donderdag 21 september 2006

Remkabels.... alweer

Begin januari 2006 zijn mijn remhendels vervangen omdat de remkabels knapten. Sinds de ingebruikneming van mijn Versatile waren toen dus 6 maanden verstreken. Na de vervanging van de remhendels knapte eind juni (wederom 6 maanden later) de linker remkabel. De kabel heb ik toen vervangen. Vandaag is de rechter remkabel geknapt. Deze heeft het wat langer uitgehouden: 8½ maand. Ik vind het toch een vrij korte levensduur. Ik denk dat ik maar weer eens contact ga opnemen met Tempelman.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Wilfred,

Toch vreemd dat jouw remkabels steeds stuk gaan. Ik heb vorige week de 20.000 km gepasseerd maar heb nog nooit geen last gehad van de remkabels. Misschien dat het door verschillende rijstijlen komt en/of omdat ik meer op het platte land rijdt en jij meer in de stad zodat jij meer noodstoppen moet maken.

vr.gr. tom hospes

WFvN zei

Hoi Tom,

Het euvel lijkt mij toch echt in de constructie te zitten. De kabel knikt namelijk. Bij de vorige remhendels knikte hij een millimeter of 3 onder het 'kopje'; dat is ook de plek waar hij uit het remhendelgedeelte kwam. Bij Tempelman heb ik een nieuw setje hendels gekregen. Die hebben ze aangepast maar nu ik ze eens goed bekeken heb, volgens mij niet echt op de meest handige/verstandige manier. Het probleem is namelijk verplaatst. De kabels knappen nu direct onder het kopje; de plek waar de kabel nú knikt. Het komt erop neer dat ik dus zeker elke 5000 kilometer nieuwe remkabels nodig heb. Ongetwijfeld zal het gebruik best uitmaken; platteland of stad. Ik moet vast en zeker vaker remmen dan jij. Maar ik vind een factor 4 verschil wel érg groot en dat kan nog meer worden omdat jij je kabels nog altijd hebt zitten.

Juist omdat de kabels telkens op dezelfde plek breken en dat ook een plek is waar de kabels kunnen knikken, denk ik dat er echt iets mis is met de remhendels van mij (dus ook met de nieuwe die provisorisch zijn aangepast door Tempelman). Er zijn nog twee andere plekken waar de kabel 'mishandeld' wordt: bij het schroeftonnetje aan het remarmpje bij de rem zelf en bij het schroeftonnetje in het 'koppelwieltje' voor beide remmen. Op die plekken is niks aan de hand.

Wat betreft noodstoppen: dat valt gelukkig mee. Echte noodstops heb ik misschien 2x gemaakt. Ik heb al heel wat meer kabels verslten dan dat.