donderdag 23 februari 2006

Versatile 021 is terug van de servicebeurt

Ze zijn druk bezig geweest bij Tempelman.

De scharnieren van de kap zijn niet vervangen; dat gebeurt zodra het echt nodig is. M'n kap sluit nog netjes en de scharnieren werken nog naar behoren.

Het 32-tands tandwiel op de Rohloff is vervangen door een 29-tands waarmee mijn verzet weer een stuk lichter geworden is. Dat is wel prettig als ik de kinderkar wil trekken. Vaak zat ik nét in z'n 7 te trappen; een luidruchtige versnelling dus. Nu kan ik sneller naar z'n 8 of hoger schakelen. De rammel van de achterste ketting, waar ik het in het verleden over had, is ook verholpen.
Aan het het tandwiel wat uit m'n fiets gekomen is, valt ook de 'slijtate' te zien. De tanden zijn niet ingesleten; van slijtage is niet echt sprake als je het mij vraagt. Wel valt op dat er 'beschadigingen' te zien zijn. Dat lijken mij 'afdrukken' van de binnenste plaatjes van de ketting die daar tegen de tanden hebben zitten drukken. Er is bij nieuwere tandwielen een hardere aluminiumlegering gebruikt.
Maar als je beseft dat dit tandiel al 4850 kilometer heeft meegemaakt, dan is dat zeker niet slecht. Vergelijk ik dat met m'n Alleweder, dan was het grootste tandwiel van de achtercassette (welke alleen bij optrekken gebruikt werd) allang versleten. Die gesloten aandrijving is echt geweldig goed voor ketting en tandwielen.

De olie van de Rohloffnaaf is nu ook vervangen. In het verleden heb ik geschreven over doorschieten van de Rohloffnaaf een enkele keer direct na schakelen. Sinds het laatste bericht daarover heb ik het niet meer gemerkt maar wel gemeld aan Tempelman. Ze vermoeden dat de kabels wat te strak stonden. Dat zou best eens kunnen.

Ze merkten een scheurtje in de kap op. Bij het gat voor het hoofd, aan de linker kant, ongeveer waar de 2 ritsen van het zeiltje samenkomen. Die scheur is netjes gerepareerd met een stukje ABS wat aan de binnenkant tegen de scheur gekit is.

Op mijn verzoek zijn extra snoeren naar de neus en naar de staart gelegd voor LEDs in de neus en voor verlichting naar de fietskar (ik ga nog een stekkeraansluiting in de zijkant van de fiets maken waar een verlichtingsset voor de fietskar in geprikt kan worden)

1 Remschoen liet los; mogelijk niet goed gevulkaniseerd zo begreep ik. Beide remschoenen aan dat wiel zijn vervangen.

1 Lager van een voorwiel was defect. Waarschijnlijk was dat de oorzaak dat m'n fiets in een bocht naar rechts als een dweil aanvoelde. Dat dweilerige is nu dus verholpen. De spaakspanning was nog in orde, dus daar lag de oorzaak niet (wat ik wel dacht).

1 Voorveerpoot had een versleten onderdeel waardoor het sturen wat stroef liep, niet zwaar irritant maar wel enigszins merkbaar. Ook dat is verholpen.

De achtervering van m'n Versatile was ronduit beroerd. De veerweg was nog niet de helft van wat het moest zijn. Ze hebben de veerpoot uit elkaar gehaald en de oorzaak gevonden. Het was niet het busje wat losgeraakt zou zijn.... nee, ik had ongewenst een vloeistofgedempte veerpoot.... Er was water in de veerpoot gekomen waardoor het inveren niet meer lukte; het water hield de boel tegen. Het vermoeden is dat het afdichtrubber aan de bovenkant niet helemaal juist gesneden was; Al een tijdje snijden ze de rubbers anders. Ik heb nu een nieuw rubber gekregen. Verder hebben ze aan de onderkant van de veerpoot een klein gaatje geboord waarlangs het water naar buiten kan stromen mocht er toch nog weer water in komen.
Mocht bij een andere Versatile-eigenaar hetzelfde euvel optreden, dan is het snel verholpen; gewoon de bout die in het uiteinde van de veerpoot gedraaid zit, eruit draaien, water stroomt eruit, dan de bout er weer in en klaar.

Wijnandt T. de Vries had in reactie geplaatst dat ze bij Tempelman met een spatbordje bezig waren bij het achterwiel. Het betreft een kort stukje wat aan de achterbrug gepopt (de originele achtebrug zit nog op m'n fiets); dat spatbordje moet voorkomen dat er teveel vuil bij de afdichting komt tussen de achterbrug en de carosserie. Sowiezo was de boel bij mij nog netjes vrij van vuil. In hoeverre dat spatbordje nodig is, weet ik dan ook niet.

