maandag 4 september 2006

Eerste werkdag van het nieuwe schooljaar en haperende aandrijving

Vandaag was de eerste werkdag van het nieuwe schooljaar.
Één ding wat ik in de vakantie gemist heb, is het elke dag fietsen dus dat genot mag ik weer elke werkdag meemaken.

Het ruitje heb ik nog niet kunnen testen.... tenminste, niet met regen. Wel heb ik de indruk dat het ruitje véél doet met de luchtstroom onder het dakje. Ik heb de indruk dat de fiets een flink stuk warmer geworden is. Wind die eerst op m'n borst terecht kwam, komt daar nu niet meer met het ruitje. Ook in m'n gezicht merk ik minder wind. Dit zou dus heel goed kunnen betekenen dat het ruitje echt effectief zal zijn met regen. Maar goed, dat is nog steeds gissen. Eerst maar eens echt ervaren.

Omdat de fiets toch flink warmer lijkt te worden met het ruitje, denk ik niet dat ik het ruitje ooit permanent zal monteren maar altijd afneembaar zal laten. Wellicht dat ik het nog wel wat ga verstevigen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een strip waar ik hem op monteer zodat het ruitje altijd dezelfde vorm heeft. En die strip wil ikd an aan de onderkant weer van klittenband voorzien zodat ik hem op de kap kan drukken.

Verder had ik vandaag nog wat vreemds. Ik reed op een gegeven moment met een flinke vaart een bocht door. Niet extreem; alle wielen bleven op de grond en ook ben ik niet aan het glijden/uitbreken geweest o.i.d. Tijdens die bocht heb ik m'n voeten stil gehouden en na de bocht wilde ik weer trappen.... maar dat lukte dus niet. Ik kon m'n trappers niet vooruit bewegen, nog wel achteruit. Een paar keer achteruit trappen en weer vooruit proberen te trappen, weer achteruit en nog een keer vooruit proberen en dat nog een paar keer en ik kon wel weer vooruit trappen nadat ik een klein beetje 'over een drempeltje' moest komen zo leek het. Of het nou de Rohloffnaaf was, weet ik niet. Mogelijk was het de achterste ketting. Ik weet het niet maar heb niet de indruk dat het de voorste ketting was.
Maar wat dat nou was? Ik hoop in ieder geval dat het niet weer gebeurt.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb ook een dergelijk schermpje voor mijn quest gemaakt. Soms wordt het zicht zo slecht dat ik het schermpje onder het rijden "losrits". Vooral bij hoge luchtvochtigheid en mist gebeurt dit wel eens (condens aan de buitenzijde, de binnenzijde kan je makkelijk schoonvegen). Het is dus wel prettig dat je hem kan losmaken.

Eduard Botter, Quest 140

WFvN zei

Het kan handig zijn om net over het ruitje heen te kijken! Dat is in ieder geval wel de bedoeling bij het ruitje van de Versatile; je kijkt door een spleet die tussen het bovenste en onderste ruitje zit. Goed, het wegdek vlak voor me bekijk ik wel door het ruitje maar met hogere snelheid kijk je toch verder weg.

Hans zei

Wat de blokkerende aandrijving betreft: het zou misschien de kettingspanner in de achterbrug kunnen zijn die niet meer soepel langs de ketting glijdt.