woensdag 8 februari 2006

Fietscomputer

Enkele Versatile-eigenaars heb ik horen mopperen over niet werkende kilometerteller. Ik had het overige week ook, dat kwam gewoon door wat oxidatie. Even fietscomputer van de houder afhalen en er weer op klikken was voldoende.

Gisteravond dacht ik dat het weer feest was; ik reed met flinke snelheid maar ineens gaf hij de snelheid 0 km/h aan. Echter deed hij het even later weer. Later gebeurde het weer; deed het niet en niet veel later wel weer. Deze keer is het geen oxidatie en ook geen beschadigde kabel. Blijkbaar zit de magneet wat ver van de magneetopnemer. Tijdens het fietsen geen probleem maar in een bocht naar rechts die met flinke snelheid genomen wordt wel. De eerste 4500 kilometers zitten erop. De spaken zijn in tussentijd nog niet opnieuw aangespannen. Ik denk dat het daar inmiddels wel tijd voor begint te worden. In een bocht naar rechts komt de magneet toch iets verder van de magneetopnemer te zitten waardoor de opnemer niet meer registreert. Ik denk dat ik dus maar een magneetje ga halen welke wat dichter bij de opnemer geplaatst kan worden.

Het was gisteravond trouwens heerlijk rijden. Lekker rustig dus kon ik zonder problemen het asfalt van de rijbaan nemen. In Wezep/Hattemerbroek, in Spoolde/Westenholte en in Stadshagen heb ik 38,5 km/h op de teller gezet.

De Rohloffnaaf lijkt de laatste tijd af-en-toe een tandje over te slaan. Komt het door de kou dat de kabels wat stroef gaan? Of mogelijk de naaf zelf dat hij niet helemaal zuiver schakelt? Misschien is het de oude olie die inmiddels flink vervuild zal zijn door het inrijden? Ik weet het neit. Ik weet alleen wel dat het vanmorgen in de 7e versnelling was. Het was net ná het schakelen; dat is tot nu toe elke keer (een paar keer) gebeurd, alleen weet ik niet in welke versnelling het toen was. Nog 2 weken om te testen want dan gaat hij naar Dronten voor onderhoud.

6 opmerkingen:

Delforterie zei

Hoi Wilfred,

Het blijft leuk om je ervaringen te lezen met de Versatile. Zelf schrijf ik inmiddels ook best regelmatig over mijn fietservaringen op mijn weblog.

Het antwoord over het nr van mijn Versatile blijf ik je nog even schuldig. Ik moet dat nogmaals bekijken. Volgens mij begon mijn nr-plaatje met de cijfers 33.

Vwb de km-teller heb ik niet zozeer last van slechte werking, maar wel van slecht zicht op de teller. Het is zowiezo lastig om hem af te lezen, omdat die niet in het gezichtsveld zit en onder het zeiltje, maar het is daarbij natuurlijk ook nog erg donker nu. Ik zou een mechanisme willen hebben waarmee ik hem evt. net boven het zeiltje kan schuiven.

Chretien.

allewedertje zei

Waarom is het eiglijk zo belangrijk om ten alle tijde je km-tellertje te kunnen zien tijdens het rijden ??? Mijn tellertje zit onder de schakelaars van mijn FAW en bij gebruik van het zeiltje en in het donker kan ik dat helemaal niet zien. Vinnik ook helemaal niet erg, ik kan ahv de versnelling waarin ik aan het trappen ben, zo ongeveer wel schatten hoe snel ik rij (niet dat ik dat belangrijk vind). Maar als ik lees dat sommigen zelfs extra verlichting aanbrengen om hun teller te kunnen blijven zien, vraag ik me soms toch af of ik iets mis ....

