woensdag 6 september 2006

Nieuwe verkeerssituatie op de weg van werk naar huis

Gisteren kwam ik voor een onaangename verrassing toen ik van werk naar huis reed.
Als ik de oude IJsselbrug over ben, wil ik linksaf slaan richting Katerveer. Het was niet de gemakkelijkste kruising om te nemen omdat je daar niet linksaf slaat maar meer naar linksachter moet rijden.
Op de website van de Fietsersbond waar ze de actie 'mijn slechtste fietspad' houden, is de Spoolderbergweg ook al aardig onder vuur genomen wegens losliggende tegels en kieren tussen tegels.

De gemeente heeft het fietspad nu van asfalt voorzien. 'Mooi toch?' zal je denken. Maar nee, helemaal niet mooi. Ja, het asfalt is natuurlijk mooi. Alleen heeft de gemeente direct de gelegenheid aangegrepen om de kruising te herinrichten. En niet ten goede. Mensen die nu vanaf de IJsselbrug komen en linksaf richting Katerveer willen, mogen dat niet meer. Je MOET nu als fietser rechtsaf. Voorheen kon je als fietser links, rechts en rechtdoor. Als fietser wordt je nu verrast door een fraaie trottoirband die je naar rechts stuurt en vervolgens met een bocht naar links. Dan kom je bij een 3-sprong waar je kan kiezen om richting 'rechtdoor' te gaan of richting 'rechtsaf' (van de oude situatie). Wil je echter richting de 'oude linksaf' dan moet je 180 graden omkeren om naar de andere kant van de trottoirbanden te komen. De trottoirbanden hebben namelijk het fietspad in 2 rijstroken verdeeld.

Ik ben hier absoluut niet blij mee.


Ze zijn er nog mee bezig. De trottoirband is te zien. Je kon als fietser dus linksaf, rechtdoor en rechtsaf. Alleen de laatste optie is dus over.
Dan ga je rechtsaf en dan zie je dit:


Dan mag je linksomkeert rijden om het einde van de trottoirband waar nu nog het werkbord met rode/witte strepen staat.
Vervolgens kom je op een soort 'opstelstrook' (zie verderop in dit bericht voor meer uitleg) terecht:


Lekker omslachtig om linksaf te kunnen.
Goed, ik kan er ook voor kiezen om 3x rechtsaf te slaan. Dan rijd ik onder de oude IJsselbrug door. Dat is een stukje wat opgenomen is in 'Rondje Zwolle' alleen dan in omgekeerde richting. Jammer alleen dat een paar weken per jaar de IJssel buiten z'n oevers treedt en de uiterwaarden vol laat lopen. Laat dat fietspad nou ook daar liggen. Die route kan dus niet altijd genomen worden.
Nog een alternatief is 2x rechtsaf slaan en dan rechtdoor. Dan kom je door het Engelse werk. Het asfalt is daar zéér beroerd. Verder kom je dan langs een basisschool waar bij starten/sluiten van de school énorm veel taxibusjes staan met chauffeurs die geweldig goed weten hoe ze de bende daar flink kunnen blokkeren. Ben ik daar eenmaal langs, dan kan ik over de Willemsvaart en linksaf slaan. Goed voor een omweg van een kilometer of 2.
Tot slot kan ik nog 'rechtdoor' rijden (ook rechtdoor op de plek waar ik nu 180 graden zou moeten draaien). Dan ga ik niet door het Engelse werk, dan kom ik niet langs die basisschool Dan kom ik echter wel op een weg waar van rechts diezelfde taxibusjes komen als ze de kids hebben opgehaald na schooltijd. En rechts heeft voorrang. Zo 'netjes' als die chauffeurs kunnen 'parkeren' kunnen ze ook de binnenbocht afsnijden. Ook leuk als je op ze staat te wachten omdat ze voorrang hebben. Vervolgens rijden ze ook nog eens bijna de voorkant van je fiets eraf.

