maandag 13 februari 2006

Achterveerpoot

Al eerder heb ik eens geschreven over m'n achterveerpoot als ik me niet vergis. Ik vind dat de voorvering het goed doet maar dat de achtervering te wensen over laat. Bij het laatste bezoek aan Tempelman, rond de jaarwisseling, heb ik dat aangegeven. Omdat het verder niet dramatisch was, vond ik het best dat ze het zouden inspecteren bij de 5000 kilometerbeurt; die zou niet lang op zich laten wachten.
Ik heb destijds de stelschroef aan het uiteinde van de veerpoot al wel ingedraaid; bij de Versatile van m'n vrouw is er ongeveer nog 2 cm draad zichtbaar van de bout, bij mij was dat meer dan het dubbele. Maar ook dat hielp niet.

Zo af-en-toe heb je van die dagen, dan moet je er gewoon weer naar kijken om te zien of je het kan oplossen. Vandaag was het weer zover. Na een kuiltje waar ik door reed, ben ik uitgestapt en heb de bout nog maar weer eens aangedraaid, nóg verder deze keer. Ik drukte tussendoor een paar keer op de staart om de weerstand van de veerpoot te testen; die voelde ik toenemen. Toen ik dacht dat ik wat bereikt had met m'n handelingen, ben ik ingestapt. Met het dichtklappen van de klep en het naar achteren leunen in de zitting, meende ik te merken dat ik rechterop zat dan voorheen. Zou het soms zo zijn dat ik bij het instappen de grootste veerweg met m'n lichaamsgewicht al wegnam? De rit naar huis leek comfortabeler dan de vele ritten van de laatste tijd. Ik hoop dat het nu in orde is.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Krijg niet dit resultaat
http://maikelzonneveld.blogspot.com/2006/02/kraak-kraak-pang.html

Groeten

Wim

WFvN zei

Sodemieter..... dat wil je niet meemaken.
Die veerpoot komt me bekend voor; volgens mij is dat zo'n zelfde als in een Flevo Alleweder zit. Ik heb daarmee zo'n probleem niet gehad gelukkig. Met de Versatile zal dat ook niet op deze manier gebeuren gezien er een totaal andere veerpoot op een totaal andere manier bevestigd is; de veerpoot steekt al door de body heen.

Anoniem zei

Dat ziet er inderdaad niet gezond uit, die veerpoot bij Wim.

Ik heb het ooit eens gehad met mijn oude cheetah; tijdens het rijden hoorde ik af en toe een flinke tik. Normaal gesproken kan ik elk geluidje wel meteen plaatsen maar deze was lange tijd onbekend voor mij. Toen ik eens beter naar de veer ging kijken bleek dat er wat olie aan het binnenwerk zat; de demper lekte, zodat de veer bij indrukken niet werd geremd, en ik met de bagagedrager tegen het achterspatbord aan tikte. Sindsdien heb ik trouwens niet veel vertrouwen meer in veersysytemen die 2 bevestigingspunten hebben, ivm torsie, maar het schijnt wel mee te vallen.
Ben benieuwd hoe het met de stabiliteit van je versatile is? Ben benieuwd of een stabilisatorstang een overbodige luxe is of niet.
vr.gr.
Sjef

WFvN zei

Met m'n Alleweder heb ik 16000 kilometer gefietst, de eigenaar daarvoor zal ook wel zoiets gereden hebben. De veerpot leek verder nog helemaal in orde. Hoewel die er hetzelfde uit zag (voor zover ik me herinner) als dat defecte geval uit de link van Wim, kan ik me een kunststof bovenkant niet herinneren. Maar goed, maakt ook niet uit. Voor torsie ben ik niet zo bang zolang de fiets zelf maar stijf genoeg is.

Wat betreft de stabiliteit van de Versatile; die vind ik beter dan van de Alleweder. Met de Alleweder had ik eerder een wieltje los van de grond dan met de Versatile. Ik kan het best voor elkaar krijgen maar het gebeurt minder snel. Gebeurt het wél, dan gaat het gemoedelijker dan met de Alleweder.
Stabilisatorstang? Die zal het ongetwijfeld nóg beter maken. In een stevige bocht merk je echt wel dat de fiets gaat hellen naar de buitenkant van de bocht. Je kan het zelfs zien als je de horizon vergelijkt met de neus (handig die 2 bulten; heb je ook een denkbeeldige rechte lijn).
Is een stabilisatorstang overbodige luxe? Ligt aan je rijgedrag. Ik denk niet dat ik het overbodige luxe zou noemen in mijn geval maar heb het niet nodig. Maar ook dat zegt niets. Een magnetron had ik ook niet nodig maar zo'n ding is wel verdraaid handig als je eenmaal weet wat het is om er een te hebben; wellicht is dat met de stabilisatorstang ook zo. Ik kies ervoor om (in ieder geval voorlopig) geen stabilisatorstang te nemen. Ik heb op m'n woon-werk-route een paar plekken met wat kuiltjes en bultjes in het wegdek (denk aan boomwortels die asfalt omhoog drukken en kuilen van mollengangen ofzo). Als de voorveerpoten dan afzonderlijk kunnen veren, rijdt dat op die plekken wat gunstiger. Gezien ik de fiets nog altijd netjes op 3 wieltjes houd terwijl ik toch echt niet langzaam de bochten doorga, ga ik echt voor het comfort van 3 afzonderlijk geveerde wielen.
Dit neemt echter niet weg dat ik razend benieuwd ben hoe m'n fiets zou rijden mét stabilisatorstangen!