woensdag 27 september 2006

Fietsbrug

Een flinke tijd heb ik een omweg moeten maken omdat er op mijn 'oude' route tussen huis en werk een verkeerssituatie werd aangepast. Sinds afgelopen maandag schijnt mijn 'oude' route weer berijdbaar te zijn in lichtelijk aangepaste vorm. Waar ik eerst een drukke weg over moest steken zonder verkeerslichten en iets verder een drukke weg met verkeerslichten, kan ik nu doorrijden. De 2 oversteken zijn vervangen door een enorme oversteek in de vorm van een brug.

Vandaag werd ik door Wim G. benaderd. Er was door 'De Stentor' contact met hem opgenomen over de nieuwe fietsbrug. De vraag was hoe ligfietsers de schuine helling ervaren. Wim G. was er nog niet langs geweest maar was in de veronderstelling dat ik dat wel was en heeft dus mijn naam doorgegeven aan de contactpersoon van De Stentor.

Ik was nog niet op de hoogte van het feit dat de brug gebruikt kon worden en had dus ook nog niet over de brug gereden. Van De Stentor had ik nog geen bericht ontvangen en zelf had ik ook nog geen contact gezocht omdat ik nog geen ervaring had met de brug. Ik wilde toch graag eerst weten waar het om ging dus ben ik vanuit het werk weer m'n oude route gaan rijden in de hoop dat ik inderdaad over de brug kon rijden. En jawel, de brug was toegankelijk voor fietsers. Toen ik tegen de brug opreed vanuit Westenholte, zag ik op de helling een man en vrouw lopen. De man had een statief met camera in de hand. Ik haalde ze in en was in de veronderstelling dat dit mogelijk de personen van De Stentor waren.

De 'steile' helling vanaf Westenholte had ik nu dus omhoog gereden maar ik wilde hem ook omlaag rijden. Ik ben daarom aan de andere kant van de brug omgekeerd en weer over de brug gereden. Bovenop zag ik de man en de vrouw staan. De man zag mij aankomen en richtte direct zijn camera op hem. De vrouw zwaaide met haar armen in de lucht ten teken dat ze contact zocht. Ik stopte en trof inderdaad de 2 personen van De Stentor aan. Ze vroegen of ze wat shotjes mochten maken en een paar vragen mochten stellen. Ik vond dat best. De camraman had het in de planning om de vrouw en mij tegelijk te schieten bovenop de brug terwijl we richting Westenholte reden. Daarna wilde hij een nieuw shot doen onderaan de brug aan de kant van Westenholte waarbij ik dan af zou slaan richting Ridderzwederlaan.

Omdat ik de brug nog niet eerder omlaag gereden had, ben ik eerst doorgereden om de helling omlaag te bekijken. Toen ben ik omgekeerd en weer omhoog gereden. Ergens in dit gebeuren heeft de cameraman nog wat shots geschoten van m'n fiets.
Ik ben doorgereden naar de andere kant van de brug waar de vrouw stond te wachten. Vervolgens zijn we richting de cameraman gereden waarbij het de bedoeling was dat ik de vrouw in zou halen vlak voor de camera. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens dus het shot van de brug af.

Onder aan de brug moest ik een vraag in 15 seconden proberen te beantwoorden: "Wat vindt u van deze situatie en hoe kan het beter?" Later kreeg ik te horen dat in de paar dagen dat de brug gebruikt kon worden, er al een fietser geschept was door een auto.
De fietsers zijn in een voorrangssituatie gesteld. Alleen omdat fietsers daar van een helling afkomen, zit de vaart er aardig in, iets waar automobilisten blijkbaar niet zoveel rekening mee houden. Daarbij is de situatie ook nog eens nieuw en vreemd, ook dat zal flink wat aandacht van de automobilist vergen waardoor deze mogelijk iets te weinig oog heeft voor het fietspad. Ik heb aangegeven dat het mogelijk beter zou zijn als het fietspad verhoogd kwam te liggen op een drempel. Verder zou het fietspad vanaf de brug dan de weg over moeten steken en dan ná de weg een flauwe bocht naar links moeten maken in plaats van dat het fietspad naar links direct naast de auto's aansluit. Ik merkte zelf dat ik onder aan de brug flink moest remmen om de bocht naar links met goed fatsoen te kunnen maken.
In de 15 seconden heb ik nog een vergissing gemaakt; ik had het over de 'Westenholterweg' waar het fietspad op aan zou kunnen sluiten na de ruime bocht. Echter ligt de Westenholterweg een flink eind verderop. Een verspreking waarbij 'Westenholterweg' dus 'Ridderzwederlaan' moet zijn. Thuis bedacht ik me dat en ben snel terug gereden. De cameraman trof ik daar aan en heb het hem gezegd. Hij zou het er eventueel uit knippen.

Ik heb ook direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wat ongelukkige constructie aan de Spoolderbergweg aan de orde te stellen.

Ik ben benieuwd wat er gaat verschijnen op de website van De Stentor. Zodra het online staat, zal ik hier een vermelding plaatsen.

[edit]
http://www.destentor.nl/video

M'n fout hebben ze niet weggeknipt. Nja, jammer dan.

Verder nog twee krantenberichten:
http://www.destentor.nl/zwolle/article691235.ece
http://www.destentor.nl/zwolle/article691236.ece

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Ook ik denk dat automobilisten de snelheid van de dalende fietser verkeerd inschatten.

Dit heb samen met mijn andere bevindingen gepost op de mailinglijst van de Fietsersbond afd. Zwolle.
http://groups.yahoo.com/group/Fietsersbond-Zwolle/message/758

Oeps !!
Ik krijg een melding dat een link tussen < en > hier niet mag. Dus dan maar zonder < en >

Omdat ik niet weet of jij ingeschreven bent bij deze lijst hierbij mijn bericht:

Groeten, Bert.