Hans zei

Dag Wilfred,
Om het magneetje dichter bij het opnemertje te krijgen kan je een extra stukje rubber (of iets anders) tussen de opnemer en de veerpoot schuiven.
Er valt voor mij best te leven(fietsen) zonder tellertje: de afstanden zijn ook wel behoorlijk te schatten. Alleen bij snelheidsproeven is het ding essentieel, maar die hoeven ook niet elke dag gedaan te worden.
Bij mij slaat de versnelling ook af en toe door. Het gebeurt alleen onmiddellijk na het schakelen. Tussen welke versnellingen dat optreedt weet ik niet. Wel schakel ik vrij vaak twee of drie stappen in een keer.

WFvN zei

@delforterie:
Ik had dat probleem ook dat ik m'n fietscomputer niet kon zien als ik het zeiltje gemonteerd en dicht had. Dat is volledig verleden tijd sinds ik een aangepast Questdekje op m'n Versatile heb zitten. Het dekje loopt schuin af vanaf de ogen richting de fietscomputer. Ik heb dus volledig zicht erop. Een LEDje boven m'n rechter schouder werpt licht op de fietscomputer zodat ik hem ook in het donker kan aflezen.
Je Versatile zou nummer 33 kunnen zijn alleen zijn ze dan íets verder met produceren dan ik dacht.

@allewedertje:
Aan de hand van je versnelling en je traptempo kan je inderdaad aardig goed je snelheid schatten (sommige situaties uitgezonderd overigens zoals vandaag met de hevige wind). Waarom een fietscomputer willen aflezen? Ik denk dat het puur tussen de oortjes zit; heb ik ook 'last' van.

@hans:
Ik denk dat ik inderdaad maar wat extra vulling tussen magneetopnemer en veerpoot moet doen want het nieuwe magneetje is ook geen oplossing; ik dacht dat die dikker was maar dat is niet het geval.
Afstanden schatten? Tja, als ik steevast m'n dagelijkse woon-werk-ritje rijd, zal ik er echt niet ver naast zitten maar het gebeurt nogal eens dat ik bijvoorbeeld even een ritje naar de stad toe maak; dan ben ik direct de tel alweer kwijt. Fietscomputer voor de totaalafstand vind ik in ieder geval erg prettig. Kan ik zien wat ik gefietst heb (ook op de langere termijn)
Wat betreft de Rohloffnaaf: als jij het ook wel eens merkt, zou je dan eens terug willen schakelen om te bepalen in welke versnelling het is? Ben benieuwd of het ook bij jou de 7e is. Sowiezo zal ik bij mij ook nog vaker moeten tellen om te zien of het bij mij ook telkens om de 7e gaat. Het is nu een paar keer voorgekomen (en inderdaad echt alleen vlak na schakelen; verder niet bij mijn weten) maar het komt zodanig weinig voor dat ik niet veel gelegenheid heb om te bepalen om welke versnelling het gaat.

De fietsenmaker vroeg trouwens naar m'n ervaring met de Rohloffnaaf. Hij was niet echt overtuigd van het ding. Hij had al eens een fiets met volledig vastgedraaide naaf gehad wegens uitdroging; hij vroeg me hoeveel kilometer ik gereden had en of ik de olie al ververst had; zij doen het al met 500 kilometer.... dat is wel even anders dan na 5000 kilometer.

Hans zei

Wilfred,
Nog even over de opnemer van de teller: ik heb met een losse opnemer en een losse magneet gespeeld en gemerkt dat de magneet niet langs het midden, maar langs een van de twee uiteinden van de opnemer moet gaan voor maximale gevoeligheid. O ja, ik heb een Sigma 1200 teller.
Hans.

WFvN zei

Dat is me bekend. Bij veel opnemers is met een streep aangegeven waar je de magneet het best langs kan laten gaan. Dat is vrij vaak op bijna een centimeter van het uiteinde. Ik ben meestal eigenwijs en schuif de magneet wat heen-en-weer op de spaak om de klik van de opnemer zo goed mogelijk te maken. De klik van het reedcontact kan je met het oor best goed horen als je ter hoogte van de opnemer je oor redelijk dicht bij het wiel houdt.... niet te dichtbij uiteraard ;-)