Banden.... Ik heb een Perfect Moirée 47-406 geprobeerd maar die past niet helaas. Ik zal dus echt een 40-406 of 42-406 moeten zien te vinden. Tja, de Marathon is een 40-406 maar ik begrijp dat die niet echt snel is; trager dan de Monte Carlo's, dan blijf ik liever MC's rijden. Dan heb je de Marathon Racer.... snel bandje maar de lekbestendigheid lijkt weer niet echt geweldig te zijn (tja... een racebandje moet snel zijn, dat betekent op bepaalde punten 'inleveren' om meer snelheid te krijgen). Dus ook op dat punt liever de MC's.

Arjan Vrielink kwam ook nog langs bij Tempelman toen ik er was. Hij meldde dat ze nog wachten op levering van een prototype; Flevobike wil nu snel de dakjes gaan produceren en leveren maar zijn dus afhankelijk van een andere partij.

Toekomstige Versatiles gaan mogelijk worden uitgerust met dezelfde Luxeon LEDs die ik in de neus van onze Versatiles gemonteerd heb. De reden is vrij simpel: de inkoop van de Sigma lampen is niet hoog maar zodra een lampje vervangen moet worden omdat deze z'n uren erop heeft zitten, begint het aan te tikken met de prijs. De Luxeons zijn welliswaar duurder in aanschaf maar op de lange termijn toch voordeliger. En met lange termijn spreek je al na de éérste keer vervangen van een Sigma lampje. Dus dat loont snel. Echter zullen de Luxeons gewoon standaard gemonteerd worden; geen dimfunctie zoals ik heb gemaakt maar gewoon met exact dezelfde functies zoals de Versatiles met Sigma's hebben.

De terugweg naar huis verliep niet vlot. Dit had ik vantevoren al voorspeld. Dit ligt niet aan m'n fiets maar aan m'n eigen conditie. Ik heb vakantie, ik ga laat naar bed. Dat doet de conditie geen goed. Bovendien had ik wind tegen. Maar geeft niet, volgende week moet ik weer werken dus kan ik dan m'n conditie weer op peil brenen. Ik ben wel benieuwd omdat de Rohloff nu sneller zou moeten zijn. We zullen zien.
De terugweg verliep overigens wel met wat herrie. Er is iets met een kettingrol gedaan (iets verplaatst). Deze maakt nu wat meer geluid dan ik zou willen. Dat moet na een redelijk aantal kilometers verdwijnen. Ik zie wel, anders trek ik de bodem open om het zeurende geluidje te verhelpen.

8 opmerkingen:

allewedertje zei

Het is nu maar te hopen dat áls Flevobike het dakje gaat leveren, ze dat ook aan derden gaan doen. Ik meen me in elk geval te herinneren dat ze claimden dat hun dakje op verschillende velomobielen zou passen. Maar ja, dat zeiden ze van hun stoeltje ook, en dat is nog steeds niet apart te krijgen ....

Hans zei

Wilfred,
Heb je nog gehoord wat de oorzaak was van de herrie in de achterbrug ?
Veel plezier met je vernieuwde fiets!

Wijnandt zei

Ehmmm..., en ik maar denken dat de Versatile 'n onderhoudsarme fiets is...

WFvN zei

@allewedertje:
Het verhaal over het dakje geldt nog steeds; die moet nog steeds toepasbaar zijn voor meerdere velomobielen. Of het ook op een Alleweder past, weet ik niet omdat die geen rolbeugel heeft. Maar goed, laten we eerst eens afwachten hoe hij eruit komt te zien. De montage gebeurt met 2 kogeltjes op de kap en waarschijnlijk met klittenband op de rolbeugel, tenminste dat heeft Arjan mij gisteren verteld.
Wat betreft die stoeltjes, ik zou toch nog eens contact opnemen met Tempelman. Momenteel hebben ze nog voor een stuk of 50 Versatiles aan gebogen buizen liggen. Daarna zullen de Versatiles uitgerust gaan worden met dezelfde zitting als de Greenmachine, welke zittingen in 3 lengtematen heeft.

@hans:
De rammel in de achterbrug kwam echt gewoon door de ketting; die kon net niet 1 complete schakel korter worden gemaakt omdat de ketting dan te strak stond. Met het 29-tands blad lijkt het opgelost te zijn; sowiezo komt de ktting een paar mm hoger te zitten omdat het blad kleiner is maar ook kon de ketting nu wel ingekort worden en een betere spanning krijgen waardoor de ketting nu niet net teveel speling heeft.

