dinsdag 28 februari 2006

Sneeuw

Ik had het al eens eerder meegemaakt: sneeuw met de Velomobiel. Maar vanmorgen viel het me echt vies tegen. Van sneeuw op de weg had ik totaal geen last want da smolt direct. Ik had wel enorm veel last van de sneeuw die op m'n bril terecht kwam. Het leek vanmorgen onmogelijk om de sneeuw bij m'n bril vandaan te houden.

De grootste ellende van sneeuw vind ik niet zozeer de sneeuw die tegen m'n brilleglazen gaat kleven want die veeg je er zo vanaf. Wat ik wel de grootste ellende vind, is dat de sneeuw m'n brille'glazen' direct laat afkoelen. Aan de andere kant van de glazen wordt het ook koud. Warme, vochtige lucht van m'n lichaam condenseert daar. Dus moest ik niet alleen aan de voorkant van de glazen aan het wissen gaan maar ook aan de achterkant. Op een gegeven moment werd het zo bont dat ik constand afwisselend -linkerglas-voor-linkerglas-achter-rechterglas-voor-rechterglas-achter-en-weer-naar-het-linkerglas- aan het wissen was. Dat reed niet echt geweldig. Toen bedacht ik me dat 2 jaar geleden een velomobilist op de heenweg naar de oliebollentocht in de sloot geraakt was omdat hij ook met z'n bril bezig was tijdens het rijden. Daar wilde ik lering uit trekken en besloot een andere opmerking te omarmen welke ik in het verleden ook al eens heb horen zeggen: Je oogleden zijn de beste wissers. Dus bril af.... maar daar ben ik snel van terug gekomen. De kou van de stekende sneeuw in m'n ogen was nog een grotere belemmering op m'n zicht dan m'n vinger die beurtelings de glazen aan beide kanten onder handen nam.
Ik ben dus weer met de bril op m'n neus doorgereden maar wel in een laag tempo van zo'n 20 km/h
Maar goed, ik ben veilig op school gekomen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Een van de zaterdagfietsers draagt een grote skibril. Misschien een idee. twintig euro bij Perry Sport

Wim

WFvN zei

In geval van sneeuw zou ik het eens kunnen proberen. Alleen ben ik bang dat die door dezelfde oorzaak vanbinnen aan zal slaan. Maar ik denk dat ik m'n skibril maar eens van stal haal (als ik hem nog kan vinden)

Wijnandt zei

'k Ben werkelijk benieuwd hoe de WAW met het vizier op het kapje zich zal houden! Toch maar even proberen als het morgen sneeuwt...

WFvN zei

Anders ik wel. Hetzelfde geldt voor het dakje en ruitje van de Versatile.

Als ik kijk naar hoe de neus van m'n Versatile eruit zag (die zat echt 'potdicht'; de ruitjes van de lampen waren niet meer te zien), denk ik dat een ruitje voor nog minder zicht zorgt dan een bril.
Ook met de Alleweder zat de neus helemaal dicht bij sneeuwval. Ik gok dat je met sneeuw liever met het vizier open rijdt.

Bij het dakje van de Versatile zou het overigens wel eens anders kunnen uitpakken. Het ruitje van de Versatile bestaat uit 2 onderdelen; 1 ruitje op de kap en 1 ruitje in het dakje. De versie waarmee ik gereden heb, was zodanig geconstrueerd dat ik niet door de ruitjes keek maar er net tussendoor. Zo'n kier die zich op enige afstand vóór je ogen bevindt, zou je net de mazzel kunnen hebben dat de sneeuw je gezicht niet bereikt. Zicht zal door de ruitjes niet belemmerd worden denk ik.

Maar goed, eerst zullen de dakjes geleverd moeten worden voordat daar een goed oordeel over geveld kan worden.

Ik heb inmiddels trouwens de skibril bij m'n ouders vandaan gehaald en in de staart van de Versatile gedrukt. De eerste de beste sneeuwrit kan ik dan direct testen. Ik ben bang dat ook daar de binnenkant zal beslaan maar dat zie ik wel (als ik niets meer zie ;-) )