=======================

Dag FB Zwolle,

Ik heb de nieuwe brug net van alle kanten bekeken en alle op-/afritten gefietst.
(hoe heet deze brug? of horen we dat morgen pas bij de opening?)

Met de auto rondrijden om de confrontatie auto/fietser vanuit de auto te beoordelen heeft nog geen zin want de situatie veranderd steeds met ca. elke week andere auto omleidingen.

Wim schreef:
> Ik werd net gebeld door Janine Stougie van de Stentor.
> Ze wou graag weten wat Ligfietsers van de nieuwe fietsbrug
> vonden. Vooral de voorrangssituatie vond ze onduidelijk.

Er is voor de fietsers (nog) niet aangegeven dat zij voorrang hebben.
Er is voor de auto's duidelijk aangegeven dat het fietspad voorrang heeft.
Voor auto's Westenholte uit met voorrangsbord en haaientanden.
Voor auto's Westenholte in met voorrangsbord en stopstreep (echter geen stopbord).
De stopstreep lijkt mij een foutje maar misschien heeft hier tijdelijk een stoplicht gestaan en moet de stopstreep nog vervangen worden door haaientanden.

Theo schreef:
> De afdaling is natuurlijk steiler dan in de situatie voorheen, maar niet extreem.

Alle op-/afritten zijn volgens mij minder steil dan helling van het voormalige fietspad langs de Voorsterweg naar de brug over het Zwolle-IJssel Kanaal. Tussen de 2 bruggen worden de fietsers vrijwel op dezelfde hoogte gehouden zodat er maar 1 keer geklommen hoeft te worden.

Het is wel te hopen dat de U-bocht op-/afrit vanaf de Franhuisweg naar de brug over het Zwolle-IJssel Kanaal gehandhaafd blijft.

Echter ........
Actiepunt Fietsersbond ?
Deze U-bocht op-/afrit heeft in de nieuwe situatie 2 richtingen verkeer. In de smalle en krappe U-bocht zijn zowel klimmers als dalers (ook brommers & scooters) geneigd om de binnenbocht te nemen en rijdt men elkaar in de weg.

Het zou wenselijk zou zijn dat deze U-bocht op-/afrit:
(in volgorde van prioriteit)
- breder wordt gemaakt en wordt voorzien van een middenstreep.
- wordt geasfalteerd.
- de straal van de U-bocht groter wordt gemaakt en de helling minder steil.

Hans schreef:
> Vandaag ben ik door de Stentor gebeld. Zijn krijgen mailtjes
> binnen over de te snelle afdaling van de brug en het feit dat
> automobilisten afdalende fietsers slecht kunnen zien.

De afdaling naar Westenholte is niet steil (vergeleken met de doorsnee fietspad op-/afrit bij bruggen en viaducten).
De afdaling naar Westenholte is vrijwel recht.
De afdaling zelf vormt voor de fietser dus geen gevaar.

Het kan echter wel zijn dat de automobilisten, die het fietspad onderaan de afdaling kruisen, de snelheid van de dalende fietsers verkeerd inschatten en daardoor zo af en toe een fietser gaan plat rijden.

Actiepunt Fietsersbond ?
De fietsers hebben hier voorrang maar misschien is het beter om de voorrang, vanwege de hoger dan verwachte snelheid van de fietser, te regelen met een voorrang-stopbord en stopstreep. De stopstreep kan tevens als verkeersdrempel worden uitgevoerd.

Het lijkt erop dat de weg, die de op-/afrit Westenholte - fietsbrug kruist, als alles klaar is slechts een bypass functie heeft voor autoverkeer 's Heerenbroek - Westenholte om zo het autoverkeer op het kruispunt te ontlasten. Als dat zo is dan wordt het straks wel rustiger en overzichtelijker dan de chaotische situatie, met steeds veranderende omleidingen, van dit moment. Een tekening (die ik niet heb) kan die duidelijkheid nu al geven.

Mijn fietsbrug conclusie:
PRIMA FIETSVOORZIENING !!!
Ondanks het toegenomen autoverkeer uit Stadshagen is Westenhote door de fietsbrug voor fietsers beter en veiliger bereikbaar geworden. En ik vind het ook een hele mooie brug.

Groeten, Bert Bom.

WFvN zei

Zo te zien hebben wij aardig wat dezelfde ideeën over hoe het nog beter kan. Het initiatief van de gemeente vind ik zeer positief.

Ik hoop wel dat er nog wat gewijzigd zal worden aan de huidige situatie. Als het verkeer er eenmaal aan gewend is zal het vast minder voorkomen dat auto's (al dan niet bewust) voorrang nemen.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Ik hoop veel tevreden gebruikers. Zowel onder fietsers als automobilisten.

Ook ben ik benieuwd hoe de rest van de aansluiting naar het nieuwe fietspad langs de Klipperweg gaat worden. Nu vind ik het nog wat ongelukkig; eerst over irritante klinkers, daarna tussen paaltjes doorrijden, dan nog over een tegelpad. Een paar van deze dingen zijn duidelijk van tijdelijke aard. De klinkers zullen vast ook nog wel worden aangepakt gok ik.

Tot dusver is het een project wat vlot verlopen is (vind ik). Er zijn absoluut dingen flink verbeterd in vergelijking met de oude situatie. En we hebben er ook nog eens weer een mooie brug bij (wat dat betreft zit het ook wel goed met de 3 bruggen in/bij Stadshagen)