En ochja..... Er is toch nóg een optie. Lekker meedoen met de spookrijdende fietsers. Toch proberen direct linksaf te slaan. Met een Versatile mogelijk niet in één keer te halen, misschien ook wel, dat moet ik nog proberen. Maarja.... dan overtreed ik de verkeersregels weer. Al met al is het dus k*t met peren.
Met mij zullen er wel meerdere fietsers zijn die niet blij zijn met deze situatie. Mocht dat het geval zijn, ga dan ook naar het meldpunt van de fietsersbond en laat je 'stem' ook gelden bij de situatie.
Ik snap er ook weinig van als het gaat om toeristen. Mensen die bijvoorbeeld een mooie fietstocht willen maken met bezienswaardigheden en komen vanuit het fraaie Hattem en vervolgens linksaf naar Katerveer willen, zullen ook met de vreemde situatie te maken krijgen. Helemaal als het weer hoog water is in de IJssel. Dan zullen ze dus een behoorlijk andere route moeten nemen.

Ik kan best een reden bedenken wat de gemeente wil bereiken met deze actie.
Vanaf 'rechts' komen enorm veel scholieren en studenten (vmbo, bovenbouw havo/vwo, mbo en ook hbo) die de IJsselbrug op willen. Het gebeurde regelmatig dat ze op het fietspad stonden te wachten om de Spoolderbergweg over te steken. Daarbij hinderden ze dus fietsers die rechtdoor wilden. Met de huidige constructie is in wezen een opstelvak gemaakt net ná de trottoirband. Fietsers die voorheen rechtdoor wilden, gaan nu eerst rechts om vervolgens 'achter' de wachtende fietsers langs te rijden. Best een mooi streven natuurlijk. Echter is de gemeente wél even vergeten dat het aandeel verkeersovertreders daar erg groot is (denk even aan de fietsers die zich dus dwars op het fietspad opstelden, ook stonden ze helemaal links te wachten waarmee soms ook fietsverkeer dat rechtsaf wilde gehinderd werd). Diezelfde overtreders hebben nu al ontdekt dat je niet alleen rechts van de trottoirband kan rijden maar ook aan de linkerkant. En als ze aan de linker kant rijden, rijden ze spook en hinderen ze net zo goed het fietsverkeer wat rechtsaf of 'rechtdoor' wil. Het project is nog niet voltooid of de eerste overtreders bieden zich al aan.

Wordt het er zo veiliger door voor fietsers en auto's? Nee, het is eerder erger geworden. De trottoirband is al een obstakel op zich. Die bocht is niet van de aangename soort; hij is vrij strak. Met gladheid voorzie ik heel wat mensen die over de trottoirband flikkeren omdat ze doorglijden. Door de beperktere ruimte die er voor fietsers bij de kruising is, zal het eerder voorkomen dat fietsers 'ruzie' krijgen om de ruimte die beschikbaar is. Ik kan me voorstellen dat fietsers vanuit de richting Katerveer op de rijbaan stil komen te staan omdat vanaf de andere kant weer een massa scholieren komt spookrijden en zodoende beide richtingen van het fietspad blokkeren.

Hm..... met dat ik dit bericht getikt heb, heb ik direct een flink stuk voer voor een brief die ik naar afdeling Wijkzaken kan sturen. Ze hebben al bericht ontvangen van mij via het meldpunt van de fietsersbond maar bovenstaand bericht geeft toch wat meer duidelijkheid.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die WFvN. Mijn reactie op de FB wesite komt overeen met de jouwe. Een laatste optie om dit "mispunt"te omzeilen is om al aan de Gelderse kant te kiezen voor het Fietspad aan de Katerveerzijde van de brug. Volgens de wet mag het geloof ik niet, maar het wordt wel vaak gedaan.

WFvN zei

De regels overtreden doe ik liever niet op zo'n manier. Je hebt nogal aardig veel fietsers (scholieren) die je dan tegen komt. Het fietspad op de brug is dan wel flink breed maar toch.....

Ik ga toch eerst kijken of ik één meter spook kan rijden aan het begin van de situatiewijziging; zien of ik de draai in één keer kan maken naar links.