zaterdag 3 september 2005

Elastiek van tilbeugel losgeschoten

Even een klein stukje tekst. Het stelt verder weinig voor, maar goed.

Aan de tilbeugel zit een stuk RVS kabel wat door een gaatje in de fiets gaat. In de fiets zit het uiteinde van die RVS kabel aan een stukje elastiek wat de kabel naar binnen moet trekken zodra je de tilbeugel los laat. De tilbeugel gaat dan netjes naar z'n plek.

Gisteren tilde ik de fiets op aan de tilbeugel waarna ik iets vreemds hoorde. Bij het neerzetten van de fiets was me duidelijk wat het geluid was. Het elastiek was van de RVS kabel losgeschoten.

Versatile 006 en 021 hebben een iets andere montage van de kabel.
Bij 006 zit het blokje van de RVS (rem)kabel aan de tilbeugelkant waarna de kabel de fiets in is gedrukt, dan door een gaatje in het elastiek en vervolgens een schroeftonnetje om de kabel zodat de kabel niet meer terug kan schieten door het elastiek.
Bij 021 zit het blokje van de RVS (rem)kabel aan de elastiekkant. De kabel zit dus van binnen naar buiten gemonteerd.
In het elastiek zit een gat gesmolten wat blijkbaar net iets te groot is (geworden door oprekken?). Het blokje van de kabel was door het gat geschoten.
Ik heb nu weer van binnen naar buiten gemonteerd maar heb een schroeftonnetje om de kabel geschoven voordat ik de kabel door het elatiek getrokken heb. Zo'n schroeftonnetje heeft wat meer lengte waardoor deze minder snel door het elastiek kan schieten.

Ik had natuurlijk ook op de manier van Versatile 006 kunnen monteren, dat scheelt me 1 schroeftonnetje. Alleen het nadeel daarvan vind ik dat je ín de fiets aan het pielen moet aan om het schroeftonnetje vast te draaien waarbij je ook het elastiek op spanning moet houden. Niet echt gemakkelijk. Zo'n tonnetje kost 50 cent dus dat valt te overzien.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Iets voor jullie Versatiles?
http://www.huneliggers.nl/gallery/amerikaan/12650904/small_pict1167.jpg

WFvN zei

Euhm.... ik bekijk de foto, ik zie een Versatile met Cyclone. Ik kijk beter en zie een rode Versatile. Hm... Tom Hospes misschien? Ik kijk beter... Nee, niet Tom Hospes want die heeft een rode, deze heeft behalve rood ook blauw onder het achterlicht. 'Verduld, dat is mijn Versatile!'
Ik kijk nog een keer beter en denk na:
'Ik herken die plek niet; waar kan dat geweest zijn? Ik weet het niet'
Ik kijk verder:
'Hm... geen Versatile-logo op de voorste wielhoezen terwijl ik die nagenoeg direct op de Versatile gemonteerd heb toen ik thuis kwam van het eerste ritje vanaf Tempelman. Bovendien zie ik geen zwart maar groenachtig petje'.

Ik snap het. Dat is de fiets van die Amerikaan. Ik wist dat een Amerikaan 'mijn' kleur erg mooi vond na het zien van de staal bij Tempelman. Gerrit had al gezegd dat er een Amerikaan dezelfde kleur had gekozen als ik. Dit moet die Amerikaan dus zijn.
Vandaag was hij in Zwolle zo heb ik begrepen. Ik heb hem helaas niet ontmoet. Ik heb hem wel gebeld (telefoonnummer van Paulus gekregen) maar hij nam niet op.

Maar dat is dus absoluut iets voor onze Versatiles. Beide Versatiles zijn ook uitgerust met Cyclone-koppeling. Ik heb een Cyclone (geweldig ding, wil ik nooit meer kwijt) en een Burley D'Lite die achter de Versatiles gehangen kunnen worden.

Anoniem zei

Ik had de juiste url er bij moeten zetten. Hierbij dus.
http://www.huneliggers.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=2524#2524

WFvN zei

Mag ik een foto online in m'n weblog plaatsen? (dus geen link naar de Huneliggers maar zelf uploaden)

Anoniem zei

Dat moet je Guldan vragen, het zijn foto's van hem