vrijdag 8 september 2006

Nieuw fietscomputerdraad'je' en KHE Premium 40-406

Ik was het al langer van plan maar het het vandaag uitgevoerd: het iele draadje van de fietsomputer vervangen.

Ik heb hier een paar redenen voor.
De voorveerpoten van de Versatile hebben een zeer fraaie constructie die ervoor zorgt dat je de fiets aan de veerpoten kan sturen. Echter ontstaat er in de loop van de tijd wel wat speling. Dit maakt voor de sporing niet uit maar het stuur reageert dan niet direct meer. Uiteraard heeft Flevobike daar rekening mee gehouden. Door aan de veerpoot wat te verdraaien, kan de speling eenvoudig worden verholpen.
Echter zit aan de linker veerpoot de magneetopnemer van de fietscomputer vast. Deze heeft een standaard dun draadje. Ik kon zeer moeilijk de veerpoot spelingsvrij maken zonder bang te zijn dat het draadje zou knappen. Daarbij was de magneetopnemer naar mijn zin veel te hoog geplaatst; ik wilde hem liever wat dichter bij de as hebben.

Daarom heb ik dus de hele boel in één keer aangepakt. Een magneetopnemer van een andere fietscomputer (wie wat bewaart heeft wat) heb ik open gemaakt. Vervolgens een dikker snoer gemonteerd en de magneetopnemer weer netjes dicht gemaakt. Vervolgens het geheel naar wens gemonteerd.

Het nieuwe draadje is niet echt een draadje meer maar een vrij robuust ding. Ik had dit snoer ook gebruikt voor de fietscomputer in m'n Alleweder. De buitenmantel lijkt rubberachtig materiaal. De aders vanbinnen zijn een stuk dikker.

Hieronder de 2 verschillende draden. De dunne originele en de dikke. Verder nog een 1-euro-munt voor een idee van het formaat,

Verder heb ik in verband met de komende winter (met bijbehorende gladheid) een stel nieuwe banden besteld (afgelopen maandag). Vandaag ontving ik ze via een koeriersdienst: KHE Premium 40-406 bandjes. Deze schijnen lekker veel grip te hebben. Ik ben benieuwd. Ik rijd nog even met de Racers door totdat de weersomstandigheden zodanig zijn dat ik de Racers niet veilig genoeg meer vind.

Geen opmerkingen: