vrijdag 1 september 2006

Ruitje niet-permanent gemonteerd

Vanmorgen heb ik het ruitje van Flevobike vastgezet met klittenband. Ik heb dit gedaan omdat ik nog niet helemaal weet wat de beste plek is voor het ruitje. Met klittenband kan ik het ruitje verwijderen en ook op een andere plek vastzetten.





Het ruitje hoort strak op de kap te zitten. Op de foto's is dat niet het geval, dat komt dus door de klittenband die ertussen zit. Om het ruitje te monteren, zijn 7 zwarte 'dopjes' meegeleverd die ook gebruikt zijn om het ruitje in het dakje te monteren (tevens dezelfde dopjes die ook in de Quest/Mango-dekjes zitten).

Maar goed, laat de regen maar komen.

6 opmerkingen:

allewedertje zei

Wilfred,

zie ik het goed op je fotoos : worden die "dopjes" met zelfklevende klitteband op de Versatile bevestigd ? Van welk materiaal is dat doorzichtig ruitje nu precies gemaakt ?

Tihamér

WFvN zei

Je hebt m'n bericht niet helemaal goed begrepen.

Hoe is het bedoeld?
Er zitten 7 lipjes met gaatjes aan het ruitje. In de kap moeten 7 gaatjes geboord worden. Het ruitje wordt dan met dezelfde 'dopjes' als je ook in Quest/Mango-dekjes ziet, aan de Versatilekap bevestigd (ik heb die dopjes ook in mijn 'Quest-dekje' zitten)

Alleen geef ik er in ieder geval de voorkeur aan om het ruitje verwijderbaar te maken. Daarbij komt dat ik niet weet wat de beste plek voor het ruitje is. Dus heb ik zelf klittenband gebruikt om het ruitje te bevestigen. Klittenband valt nog te verwijderen, geboorde gaten wordt wat lastiger zoals je begrijpt.

Wat betreft het materiaal: het is polycarbonaat (ook wel lexaan). Het is hetzelfde slagvaste materiaal als het ruitje in het dakje. Beremooi materiaal.

Hans zei

Wilfred,
Het ruitje zal het opspattende water vast wel (grotendeels) tegenhouden. Maar.. kan je nog tussen het ruitje van de kap en het onderruitje doorkijken? Door een natgeregend ruitje kijken valt niet mee en door een opening zal toch (regen)water in je gezicht komen. Ik ben dus erg benieuwd.
Groeten, Hans.

WFvN zei

De hoogte van het ruitje kan je ook enigszins aanpassen en daarmee tegelijkertijd de 'schuinte' van het ruitje.
Ik heb getracht de hoek van de lipjes aan te houden en op basis daarvan het ruitje te monteren. Dit resulteerde in een 'vertikale' kier van bijna 2 centimeter. Ik kijk dus tussen de ruitjes door voor het grootste deel. Zonder klittenband zou de kier nog een paar millimeter groter worden. Zou je het ruitje met de uiterste punten wat dichter naar elkaar toe monteren dan komt het ruitje rechterop te staan en wordt daarmee hoger waardoor de kier weer kleiner wordt. Maar dat kan een ieder dus voor zichzelf bekijken.

Hoe het met regen zal gaan, weet ik nog niet. Ik heb nog niet in de regen gereden met het ruitje.
Ik had last van:
1) Water wat van het bovenste ruitje afstroomde en vervolgens regelrecht de fiets indruppelde. Dat zal nu niet meer gebeuren, die worden denk ik volledig opgevangen door het nieuwe ruitje
2) Opspattend water van de kap. Dit water zal nu denk ik ook voor het overgrote deel worden tegengehouden door het nieuwe ruitje.

Hoewel ik het nog niet geprobeerd heb dus, heb ik er toch best wat vertrouwen in dat dit voldoende is voor comfortabel rijden in de regen.

allewedertje zei

Hmm, ik heb jouw bericht wel goed begrepen, alleen niet helemaal gelezen. Het gedeelte tekst boven de fotoos die je plaatste, blijkt niet altijd te verschijnen. Ook nu net weer, zelfs na "vernieuwen" te hebben gebruikt, komt er weer geen tekst boven de fotoos. Gekke dingen, die blogs ....
Zo'n lexaan ruitje interesseert me wel voor mijn FAW in de winter. Eens informeren waar je dat kan kopen en hoe je dat kunt bewerken ....

WFvN zei

Lexaan/Polycarbonaat kan je in dunne versie (1 mm) knippen met een blikschaar. In dikkere varianten kan je het gewoon zagen. Ook elektronisch kan dat maar dan wel op laag tempo om niet teveel warmte te creëren.

Bang voor splinteren hoef je niet te zijn want het is echt taai materiaal. Ik heb al eens op iets van 0,7cm dik lexaan een mep gegeven met een hamer. Je moet nog uitkijken dat je die hamer niet in je voorhoofd krijgt omdat hij terugstuitert. Aan het lexaan kon je wel zien dat de hamer erop geramd had maar ook niet echt overtuigend. Echt stevig spul.

Flevobike heeft niet voor niets gekozen voor dit _niet zo goedkope_ materiaal. Het is gewoon een stuk veiliger. Stel dat je in een crash terecht komt, dan zullen de splinters je niet om de oren vliegen, wat met andere kunststoffen wel het geval kan zijn.

Polycarbonaat/lexaan wordt trouwens ook gebruikt voor veiligheidsbrillen. Mijn fietsbril heeft ook polycarbonaat glazen.