@wijnandt:
Wanneer noem jij iets onderhoudsarm? Ik hoef in principe zelf niets te doen aan de fiets. Met m'n Alleweder was ik nu al meerdere malen aan het smeren en reinigen geweest. Ik ben het met je eens dat er dingen gebeurd zijn die eigenlijk niet hadden gemoeten zoals bijvoorbeeld die achtervering (man.... ik weet nu echt dat ik absoluut géén WAW wil hebben door het ontbreken van achtervering). Maar je moet wel bedenken, een fiets wordt gebruikt. Waar dingen gebruikt worden, kunnen dingen slijten. De hoofdmoot aan onderhoud is bij een fiets vrijwel hoofdzakelijk de aandrijving. Daar is nu absoluut geen sprake van.
Verder moet ik gewoon reëel blijven; de Versatile is nog een jonge fiets waar nog veel aan te ontdekken valt en soms ook te verbeteren. Ik heb met de Versatile nog geen moment stil aan de kant van de weg stil gestaan wegens nodig onderhoud (lekke banden uitgezonderd, het is niet meer dan logisch dat dat af en toe aan de orde is, onderhoudsarme fiets of niet).

Wijnandt zei

Wat betreft de conditie: 'k hou m'n hart vast (figuurlijk gesproken dan) als ik eindelijk een langere rit in m'n WAW kan maken. Ik heb al maanden niet gefietst, alleen maar getraind op de roeibank :-(

Wat betreft de onderhoudsgevoeligheid: natuurlijk zullen wij het weten dat we z.g. "early adopters" zijn. Dat was vroeger met de eerste automobielen niet anders. Banden gingen toen zo'n 500 km mee. En de rest was navenant onderhoudsintensief.

'k Ben trouwens benieuwd of de Greenmachine zal aanslaan bij het koperspubliek.

WFvN zei

Langere afstanden rijden in de WAW zal vast goed gaan. Lekker warm en droog.
Leg er wel een flink dikke band onder. Als het even kan een Big Apple 60. Hoe dikker hoe beter want zonder vering zal je toch wel ergens moeten compenseren (elke kuil voelde ik door m'n hele lichaam terwijl ik nog wel een paar centimeter veerweg had én ik notabene een iets dikker achterbandje op de Versatile heb liggen momenteel.... ik ben blij dat ik m'n normale veerweg weer terug heb; dat is een verschil van dag en nacht)

Als die oude automobielen slechts 500 kilometer met hun banden deden, dan valt het met de Versatile enorm mee. 5000 kilometer met een stel voorbanden, de achterband kan nog heel wat meer kilometers mee. Dan de rest van het onderhoud. Periodiek onderhoud vind ik geen bezwaar; het wordt immers als service uitgevoerd (los van het nieuwe kettingblad en extra bedrading; daar heb ik zelf om gevraagd, dat is geen 'gebrek' aan de fiets maar gewoon een wens van mij).

De Greenmachine zal denk ik best gaan lopen. Mensen zullen wél even door de prijs heen moeten prikken en realiseren dat dat bedrag volledig te begrijpen valt. Trek het bedrag van de Rohloff eraf en je hebt een fiets die qua prijs niet buiten de boot valt in vergelijking met andere luxe fietsen zonder Rohloffnaaf.
Ik mis nog wel twee dingen aan die Greenmachine: Mogelijkheid om fatsoenlijk bagage mee te zeulen; bij voorkeur met normale fietstassen en een normale bagagedrager waar je een tas op kan sjorren. Verder mis ik voorvering. Verder vind ik het een complete, fraaie fiets.

Hans zei

Wilfred,
Bedankt voor je reactie. Die helpt me helaas niet: voor zover ik weet is bij V25 meteen al een 29-tands kettingwiel geplaatst. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de ketting in 2500 km al zover is opgerekt dat hij geluid gaat maken.

WFvN zei

Sowiezo kunnen we onze fietsen niet helemaal vergelijken.
Qua tandwielen hebben we nu wel dezelfde combinatie; de lichtst mogelijke. Maar een (mogelijk) belangrijk verschil is de kettingspanner. Jij hebt een nylon glijspanner, ik heb een spanner met een tandwieltje zoals ook aan derailleurs zitten. De kans bestond dat m'n kettingspanner vervangen zou worden door zo'n zelfde spanner als jij hebt maar dat is niet gebeurd.
Wacht gewoon de 5000 km servicebeurt af. De kans bestaat sowiezo dat je hem na enige tijd niet meer hoort (oost-indisch doof zullen we maar zeggen) zoals bij mij het geval was.