijden van een hoofdweg

Wij mogen in de gratie van de auwtomobilisten bij hoge uitzondering gebruik maken van die auwto-service-stroken. Het is maar dat je het weet.

(merk wel de cynische ondertoon op bij het lezen van bovenstaand bericht)

2 opmerkingen:

allewedertje zei

Ik deel je ergernis en heb ook een godsgruwelijke hekel aan dergelijke foutbestuurders. Het enige verschil is wel dat ik door mijn beroep er iets meer aan kan doen dan alleen maar ergeren. Ik heb altijd een digitale camera bij me in mijn velomobiel en als ik echt wordt gehinderd op het fietspad, stuur ik die een rekening achterna, al dan niet gestaafd door een print van de foto. Ik kom zelden dezelfde foutbestuurder tegen op dezelfde plaats ....

Anoniem zei

Ja, ook ik gruwel van die bestuurders die menen dat fietspaden veredelde parkeerplaatsen zijn. Gisteren weer eens meegemaakt. Een onderhoudsploeg had haar hele hebben en houden op het fietspad neergepoot: bestelwagen, aanhangwagen en allerlei uitgeladen materiaal. En dan krijg je er nog wat kwade blikken bovenop als je het aandurft hierover een opmerking te maken...