zaterdag 23 september 2006

Bijna frontale aanrijding

Vandaag reed ik op het fietspad richting de stad. Vanuit de andere richting kwam een scootermodel snorfiets aangereden. Deze haalde een fietser in en gaf de fietser daarbij veel ruimte door links op het fietspad te gaan rijden. Weinig mis mee zolang er geen ander verkeer gehinderd wordt. En dat was dan ook niet het geval; daar waar de snorfiets aan het inhalen was, reden geen tegenliggers.

De snorfiets werd bereden door 2 jonge knullen. Beide knullen zagen rechts van hun (voor mij gezien links) iets interessants want ze bleven maar naar links kijken. Ze waren de persoon die ze inhaalden inmiddels lang en breed voorbij. Echter waren ze wel vergeten weer naar rechts te gaan. Al naar rechts kijkend kwamen ze recht op me afstuiven. Op een gegeven moment werd het me toch wat te benauwd en heb ik de claxon gebruikt om de bestuurder wakker te schudden. De knul kijkt op en schrikt zich wezenloos. Hij gooit het stuur om naar rechts. Op dat moment is de afstand tussen hem en mij nog geen 20 meter. Met beiden een snelheid van meer dan 30 km/h betekent dat ongeveer een seconde afstand; bar weinig dus. Hij slingert voor me naar links (voor mij gezien). De aanrijding is dus gelukkig uitgebleven. Wel weet ik zeker dat als ik géén actie had ondernomen of als ik het een seconde later had gedaan, dat het dan gruwelijk verkeerd was gegaan.

Geen opmerkingen: