maandag 13 februari 2006

Lek nummer 7; 4626 km op de teller

Het was vandaag weer raak. Toen ik van de IJsselbrug afreed op weg naar huis, leek m'n fiets scheef naar rechts te hangen terwijl het wegdek toch vrij vlak is (dwarsrichting gezien). En niet zo gek veel later is duidelijk waarom ik scheef hang. Het stuurgedrag wordt minder en ik krijg merkbaar meer weerstand.

Ik ben razend blij dat ik met de Alleweder maar bar weinig lek gereden heb want ik heb het overgrote deel van alle kilometers zonder reserveband rondgereden. Met de Versatile rijd ik vanaf het begin met reserve binnen- en buitenband(en). Onderweg ben je dan vrij vlot klaar zolang de kou maar niet de motoriek en kracht van je vingers vermindert. Maar het weer was goed; het zonnetje scheen dus vandaag ook weer weinig bezwaar. Wel heb ik m'n hardloopjack aangetrokken welke ik voor dit soort situaties achter in de Versatile heb liggen; ik heb niet veel zin om het koud te krijgen.

Tijdens het verwisselen zag ik dat de buitenband aan vervanging toe was. Dat was hij eigenlijk al eerder; een stuk of 3 grotere gaten/sneeën zaten al in de band. Nu zag ik dat op één plek de slijtlaag helemaal weg was en de anti-lek-laag tevoorschijn kwam. Toch heb ik de binnenband wel netjes in de buitenband gelaten zodat ik thuis kon zien wat het euvel was. Een groot steentje had zich door de buitenband weten te wurmen om vervolgens m'n binnenband lastig te gaan vallen.

Nu m'n bandenvoorraad zo'n beetje op is en ik toch aan een nieuw stel voorbanden toe ben, denk ik dat ik toch maar eens wat anders ga proberen. Goed, veel anders kan ook haast niet meer; Monte Carlo's zijn alleen nog beschikbaar voor zover ze bij handelaren op voorraad zijn; de band is uit productie genomen; opvolger is de Perfect Moirée. Die laatste band lijkt me wel wat maar de 'smalle' versie is iets smaller dan de Monte Carlo (35 voor de PM tegenover 37 voor de MC) terwijl ik juist bréder wil. Alleen breder levert al vrij snel problemen op in de wielkasten van de Versatile. Ik denk dat een band met breedte 45 zo'n beetje the-max is. De PM heeft als dikkere variant een 47 en 54. Die laatste kan ik zeker vergeten maar die 47 wil ik nog wel proberen. Verder heb je nog de Schwalbe Marathon Plus; breedte 47 dus dat houdt ook niet over. De Primo Comet kan ik ook nog een keer overwegen, die is er meen ik in een iets smallere variant dan 47. Maar goed, dat zie ik volgende week wel.

Samenvatting van lekken met de Versatile:

  • 1x Stootlek (snakebite)
  • 2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
  • 4x normaal lek

Geen opmerkingen: