maandag 20 februari 2006

Retourtje Den Ham

Vandaag heb ik nog wat extra kilometers gemaakt om de kilomterstand van de Versatile richting de 5000 km te krijgen in verband met de servicebeurt deze week.
Den Ham was het doel van vandaag, daar zit een fotograaf waar ik heen wilde. De afstand is zo'n 35 km enkele reis en is dus goed te doen.

Met Routenet heb ik een route uitgestippeld. Helaas hebben ze de optie 'alternatief vervoer' verwijderd. Maar goed, het gaat me om een globale indruk van de route. Deze gaat vanaf Zwolle naar Ommen waarbij ik langs Dalfsen kom. Na Ommen richting Den Ham.
De 'grote weg' naar Ommen ken ik wel maar op de heenweg naar die weg zag ik een 'groene' fietsroute naar Dalfsen/Ommen. Ik heb die afslag genomen. Deze route heeft mij over de dijk gestuurd; een fraaie route.
Ik ben vanaf Zwolle naar Dalfsen gegaan, toen naar Vilsteren, gevolgd door Ommen en tot slot naar Den Ham. Deze route is een stuk mooier en niet zo saai als de grote weg.

In Ommen moest ik voor Hotel de Zon naar rechts en niet veel later nog een keer naar rechts. Aan de overkant van de weg zat een restaurant. Daar stonden 2 velomobielen geparkeerd; een witte Quest en een blauwe Alleweder. Dat kon niet missen, dat was Wim G. en vermoedelijk Henk B. Ik heb m'n best gedaan om naar binnen te loeren terwijl ik doorreed. Ik zag Wim G. ijverig zwaaien. Tja, zwaaien vanuit een velomobiel wil niet zo best. Zeker niet vanuit een Versatile maar m'n hoofd heb ik een flink eind boven het dekje uitgestoken.

In Den Ham heb ik de boodschappen gedaan die ik in de planning had staan. Toen weer terug naar huis. Onderweg controleerde ik m'n mobieltje op eventuele berichten of gemiste telefoontjes. Ik had een SMS-bericht ontvangen. Deze was van een onbekend telefoonnummer (in ieder geval onbekend in het 'adresboek' van m'n mobieltje). Toen schoot me tebinnen dat dat bericht vast van Wim G. was. Het bericht was iets als 'Waar ga je zo snel naartoe'. Tja, antwoorden was wat aan de late kant maar heb het wel gedaan. De reactie daarop was dat de heren alweer thuis waren en dat ik de volgende keer wel een bakkie koffie mee moest drinken. Goed plan.
Onderweg had ik daar niet echt aan gedacht; het was verstand op nul, blik op oneindig en trappen maar. M'n snelheid was niet wat ik graag had gezien. Stukken 25 km/h, stukken 27 km/h maar de 30 km/h heb ik op de heenweg maar weinig gezien. Op momenten dat het wat moeizamer gaat, zit er maar één ding in m'n hoofd: 'Doortrappen!!'. Teruggaande bleek waarom ik langzamer ging; er leek toch meer wind te staan dan ik op de heenweg dacht. Teruggaande ging het een stuk vlotter. Thuis aangekomen gaf de teller een gemiddelde van iets meer dan 26 km/h aan. Nog altijd niet geweldig maar goed....

De terugweg wilde ik dezelfde route rijden als de heenweg. Dat is alleen wat anders uitgepakt. Ik rijd niet echt op de kaart maar kijk vooraf op de kaart om vervolgens op goed geluk aan het rijden te gaan. Heengaande ging dat als gepland, teruggaande niet. Teruggaande was de route Den Ham - Ommen - Emmen (gemeente... euh.... niet in Drenthe in ieder geval ;-)) - Wythmen - Zwolle. Ik ben Zwolle in Zwolle-Noord dus uitgereden en een stuk zuidelijker weer Zwolle binnengereden op de terugweg.
Ach, maakt ook niet uit, ik heb weer wat van de omgeving gezien, ik heb weer een lekker aantal kilometers gemaakt.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Tja, had je maar met ons mee moeten fietsen, dan leer je de leuke weggetjes wel kennen.

Trouwens blij dat ik een popupblokker heb. Nu had ik twee reclame popups van Ileaditrackit van de nedstatteller die jij gebruikt.

Groeten

Wim

WFvN zei

Af-en-toe meerijden vind ik best leuk. Maar hoe moet ik nou weten dat de helft van de 'zaterdagfietsers' op maandag aan het fietsen gaan. Ik dacht dat docenten alleen mochten genieten van vrij in schoolvakanties... ;-)

Wat betreft die nedstatteller en (blijkbaar) bijbehorende Ileadittrackitbende..... ik heb het op m'n werk ook al meerdere malen gezien. Ik wist alleen de oorzaak niet van. Van de nedstattellers dus? Oplossing is simpel in dit geval: enkeltje exit van m'n weblot. Dank voor de mededeling.

Anoniem zei

WFvN said...

Af-en-toe meerijden vind ik best leuk.

Wel we gaan morgen (zaterdag de 25e) weer, vertrektijd half tien vanaf station Dalfsen.

Kun je kilometers maken....

WFvN zei

Ik sla dat aanbod toch even af. De vakantie is bijna ten einde, ik heb nog wat nakijkwerk liggen wat ook nog moet gebeuren.
De kilometers maken gaat ongetwijfeld nog wel gebeuren. Ik heb nog een heel jaar voor me om de 8000 kilometer in een jaar tijd vol te maken.